Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Groot centrum voor ondergrondse calamiteiten
25 september 2007, 16:08
Vandaag is de intentieverklaring voor de bouw van Europa’s grootste oefen- en kenniscentrum voor ondergrondse calamiteiten getekend. ‘Underground’ in Terneuzen wordt 20 hectare groot en krijgt een lange oefentunnel van circa 300 meter voor wegverkeer. Ook komt er een spoor- en metrotunnel als trainingsobject.
Al jaren zijn de Nederlandse hulpdiensten voor calamiteitenoefeningen aangewezen op simulaties in tunnels in aanbouw - met alle beperkingen van dien. Incidenteel vinden oefeningen plaats in de Beneluxtunnel en de Westerscheldetunnel. Ook die locaties hebben nadelen: de tunneloefeningen vormen een ernstige verstoring van de reguliere verkeerstromen en de bouwkundige risico's zijn groot.
Bovendien leggen milieuwetten forse beperkingen op aan het gebruik van vuur en rook. Sommige brandweerkorpsen oefenen in het buitenland. Dat is tijdrovend en kostbaar en deze faciliteiten zijn kwalitatief onvoldoende. Tegelijkertijd groeit het aantal kilometers weg-, spoor- en metrotunnel in Nederland sterk. Als gevolg van ruimtegebrek worden bovendien parkeergarages en winkelcentra steeds vaker ondergronds gebouwd. Dit wakkert de noodzaak aan om hulpdiensten kwalitatief hoogstaande maar vooral realistische, multidisciplinaire (brandweer, politie, ambulance) oefenfaciliteiten te bieden voor ondergrondse calamiteiten. Deze faciliteiten ontbreken tot nu toe.
Underground biedt een 300 meter lange oefentunnel voor wegverkeer met 2x2 rijstroken. Deze tunnel heeft een S-bocht en is uitgerust met reguliere installaties zoals matrixborden, ventilatie, een oproepsysteem en een controlekamer.
Tussen de twee tunnelbuizen loopt een vluchttunnel. Nagenoeg elk incident kan worden gesimuleerd, met inbegrip van vuur, rook, slecht zicht, haperende installaties en de aanwezigheid van slachtoffers. Een apart trainingsobject is de spoor- en metrotunnel, die over twee tunnelbuizen met vluchtdeuren beschikt en een metrostation. Naast de oefentunnels, die Underground uniek maken in Europa, biedt het terrein plaats aan trainingsobjecten als een parkeergarage, een chemiecentrale, een verstedelijkt gebied, een bedrijfshal, een viaduct, een tankstation en een helikopterplatform.
Het geheel wordt gecompleteerd met een verkeerscircuit voor rijopleidingen, waar onder meer de politie uitgebreid kan trainen. Underground biedt door de grote diversiteit in trainingsobjecten uitgebreide mogelijkheden voor zowel kleinschalige oefenscenario's als voor grootschalige oefenscenario's waarin meerdere hulpdiensten betrokken zijn.
Op Underground zal tevens een Kennis- en Testcentrum (KTC) worden ontwikkeld. Dit KTC komt tegemoet aan de groeiende vraag naar interactie tussen wetenschap, bedrijfsleven, overheden en hulpdiensten met als doel het verbinden van specifieke kennis met betrekking tot ondergrondse calamiteiten. Het KTC krijgt onder meer de beschikking over een kennisdatabank.
Underground is een initiatief van
RICAS
en wordt ontwikkeld in samenwerking met
Heijmans
, de gemeente Terneuzen en de provincie Zeeland. Het streven is om in 2008 de bouw van het centrum te starten.
Bron: bron + beelden; RICAS
Best gelezen
1
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
2
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
3
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
4
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
woensdag, 12 november
5
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Terneuzen krijgt ondergronds rampencentrum
27 februari 2008
Andere nieuwsberichten
Ontwerpend onderzoek van Bright, Bura en Polyfern naar mogelijke ontwikkeling van Almere Pampus
Gisteren, 16:45
Team Pampus* presenteert het Ontwerpend Onderzoek Masterplan voor Boven- en Ondergrond voor Almere Pampus.
BDG Architecten verbouwt Enschedese kwekerij tot De Stadskas
Gisteren, 15:22
Op de plek van de huidige kweekkas aan de Blijdensteinbleekweg verrijst een grotendeels houten gebouw met onder meer horeca, een winkelfunctie en uiteraard een kas.
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
Gisteren, 13:41
In de afgelopen tien, vijftien jaar is Rotterdam uitgegroeid tot een stad die veel toeristen trekt. Dat laatste was in de negentiende eeuw en in de eerste decennia van de twintigste eeuw ook al het geval.
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
Gisteren, 11:37
In het Limburgse Steyl is de Vlotterkering in werking gesteld. De kering, die het kloosterdorp veilig moet houden bij hoogwater in de Maas, fungeert in rust als een plek om te genieten van het zicht op de rivier.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
Gisteren, 14:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
Gisteren, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
17 november, 1:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
17 november, 9:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur