Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
Overzicht, vijf bruggen voor Rotterdam
Copyright: MONOLAB Architects
Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Rotterdam Eye
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
Het Vliegende Mandje
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Pier
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Katapult
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
De Handdruk
Copyright: MONOLAB Architects
Overzicht, vijf bruggen voor Rotterdam
Copyright: MONOLAB Architects

MONOLAB presenteert manifest voor vijf Rotterdamse bruggen

28 maart 2018, 10:27
De gemeente Rotterdam startte rond 1990 met ontwikkelingen op Zuid om het deel ten zuiden van de Maas meer bij het centrum in het noordelijke deel te trekken. De verbeterde samenhang die inmiddels ontstaat vraagt meer verbindingen over de rivier, stelt MONOLAB Architects. Het bureau komt met het prikkelende manifest ‘Vijf bruggen voor Rotterdam’.

Een vraagstuk waar meer steden mee worstelen: historisch gezien ligt de stadskern aan de ene kant van de rivier, waardoor er een programmatische en culturele deling met de andere kant is ontstaan. Sinds een aantal decennia probeert Rotterdam met voortvarende ontwikkelingen op Zuid de stad meer in balans te brengen.

Verbeterde balans
Het uitbreidingsplan van het stadscentrum naar de Kop van Zuid, zoals Riek Bakker van  Stadsontwikkeling en architect Teun Koolhaas in 1987 presenteerden, had een brug nodig die de ontwikkelingen zin- en succesvol zouden maken. Het werd een icoon: de Erasmusbrug van Ben van Berkel.

Bij het Wilhelminaplein en op de Wilhelminapier staat inmiddels een flink aantal wolkenkrabbers en is een aantal culturele instellingen gevestigd. De ontwikkelingen schuiven verder zuidelijk op naar Katendrecht. Volgens MONOLAB Architects zorgt de verbeterde balans tussen Noord en Zuid voor meer samenhang en dat vereist meer verbindingen over de rivier.

“Helaas zijn er dramatisch weinig verbindingen”, zegt Jan Willem van Kuilenburg van het Rotterdamse bureau. “Slechts één tunnel, een oude en een prachtige nieuwe brug en enkele watertaxi’s proberen 650.000 inwoners, forenzen en alle toeristen te bedienen! Parijs, Hamburg, Venetië, Gent en Stockholm zijn voorbeelden van steden met veel meer verbindingen.”

Vijf uitdagende voorstellen
Daarom komt MONOLAB met ‘Vijf Bruggen Voor Rotterdam”, dat het bureau “een manifest voor een evenwichtige stad” noemt. De nieuwe bruggen zullen volgens MONOLAB de groeiende bevolking verbinden, stedelijke ontwikkeling stimuleren en segregatie verminderen. De ontwerpen omschrijft het bureau als “hardcore en poëtisch zoals Rotterdam zelf”.

‘Rotterdam Eye’ is een monumentale wolk van staal in de vorm van een boogbrug zoals de Brienenoordbruggen, met daarin een skydeck als een collectief oog vanwaar men Rotterdam overziet. ‘Het Vliegende Mandje’ is een gondel aan staalkabels die tussen de oevers over het water vliegt.

‘De Pier’ is een stalen frame voor langzaam verkeer met daarin kleine winkeltjes en café’s, vergelijkbaar met de Ponte Vecchio in Florence. ‘De Katapult’ is een brug voor langzaam verkeer die in twee richtingen splitst. ‘De Handdruk’ voor langzaam verkeer, tot slot, bestaat uit twee dunne bruggen die elkaar in het midden van de rivier bijna mislopen.

Alle bruggen kunnen openen voor hoge vaartuigen. Van Kuilenburg zegt hopelijk met het advies besluitvormers te inspireren. 

Andere nieuwsberichten

Manifest van de Scheggen overhandigd aan wethouder

13 december, 5:30

Terrassengebouw markeert entree Leidsche Rijn

13 december, 11:38

Winnaars De Prijzen Amsterdam 2019 bekend

13 december, 10:08

Nieuw algemeen ziekenhuis Curaçao in gebruik genomen

12 december, 5:17

Museum De Lakenhal gedocumenteerd in boek

13 december, 2:20

Kijktip: Jongens van de Bouw

13 december, 12:24

Planbureau: kijk niet alleen naar minder stikstof

13 december, 9:25

Bouwpartijen tekenen verklaring om stikstofuitstoot te reduceren

12 december, 5:03

Prestatieafspraken tussen gemeente en corporaties Rotterdam

12 december, 2:04

Amsterdamse muurschildering Keith Haring gerestaureerd

12 december, 10:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan