Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Groot centrum voor ondergrondse calamiteiten
25 september 2007, 16:08
Vandaag is de intentieverklaring voor de bouw van Europa’s grootste oefen- en kenniscentrum voor ondergrondse calamiteiten getekend. ‘Underground’ in Terneuzen wordt 20 hectare groot en krijgt een lange oefentunnel van circa 300 meter voor wegverkeer. Ook komt er een spoor- en metrotunnel als trainingsobject.
Al jaren zijn de Nederlandse hulpdiensten voor calamiteitenoefeningen aangewezen op simulaties in tunnels in aanbouw - met alle beperkingen van dien. Incidenteel vinden oefeningen plaats in de Beneluxtunnel en de Westerscheldetunnel. Ook die locaties hebben nadelen: de tunneloefeningen vormen een ernstige verstoring van de reguliere verkeerstromen en de bouwkundige risico's zijn groot.
Bovendien leggen milieuwetten forse beperkingen op aan het gebruik van vuur en rook. Sommige brandweerkorpsen oefenen in het buitenland. Dat is tijdrovend en kostbaar en deze faciliteiten zijn kwalitatief onvoldoende. Tegelijkertijd groeit het aantal kilometers weg-, spoor- en metrotunnel in Nederland sterk. Als gevolg van ruimtegebrek worden bovendien parkeergarages en winkelcentra steeds vaker ondergronds gebouwd. Dit wakkert de noodzaak aan om hulpdiensten kwalitatief hoogstaande maar vooral realistische, multidisciplinaire (brandweer, politie, ambulance) oefenfaciliteiten te bieden voor ondergrondse calamiteiten. Deze faciliteiten ontbreken tot nu toe.
Underground biedt een 300 meter lange oefentunnel voor wegverkeer met 2x2 rijstroken. Deze tunnel heeft een S-bocht en is uitgerust met reguliere installaties zoals matrixborden, ventilatie, een oproepsysteem en een controlekamer.
Tussen de twee tunnelbuizen loopt een vluchttunnel. Nagenoeg elk incident kan worden gesimuleerd, met inbegrip van vuur, rook, slecht zicht, haperende installaties en de aanwezigheid van slachtoffers. Een apart trainingsobject is de spoor- en metrotunnel, die over twee tunnelbuizen met vluchtdeuren beschikt en een metrostation. Naast de oefentunnels, die Underground uniek maken in Europa, biedt het terrein plaats aan trainingsobjecten als een parkeergarage, een chemiecentrale, een verstedelijkt gebied, een bedrijfshal, een viaduct, een tankstation en een helikopterplatform.
Het geheel wordt gecompleteerd met een verkeerscircuit voor rijopleidingen, waar onder meer de politie uitgebreid kan trainen. Underground biedt door de grote diversiteit in trainingsobjecten uitgebreide mogelijkheden voor zowel kleinschalige oefenscenario's als voor grootschalige oefenscenario's waarin meerdere hulpdiensten betrokken zijn.
Op Underground zal tevens een Kennis- en Testcentrum (KTC) worden ontwikkeld. Dit KTC komt tegemoet aan de groeiende vraag naar interactie tussen wetenschap, bedrijfsleven, overheden en hulpdiensten met als doel het verbinden van specifieke kennis met betrekking tot ondergrondse calamiteiten. Het KTC krijgt onder meer de beschikking over een kennisdatabank.
Underground is een initiatief van
RICAS
en wordt ontwikkeld in samenwerking met
Heijmans
, de gemeente Terneuzen en de provincie Zeeland. Het streven is om in 2008 de bouw van het centrum te starten.
Bron: bron + beelden; RICAS
Best gelezen
1
Houthybride woongebouw langs de A8 in Zaandam opgeleverd
dinsdag, 11 november
2
MVRDV ontwerpt bolvormig sportcomplex in Albanese hoofdstad Tirana
maandag, 10 november
3
Campus met onderwijs en woningen in 's Hertogenbosch officieel geopend
vrijdag, 7 november
4
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
5
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Terneuzen krijgt ondergronds rampencentrum
27 februari 2008
Andere nieuwsberichten
AMO / OMA presenteren in Doha een aangepaste versie van de tentoonstelling ‘Countryside’
Vandaag, 14:20
AMO / OMA presenteert met ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’ in Doha (Qatar) een nieuwe versie van de eerdere tentoonstelling in New York.
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
Vandaag, 12:47
Een hergebruikte stalen draagconstructie, een hergebruikte hardhouten sportvloer als gevel, en talloze andere hergebruikte materialen bepalen de nieuwbouw voor garagebedrijf Otoleo. Het bedrijfsgebouw is ontworpen door J.O.N.G. architecten.
Marc Koehler Associates ontwerpt twee woongebouwen in Kauwgomballenkwartier
Vandaag, 09:10
De twee getrapte woongebouwen bevatten straks 162 appartementen, 122 ondergrondse parkeerplekken en zo’n 2.500 m2 aan commerciële ruimte in de tweelaagse plint.
WillemsenU zinkt villa af in landschap
Gisteren, 15:55
Het architectenbureau WillemsenU heeft de Villa op een Duintop ontworpen en opgeleverd.
Iets minder mensen vertrekken uit de Randstad dan in eerdere jaren
Vandaag, 10:00
Onder andere omdat er in de Randstad meer kinderen worden geboren, groeit de bevolking daar sneller dan in de gebieden eromheen. Netto vertrokken er afgelopen jaar 14.000 mensen.
Woningen en park op plek van rangeerterrein bij Rotterdamse Kuip
Vandaag, 09:30
Een rangeerterrein voor treinen tegenover stadion De Kuip in Rotterdam verdwijnt. Op de plek worden woningen en een nieuw station gebouwd. Bovendien moet een park naast het spoor worden uitgebreid.
Klimaatdenktank: Chinese CO2-uitstoot laat mogelijk daling zien
Vandaag, 09:00
De uitstoot van CO2 in China laat over heel dit jaar mogelijk een afname zien. Dat constateert de Finse klimaatdenktank Centre for Research on Energy and Clean Air (CREA).
Ingrid Thijssen wordt nieuwe bestuursvoorzitter TU Delft
Gisteren, 14:46
Ze bekleedt die functie bij de Delftse technische universiteit vanaf 1 maart volgend jaar.
Kabinet verdeelt miljarden voor infrastructuur bij nieuwe woonwijken
Gisteren, 09:41
Het demissionaire kabinet heeft 2,5 miljard euro klaargezet voor wegen, fietspaden en tramlijnen van en naar nieuwe woonwijken.
Aartsen versoepelt regels geluidsoverlast voor bouwen langs spoor
10 november, 1:32
Dit kan volgens de staatssecretaris omdat treinen en rails een stuk stiller zijn geworden.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur