Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
'Geen superburgemeester overstromingsgevaar'
26 november 2007, 11:21
Voorzitter Henk Zomerdijk van de Vereniging van
Nederlandse Riviergemeenten
ziet niks in een zogeheten superburgemeester, die speciale bevoegdheden krijgt bij overstromingsgevaar. 'Houdt het plaatselijk', zei Zomerdijk, tijdens de jaarvergadering van de VNR.
Momenteel werkt het
ministerie van Verkeer en Waterstaat
aan de beleidsnota Waterveiligheid 21ste eeuw en Zomerdijk, die tevens burgemeester van Duiven is, vreest dat daarin de figuur van de superburgemeester opduikt. Die is nergens voor nodig, zegt Zomerdijk, daarbij onder meer puttend uit zijn eigen ervaringen met een bijna-overstroming.
,,In 1995 was er bij Ochten, waar ik toen burgemeester was, een acuut gevaar van een dijkdoorbraak en moest ik in een halfuur beslissen om 250.000 mensen te laten evacueren, dwars tegen de Haagse regels in. De Commissaris van de Koningin heeft dit besluit enkele uren later goedgekeurd. Dat heeft allemaal goed gefunctioneerd, zoals ook is gebleken uit externe evaluaties.”
‘Stoorzender’
Een superburgemeester, die tussen Commissaris van de Koningin en de lokale burgemeesters in zou komen te staan, zou in dit geval ‘een stoorzender’ zijn geweest, meent Zomerdijk. ,,In 1995 hadden we te maken met een regio-overschreidend risico in drie dijkringen. Dan hadden dus drie superburgemeesters de bevoegdheden van de lokale burgemeesters over moeten nemen. Dat was al een ramp op zichzelf geweest.”
Ook wettelijk is de figuur van de superburgemeester volgens Zomerdijk een onding. ,,Stel dat de superburgemeester een andere beslissing neemt dan de lokale burgemeester wil. Die laatste kan dan een aantekening laten maken. Achteraf moet de superburgemeester zijn beslissing dan in de gemeenteraad verantwoorden. Dat kan natuurlijk niet.”
Zomerdijk is ook tegen het idee om economische belangen bij overstromingsrisico’s te laten meewegen. ,,Ik verzet me ertegen dat economische belangen zwaarder wegen dan het risico op menselijke slachtoffers. Je krijgt onvermijdelijk verschillen tussen de dijkringen en veiligheidsrisico’s. Dat valt niet uit te leggen aan de bevolking. Mensen hebben in alle dijkringen recht op hetzelfde basisveiligheidsniveau. De economische belangen zijn voor mij secundair.”
Bron: Binnenlands Bestuur
Best gelezen
1
Houthybride woongebouw langs de A8 in Zaandam opgeleverd
dinsdag, 11 november
2
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
3
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
4
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
5
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
Gerelateerde nieuwsberichten
'Overstromingsschade door slecht bouwen'
17 juni 2010
Andere nieuwsberichten
Circulair transformatieplan van JVST in Utrecht Overvecht wordt werkelijkheid
Vandaag, 17:23
De bouw van het transformatieplan aan de Utrechtse Ivoordreef van JVST gaat binnenkort van start
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
Vandaag, 16:38
Het Bossche stadsbestuur wil afzien van de vestiging van het Design Museum in het gebied, onder meer vanwege te hoog opgelopen kosten.
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
Vandaag, 15:48
NXP Semiconductors, een belangrijke speler in de halfgeleiderindustrie, heeft zijn intrek genomen in een nieuwhoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Hollandse Nieuwe ontwierp in samenwerking met Veldhoen + Company het interieur.
Beeldbepalende toren van oud laboratorium geïntegreerd in gebouw International School Delft
Vandaag, 11:33
Op de plek waar vroeger het Kramers Laboratorium stond is naar ontwerp van atelier PRO een gebouw voor de International School Delft gerealiseerd.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
Vandaag, 13:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
Vandaag, 09:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Deltacommissaris: ga nu al in gesprek over toekomst waterbeheer
13 november, 4:03
Nederland moet nu al kijken welke randvoorwaarden nodig zijn om grote waterbeschermingsprogramma's zoals de Deltawerken in de komende jaren uit te voeren.
Gemeentebestuur wil Brabants dorp Moerdijk laten verdwijnen
13 november, 10:23
Het dorp Moerdijk in Noord-Brabant moet verdwijnen om plaats te maken voor uitbreiding van het bestaande haven- en industrieterrein in die plaats.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur