Transport Betuweroute aan maximum

2 april 2008, 9:31
Het transport over de Betuweroute zit driekwart jaar na de ingebruikname aan de maximale capaciteit. Sinds begin dit jaar rijden er wekelijks tussen de 75 en negentig treinen over de 4,7 miljard euro kostende goederenspoorlijn.

Dat meldde minister Camiel Eurlings van Verkeer dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. De capaciteit van de spoorlijn is nog altijd beperkt wegens noodzakelijke veiligheidstesten met de systemen en de locomotieven. Op dit moment kan er slechts om de anderhalf uur één trein per richting rijden over het tracé.

Vanaf mei gaat de capaciteit fors omhoog. Tegen die tijd vervallen de beperkingen voor locomotieven en kan het aantal ritten verder worden uitgebreid.

Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, verwacht met name een groeispurt met ingang van de nieuwe dienstregeling eind dit jaar. Dan moeten er dagelijks vijftig goederentreinen in beide richtingen over het spoor tussen de haven van Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland snellen.

Eind 2013 moet dat aantal zijn verdriedubbeld naar 150 per dag in beide richtingen. Om dat te halen, is het wel noodzakelijk dat Duitsland het voorgenomen derde spoor tussen de Duitse grens en Oberhausen tijdig oplevert.

De Betuweroute is sinds half juni vorig jaar in gebruik. De eerste maanden van het zogenoemde 'ingroeijaar' reden er slechts mondjesmaat goederentreinen over de lijn. Automobilisten op de parallel aan de Betuweroute lopende snelweg A15 zien hoogst zelden een goederentrein aan hun linker- of rechterkant.

Niet vlekkeloos
Directeur Cees Tommel van Keyrail, de exploitant van de Betuweroute, erkent dat de start van het vervoer over de Betuweroute bepaald niet vlekkeloos is verlopen. ,,Onze klanten rijden, naast de daguren, ook in de avond en in de nacht en de trefkans is dus nog niet zo groot.”

,,Maar onze klanten zijn hartstikke blij met de lijn en ze gaan er steeds meer gebruik van maken. We bieden een betrouwbare en snelle verbinding en de goederentransporten over het spoor helpen ook in de strijd tegen de files op de weg.''

Tommel wil dat 'zijn' lijn in 2013 kostendekkend kan worden geëxploiteerd. ,,Als dat lukt, is dat uniek in Europa. Nu draaien de Europese overheden op voor het merendeel van de gebruikskosten.''

De Keyrail-topman verwacht dat het goederenvervoer over het spoor het komende decennium explosief zal blijven groeien. Vorig jaar vervoerden treinen in Nederland ongeveer veertig miljoen ton goederen. Tommel verwacht dat dit in 2020 ongeveer negentig miljoen ton zal zijn.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december, 4:37

Bouw 92 meter hoge Victoriatoren in Eindhoven gestart

19 december, 11:41

Anne Schroën: aantal BNA-lidmaatschappen terug op oude niveau

19 december, 10:38

Groosman en Voids winnen selectie deelplan Beekhof in Stadsoevers Roosendaal

18 december, 12:29

Fijne feestdagen, en een mooi, gelukkig en succesvol 2025!

23 december, 9:00

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december, 9:43

Advies: Nederland kan zorgvuldiger omgaan met oude zonnepanelen

17 december, 1:35
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan