Lelystad Airport moet derde luchthaven worden

8 april 2014, 10:46
De Schiphol Group steekt negentig miljoen euro in de ontwikkeling van Lelystad Airport. Het vliegveld wordt vanaf 2018 in stappen uitgebouwd en moet uitgroeien tot het derde vliegveld van Nederland met uiteindelijk 45.000 vluchten per jaar. Dat meldde de Schiphol Group dinsdag.

IIn 2017 wordt begonnen met de aanleg van een nieuwe start- en landingsbaan van 2400 meter, een passagiersterminal en parkeerplaatsen, waarna de nieuwe luchthaven in 2018 open kan.

In de jaren daarna wordt die verder uitgebreid als het aantal vluchten toeneemt. Schiphol Group verwacht in 2023 1,5 miljoen passagiers per jaar op Lelystad en in 2033 3,7 miljoen passagiers.

De ontwikkeling van Lelystad Airport is nodig om de groei van het luchtverkeer op te vangen en tegelijk de overlast voor omwonenden van Schiphol te beperken. De nationale luchthaven mag de komende jaren maar beperkt uitbreiden. Vanaf Lelystad zal vooral op toeristische bestemmingen in Europa en rond de Middellandse Zee worden gevlogen.

Volgens Schiphol blijkt uit marktonderzoek dat consumenten voldoende interesse hebben voor vakantievluchten vanaf Lelystad Airport. Voorwaarde is wel dat de ticketprijzen concurrerend zijn en dat het aanbod van bestemmingen vergelijkbaar is met andere regionale luchthavens.

Ook voor luchtvaartmaatschappijen kan Lelystad een aantrekkelijk alternatief zijn, onder meer door lage havengelden.

Schiphol Group denkt de eerste jaren nog geen winst te maken met het nieuwe vliegveld, omdat de groei van het aantal vluchten tot 2023 beperkt zal zijn. Vanaf 2028 verwacht zij wel een positieve exploitatie, bij circa 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen reizigers per jaar.

De investeringen zijn dan rond 2035 terugverdiend.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Supermarkt en versteende omgeving in Assen transformeren naar groene woonomgeving

1 uur geleden

Chris de Weijer neemt afscheid als partner van DP6

2 uur geleden

De Zwarte Hond is Architect van het Jaar 2024

Gisteren, 22:45

Stadhuis Den Helder bekroond tot Publiek gebouw van het Jaar 2024

Gisteren, 22:30

Kamer wil dat hoger beroep bij bouwzaken duurder wordt

Gisteren, 10:15

Als laatste provincie raakt ook in Zuid-Holland het stroomnet vol

5 november, 1:37

Ombouwen voormalige kantoorpanden levert minder woningen op

5 november, 11:05

Jorritsma vond het vreemd dat Floriade geen coronasteun kreeg

4 november, 3:23

'Raad van State geeft voorrang aan zaken over woningbouw'

4 november, 9:41

Heijmans profiteert andermaal van grote vraag naar woningen

1 november, 3:16
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan