Voorzichtig optimisme op Salone del Mobile
15 april 2013, 18:32
Op de Salone Internazionale del Mobile 2013 viel een aantal dingen op vergeleken met de voorgaande editie. Werden vooral vorig jaar bestaande collecties vaak hooguit van een nieuw jasje voorzien, nu was er veel nieuw ontwerp te zien. Nog wat ingetogen, maar ook kleur was opvallend aanwezig bij de ontwerpen van zowel meubels als stands.
Tekst Robert Muis
Tijdens de Salone Internazionale del Mobile is er binnen het designsegment een groep producenten die elk jaar een bezoek waard zijn. Dit jaar was er een aantal dat nog steeds een pas op de plaats leek te hebben gemaakt en nauwelijks nieuws toonde. Daar staat tegenover dat er ook een behoorlijk aantal juist veel interessante ontwerpen toonde, waaronder Kartell, Magis en Moroso.
Namen
Kartell, elk jaar met een uitbundige stand aanwezig, presenteerde de collectie dit jaar in een soort 19e eeuwse passage. De wandelaars langs de ‘etalages’ zagen nieuwe ontwerpen van onder andere Philippe Starck, Tokujin Yoshioka, Patricia Urquiola, Pierro Lissoni en Nendo. Het was niet de enige producent overigens, die weer tal van grote namen had ingeschakeld voor de nieuwe collectie.
Starck heeft voor Kartell een geabstraheerde, kunststof versie gemaakt van “de meubels waarop zijn ooms en tantes zaten te roken en breien”. Van Yoshioka zijn er een nieuw krukje en tafeltje uit transparant kunststof, dat oogt alsof het is geplooid. Nendo ontwierp voor de fabrikant een modulair kastsysteem.
Strak, vloeiend, grillig
Ook Magis presenteerde een modulair stalen kastsysteem, ontworpen door Konstantin Grcic. De ontwerper verzorgde in zijn typerend industriële stijl ook de stand voor de onderneming. Interessant bij Magis was verder de rotatiegegoten bank Folly van Ron Arad. Dit meubel uit polyethyleen in een vloeiende, geribbelde vorm is ook geschikt voor buitengebruik.
Vloeiende vormen zijn uiteraard ook te vinden bij Zaha Hadid. Was in Tortona buitenmeubilair van haar hand te zien, ook op de beurs doken ontwerpen van haar op. Citco presenteerde drie natuurstenen tafels, die door de Iraaks-Britse architecte zijn ontworpen.
Grilliger is de ‘gekreukte’ houten zitting van de Dent, een nieuwe stoel bij Blå Station. Met een – geheim gehouden – receptuur weet de firma 2D-fineer in drie richtingen te buigen, wat normaal niet gaat zonder het hout te breken. Blå Station had ook het speciaal geprepareerde 3D-fineer kunnen toepassen, maar dan was de stoel veel duurder uitgevallen, volgens de onderneming. Overigens zit de stoel comfortabel, wat bij de ongelijkmatige zitting misschien verrast.
Kleuren
Houten meubilair wordt naturel, maar ook gebeitst in pasteltinten, donkerrood of zwart gepresenteerd. Kleur spatte bij veel presentaties van de stands. Vooral stevige pasteltinten als (oud) roze, citroengeel, mintgroen en lichtblauw doken overal op. Verrassend vaak wordt er ook een gradiënt toegepast, zoals bij de stoel Bikini van Werner Aisslinger voor Moroso.
Als vanouds toonde Moroso tal van nieuwe ontwerpen in een al even bijzondere stand. Voor het geometrische ontwerp heeft Urquiola zich laten inspireren door het tangramspel. Daarbinnen toonde de onderneming zo’n twintig nieuwe items van befaamde ontwerpers. Klein van formaat en groot in verrassing waren de bizarre, dierlijk aandoende krukjes Anomaly van Front.
Een verrassing was ook het ruime gebruik van koper als materiaal voor meubels. Een voorbeeld daarvan zijn de tafels van ontwerper Chistophe Pillet voor KME en de tafels met koperen en houten bladen van Massimiliano Locatelli. Leek vorige jaren het materiaal het uitgangspunt voor vormen en uitstraling, tijdens de Salone del Mobile 2013, werd de aandacht zoals aangegeven vooral opgeëist door kleuren. Het lijkt samen te hangen met een hervonden optimisme dat op de beurs merkbaar was.