Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Groot centrum voor ondergrondse calamiteiten
25 september 2007, 16:08
Vandaag is de intentieverklaring voor de bouw van Europa’s grootste oefen- en kenniscentrum voor ondergrondse calamiteiten getekend. ‘Underground’ in Terneuzen wordt 20 hectare groot en krijgt een lange oefentunnel van circa 300 meter voor wegverkeer. Ook komt er een spoor- en metrotunnel als trainingsobject.
Al jaren zijn de Nederlandse hulpdiensten voor calamiteitenoefeningen aangewezen op simulaties in tunnels in aanbouw - met alle beperkingen van dien. Incidenteel vinden oefeningen plaats in de Beneluxtunnel en de Westerscheldetunnel. Ook die locaties hebben nadelen: de tunneloefeningen vormen een ernstige verstoring van de reguliere verkeerstromen en de bouwkundige risico's zijn groot.
Bovendien leggen milieuwetten forse beperkingen op aan het gebruik van vuur en rook. Sommige brandweerkorpsen oefenen in het buitenland. Dat is tijdrovend en kostbaar en deze faciliteiten zijn kwalitatief onvoldoende. Tegelijkertijd groeit het aantal kilometers weg-, spoor- en metrotunnel in Nederland sterk. Als gevolg van ruimtegebrek worden bovendien parkeergarages en winkelcentra steeds vaker ondergronds gebouwd. Dit wakkert de noodzaak aan om hulpdiensten kwalitatief hoogstaande maar vooral realistische, multidisciplinaire (brandweer, politie, ambulance) oefenfaciliteiten te bieden voor ondergrondse calamiteiten. Deze faciliteiten ontbreken tot nu toe.
Underground biedt een 300 meter lange oefentunnel voor wegverkeer met 2x2 rijstroken. Deze tunnel heeft een S-bocht en is uitgerust met reguliere installaties zoals matrixborden, ventilatie, een oproepsysteem en een controlekamer.
Tussen de twee tunnelbuizen loopt een vluchttunnel. Nagenoeg elk incident kan worden gesimuleerd, met inbegrip van vuur, rook, slecht zicht, haperende installaties en de aanwezigheid van slachtoffers. Een apart trainingsobject is de spoor- en metrotunnel, die over twee tunnelbuizen met vluchtdeuren beschikt en een metrostation. Naast de oefentunnels, die Underground uniek maken in Europa, biedt het terrein plaats aan trainingsobjecten als een parkeergarage, een chemiecentrale, een verstedelijkt gebied, een bedrijfshal, een viaduct, een tankstation en een helikopterplatform.
Het geheel wordt gecompleteerd met een verkeerscircuit voor rijopleidingen, waar onder meer de politie uitgebreid kan trainen. Underground biedt door de grote diversiteit in trainingsobjecten uitgebreide mogelijkheden voor zowel kleinschalige oefenscenario's als voor grootschalige oefenscenario's waarin meerdere hulpdiensten betrokken zijn.
Op Underground zal tevens een Kennis- en Testcentrum (KTC) worden ontwikkeld. Dit KTC komt tegemoet aan de groeiende vraag naar interactie tussen wetenschap, bedrijfsleven, overheden en hulpdiensten met als doel het verbinden van specifieke kennis met betrekking tot ondergrondse calamiteiten. Het KTC krijgt onder meer de beschikking over een kennisdatabank.
Underground is een initiatief van
RICAS
en wordt ontwikkeld in samenwerking met
Heijmans
, de gemeente Terneuzen en de provincie Zeeland. Het streven is om in 2008 de bouw van het centrum te starten.
Bron: bron + beelden; RICAS
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
4
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
5
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Terneuzen krijgt ondergronds rampencentrum
27 februari 2008
Andere nieuwsberichten
Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur
Gisteren, 16:22
Schiphol wil tot 2035 tien miljard euro investeren in betere en duurzamere infrastructuur, waaronder een nieuwe terminal en vernieuwde pieren.
Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
Gisteren, 13:00
Van de vier genomineerde architecten voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025 zijn video's gemaakt.
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
Gisteren, 11:53
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
25 november, 4:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
Gisteren, 16:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
Gisteren, 14:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur