Transport Betuweroute aan maximum

2 april 2008, 9:31
Het transport over de Betuweroute zit driekwart jaar na de ingebruikname aan de maximale capaciteit. Sinds begin dit jaar rijden er wekelijks tussen de 75 en negentig treinen over de 4,7 miljard euro kostende goederenspoorlijn.

Dat meldde minister Camiel Eurlings van Verkeer dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. De capaciteit van de spoorlijn is nog altijd beperkt wegens noodzakelijke veiligheidstesten met de systemen en de locomotieven. Op dit moment kan er slechts om de anderhalf uur één trein per richting rijden over het tracé.

Vanaf mei gaat de capaciteit fors omhoog. Tegen die tijd vervallen de beperkingen voor locomotieven en kan het aantal ritten verder worden uitgebreid.

Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, verwacht met name een groeispurt met ingang van de nieuwe dienstregeling eind dit jaar. Dan moeten er dagelijks vijftig goederentreinen in beide richtingen over het spoor tussen de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland snellen.

Eind 2013 moet dat aantal zijn verdriedubbeld naar 150 per dag in beide richtingen. Om dat te halen, is het wel noodzakelijk dat Duitsland het voorgenomen derde spoor tussen de Duitse grens en Oberhausen tijdig oplevert.

De Betuweroute is sinds half juni vorig jaar in gebruik. De eerste maanden van het zogenoemde 'ingroeijaar' reden er slechts mondjesmaat goederentreinen over de lijn. Automobilisten op de parallel aan de Betuweroute lopende snelweg A15 zien hoogst zelden een goederentrein aan hun linker- of rechterkant.

Niet vlekkeloos
Directeur Cees Tommel van Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, erkent dat de start van het vervoer over de Betuweroute bepaald niet vlekkeloos is verlopen. ,,Onze klanten rijden, naast de daguren, ook in de avond en in de nacht en de trefkans is dus nog niet zo groot.”

,,Maar onze klanten zijn hartstikke blij met de lijn en ze gaan er steeds meer gebruik van maken. We bieden een betrouwbare en snelle verbinding en de goederentransporten over het spoor helpen ook in de strijd tegen de files op de weg.''

Tommel wil dat 'zijn' lijn in 2013 kostendekkend kan worden geëxploiteerd. ,,Als dat lukt, is dat uniek in Europa. Nu draaien de Europese overheden op voor het merendeel van de gebruikskosten.''

De Keyrail-topman verwacht dat het goederenvervoer over het spoor het komende decennium explosief zal blijven groeien. Vorig jaar vervoerden treinen in Nederland ongeveer veertig miljoen ton goederen. Tommel verwacht dat dit in 2020 ongeveer negentig miljoen ton zal zijn.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

College van Rijksadviseurs presenteert agenda voor komende vier jaar

1 uur geleden

Rijksmonumentale fabriek in Dongen getransformeerd tot woongebouw

4 uur geleden

Studio Modijefsky geeft café voormalig filmmuseum een nieuwe identiteit

Vandaag, 09:45

Inside Outside, Arons en Gelauff en Office Raumplan winnen tender Strandeiland

Gisteren, 15:13

Bouw megatunnel tussen Duitsland en Denemarken opnieuw vertraagd

2 uur geleden

Gelderland wil bescherming voor oude bosgronden versoepelen

Vandaag, 10:39

Kabinet koerst op moderne verzorgingshuizen voor ouderen

Gisteren, 13:48

NVM: aandeel buitenlandse kopers op huizenmarkt in vijf jaar verdubbeld

Gisteren, 11:44

Netbeheerders lanceren internationale oproep voor verzwaring stroomnet

17 september, 1:28

Vincent Luyendijk verzorgt keynote bij kick-offbijeenkomst Eo Wijersprijsvraag

17 september, 11:55
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan