'Meer snelwegen aanleggen loont niet'

12 mei 2016, 10:03
Meer snelwegen blijven aanleggen om de toenemende verkeersdrukte te kunnen verwerken, loont niet. Een spitsheffing voor automobilisten alleen op drukke momenten op bepaalde wegen kan files wel effectief tegengaan, hoewel dat weer andere nadelen heeft. Ook met kleinere, gerichte maatregelen kunnen de wegen beter worden benut en worden files bestreden.

Tot die slotsom komen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in het donderdag verschenen rapport Kansrijk mobiliteitsbeleid. De planbureaus bekeken de effecten van maatregelen als kilometerheffing en aanleg van meer (spoor)wegen. Daarbij hadden ze niet alleen oog voor economische groei en bereikbaarheid, maar ook voor gevolgen voor verkeersveiligheid en milieu.

Volgens de onderzoekers neemt de noodzaak af om snelwegen aan te leggen en breder te maken, omdat het verkeer minder groeit en er al veel is aangelegd. Daarbij is het juist op drukke plekken in stedelijk gebied vaak duur om wegen uit te breiden. Het is onzeker waar en wanneer de verkeersdrukte nog zo zal toenemen dat de projecten rendabel ?kunnen ?zijn.

Het invoeren van een kilometerheffing helpt wel om files te verminderen. Die maatregel is ook gunstig voor het milieu, maar heeft wel als nadeel dat mensen minder bereid zijn te reizen voor hun werk. Vandaar dat het volgens de planbureaus effectiever is om ‘alleen op drukke momenten op bepaalde wegen’ een heffing in te voeren. Automobilisten moeten wel weten wat hun te wachten staat en waar en wanneer ze moeten betalen.

Kostbare investeringen in het spoorwegnet, raden de onderzoekers eveneens af. Je krijgt er de automobilist niet mee uit de auto en kleinschalige ingrepen in bus, tram of metro kunnen soms betere resultaten geven. Ook ?vinden zij het zaak om werk te maken van beter vervoer van en naar de stations, bijvoorbeeld door betere fietsvoorzieningen aan te leggen.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Nieuwe Instituut organiseert tentoonstelling over Ma Yansong en MAD Architects

13 februari, 4:47

Dynamisch wolkenplafond leidt reizigers naar hun Eurostar-trein

13 februari, 3:45

Kinderdagverblijf met duurzaam karakter en natuurlijke uitstraling

13 februari, 1:11

Nobel I eerste opgeleverde gebouw binnen herontwikkeling terrein UZ Gent

13 februari, 11:38

BAM-topman verwacht dit jaar geen impact van stikstofuitspraak

14 februari, 9:20

Renovatie Binnenhof pas in 2030 helemaal klaar

13 februari, 2:19

Keijzer komt na lang aandringen met aangepaste regiewet woningbouw

13 februari, 10:37

Onderzoeksbureau: veel minder nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd

12 februari, 4:18

Onderzoek: klimaatneutraliteit in 2040 vergt ongekende inspanning

12 februari, 9:28

NSC wil deadlines bij woningbouwprojecten met conflict

11 februari, 5:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan