Verdeeldheid over toekomst Eindhoven Airport

19 oktober 2007, 15:00
De verdeeldheid over de toekomst van Eindhoven Airport duurt voort. De betrokken gemeenten, omwonenden, provincie en luchthavendirectie kwamen donderdagavond niet tot een gezamenlijk standpunt. Dat bleek na de bijeenkomst van het Gezamenlijk Luchthaven Omwonenden Beraad Eindhoven (Globe).

Inzet van het overleg was een nieuwe regionale overeenkomst waarin de openingstijden en aantal vluchten voor de luchthaven worden vastgelegd. Het moet de groei van Eindhoven Airport mogelijk maken en tegelijkertijd omwonenden en het milieu zoveel mogelijk ontzien.

Door de onenigheid dreigt nu een juridische strijd te ontbranden, met als directe inzet de komst van een thuishonk voor Ryanair. De Ierse prijsvechter wil graag toestellen stationeren op Eindhoven, maar stelt als eis dat de luchthaven minimaal 16 uur per dag open is en dat in de weekeinden langer gevlogen mag worden.

Globe lijkt na het beraad van donderdag uiteengevallen. De Belangengroep Omwonenden Welschap (BOW) en de Brabantse Milieufederatie (BMF) staan lijnrecht tegenover de gemeenten Eindhoven, Veldhoven, Best, Oirschot en Eersel, de provincie Noord-Brabant en Eindhoven Airport.

De nieuwe overeenkomst moet gelden voor de periode 2008 - 2018. Op alle dagen mag voortaan gevlogen worden van 7.00 tot 23.00 uur. Met een uitzondering van drie toestellen van Ryanair die vanaf 2008 een thuisbasis krijgen op Eindhoven Airport. Deze vliegtuigen van de meest stille categorie krijgen een dagelijkse 'terugkeertijd' tot middernacht. Vanaf 2010 mag de thuisbasis van Ryanair uitbreiden tot zes toestellen.

Door het akkoord groeit de geluidsruimte rond de luchthaven van drie naar zes vierkante kilometer vanaf 2010. Verder komt er een milieufonds van jaarlijks een miljoen euro, gefinancierd door aandeelhouders, de luchthaven en deelnemende gemeenten en provincie.

BOW en BMF noemen de nieuwe overeenkomst, opgesteld door Globe-voorzitter Jan Eikema, 'boterzacht'. ,,Er is geen enkele garantie dat de luchthaven binnen de huidige geluidsnormen en milieuvoorschriften blijft opereren'', aldus BOW-voorzitter Klaas Kopinga. BOW en BMF gaan daarom onderzoeken wat hun juridische mogelijkheden zijn om dit akkoord aan te vechten.

De vorige overeenkomst dateerde van het jaar 2000 maar bleek door de groei van Eindhoven Airport achterhaald. De grootste regionale luchthaven van Nederland telde afgelopen jaar 1,2 miljoen passagiers.

Bron: ANP

Trefwoorden

luchthaven airport

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meer foto's en video van Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal

Gisteren, 13:27

De Nijs, LEVS en Lüning ontwikkelen biobased bouwmethodiek ‘Tim’ die houtbouw flexibel en betaalbaar moet maken

Gisteren, 11:30

HAL en Boskalis kopen Nederlandse activiteiten VolkerWessels

Gisteren, 10:00

BoschSlabbers wint ontwerpwedstrijd voor herinrichting Grote Markt in Hulst

3 juli, 5:23

Tweede Kamer draait bezuiniging Nationale Parken terug – natuurorganisaties reageren opgelucht

Gisteren, 11:30

Rapport: wereldwijd groeit aantal toeristische trips in komende tien jaar met bijna 50%

Gisteren, 10:30

TNO roept overheid op te investeren in hightechmegaclusters

Gisteren, 09:30

Stadsverwarming komt deels in handen overheid, Kamer akkoord

Gisteren, 08:30

Ontwikkeling van duurzame energie op land dreigt tot stilstand te komen

Gisteren, 07:30

Gelderland roept op tot snellere procedures voor vol stroomnet

2 juli, 9:42
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan