Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: Groosman
Copyright: Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: Tycho's Eye / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: Groosman
Copyright: Groosman
Copyright: René de Wit / Groosman
Copyright: Tycho's Eye / Groosman

Energieneutrale parkeergarage voor Driebergen-Zeist

29 november 2017, 11:48
Onderdeel van de metamorfose die stationsgebied Driebergen-Zeist ondergaat, is een nieuwe P+R-garage voor 582 auto’s. De energieneutrale garage is ontworpen door Groosman en onlangs opgeleverd.

Om de nieuwe P+R-garage zo goed mogelijk in te passen in de natuurrijke omgeving, heeft architectenbureau Groosman gekozen voor de toepassing van natuurlijke materialen en heeft het de massa zo klein mogelijk gehouden. Daarnaast zorgt het gebruik van houten bekleding, in combinatie met de ronde hoeken, voor een zachtere uitstraling.

De beperking van de bouwhoogte was een belangrijke punt bij de vormgeving, zo geeft het architectenbureau aan. De maximaal toegestane hoogte was namelijk 21 meter, de hoogte van de bomen rondom. Dankzij het compacte parkeersysteem is het gebouw met vijf lagen ruim onder die grens gebleven, aldus Groosman.

Herkenbaar
De voetgangersentree is duidelijk herkenbaar doordat ze los is geplaats en iets boven de parkeergarage uitsteekt. De in- en uitrit is dankzij een inham in het volume eveneens een goed zichtbare en tevens logische en bereikbare plek.

Aan de Odijkerweg heeft het gebouw een teruggeplaatst deel, waarmee Groosman het volume aan deze zijde laat aansluiten bij de woonstraat. Vanaf hier loopt de massa trapsgewijs op. De oplopende plint versterkt dit beeld.

Het hoofdtrappenhuis heeft een visuele verbinding met het station, maar moest ook bij binnenkomst een welkomstgevoel geven, legt Groosman uit. Daartoe heeft het architectenbureau een referentie gemaakt aan de landhuizen in de omgeving, die doorgaans van een grote bordestrap zijn voorzien. Het gebruik van houten lamellen langs de gevel heeft het bureau doorgetrokken naar het interieur.

Veilig, comfortabel en duurzaam
Groosman heeft het gebouw voorzien van zoveel mogelijk licht en ruimte. Voorts is gezorgd voor herkenbare bewegwijzering en een logische route voor zowel automobilisten en voetgangers, waarmee het bureau een veilige en gebruiksvriendelijke parkeergarage heeft gecreëerd. Er is bijvoorbeeld geen sprake van kruisend verkeer.

Het architectenbureau heeft gekozen voor het gebruik van duurzame en onderhoudsarme materialen die mooi verouderen. De plint van de gevel is uitgevoerd met schanskorven en gaashekken voor begroeiing. Het overige deel van de gevel is uitgevoerd in lariks lamellen.

De houten delen zijn op diverse plekken afgewisseld met smalle glasruiten om de schaal van het gebouw te breken. De ruiten worden aan een zijde geflankeerd door openstaande luiken.

Energieneutraal
Het ontwikkelde energieconcept voorziet – bij normaal gebruik en over het hele jaar gezien – evenveel opwekking als verbruik van energie. Een belangrijke energie- (en kosten)besparing is bereikt met natuurlijke ventilatie van het gebouw. Zonnepanelen op het dak dragen bij aan invulling van de energievraag.

Hiermee is de eerste CO2- en energieneutrale parkeergarage van Nederland gerealiseerd, aldus Groosman. Dit sluit mooi aan bij de ambitie voor een energieneutraal station van Driebergen-Zeist.

Groosman verkreeg de opdracht voor de P+R-garage na het winnen van de design & build-prijsvraag met Aan de Stegge/Continental Car Parks. De parkeergarage is een opdracht van NS Stations.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan