New York's Museum of Modern Art Re-Open
18 november 2004, 13:48
Het Museum of Modern Art in New York (MoMA) is voor 425 miljoen dollar gerenoveerd en uitgebreid met een deftig gebouw van de Japanse architect Yoshio Taniguchi.
Het vernieuwde Museum of Modern Art is afgelopen zaterdag geopend voor het publiek. Duizenden New Yorkers en toeristen zijn zaterdag een kijkje gaan nemen in het Museum of Modern Art (MoMA), dat na een algehele verbouwing zijn deuren weer opende. Tegen de trend van de laatste jaren in zorgt Yoshio Taniguchi niet voor architectonisch spektakel. De nieuwe vleugel van het MoMA lijkt op het voorkomen en de manieren van de 67-jarige, grijze, rijzige Japanse architect: subtiel, discreet, elegant. Taniguchi, een relatieve buitenstaander, heeft een klassiek modernistisch gebouw ontworpen: ingetogen, onderkoeld, deftig. De termen 'saai', 'veilig' en 'gemiste kans' zijn in New York al gevallen.
Taniguchi houdt niet van wat hij noemt architectonische spelletjes, hij houdt zich aan de fundamenten van de functionele architectuur: licht, proporties en materialen staan in dienst van de functie van een gebouw. Een inmiddels gevleugelde uitspraak van Taniguchi: 'Met veel geld maak ik een goed gebouw. Met meer geld laat ik het gebouw verdwijnen'. Die opzet is geslaagd. Het exterieur van de nieuwe vleugel van het MoMA, ingeklemd tussen 53rd en 54th Street en 5th en 6th Avenue in Midtown Manhattan, is een op elkaar gestapelde zwarte en witte doos. De gevel sluit naadloos aan bij de bestaande strakke architectuur van het MoMA.
Het interieur heeft dezelfde eenvoud en subtiliteit als het exterieur. De wanden raken de vloeren niet, waardoor de zalen lijken te zweven; het is alsof alles in een handomdraai veranderd kan worden. Die indruk wordt versterkt door de vele overloopjes en doorkijkjes die Taniguchi heeft gecreëerd, waardoor een blik op straat of naar de beeldentuin mogelijk wordt.
De lobby van het nieuwe gebouw is ontstaan vanuit dezelfde geest, als het verlengde van het trottoir en loopt van de ene straat naar de andere. Het museum heeft voortaan twee in- en uitgangen. Het hart van het interieur is een gigantisch atrium op de eerste verdieping, een imposant museumplein dat zes verdiepingen de hoogte in schiet. Op de zesde verdieping van het museum is het alsof je bovenop het Empire State Building staat met Manhattan aan je voeten.
bron : de gelderlander
Article Architectural Record
Perhaps the most significant museum redesign in recent memory, architect Yoshio Taniguchi's $425 million rebuilding of the Museum of Modern Art in New York, opens tomorrow.
The new Museum nearly doubles the capacity of the former building, and encompasses approximately 630,000 square feet of new and renovated space on six floors. The Museum’s total exhibition space has increased from 85,000 to 125,000 square feet , with galleries clustered around a soaring 110-foot-tall, 12,400-square-foot atrium that diffuses natural light throughout the building. Among the notable features of the new design are monumental windows and curtain walls throughout the Museum that often flood spaces with warm, natural light and afford views and connection to The Abby Aldrich Rockefeller Sculpture Garden and the city beyond. Meanwhile, throughout the interior Tanguichi has created voids that extend upward through several floors to the sky; the intent is to draw light into lower levels of pedestrian circulation space. These voids contort as they move upward, though, moving around core systems and creating a canyon-like effect and significant architectural surprise. Taniguchi also provides intimately scaled galleries, often full of dynamic interconnection and natural light. On the exterior, Taniguchi used what he describes a "tensity" (i.e., tautness) in the facade by using window glass that is etched with very fine horizontal lines. When gazing out of these windows, the effect is like looking through a veil of gauze or a scrim. Particularly on the 54th Street side, Taniguichi wanted this tensity to unify the varied architecture of MoMA's several expansions over the years.