Enorme financiële strop dreigt voor plan-Zuidas

5 oktober 2004, 15:32
Er is niet genoeg geld voor de Zuidasplannen van de gemeente Amsterdam. Het is adviseur Elco Brinkman onvoldoende gelukt het bedrijfsleven voor het megaproject te interesseren.

Een aangepast plan van Brinkman zadelt Amsterdam op met een risico van ongeveer ƩƩn miljard euro, twintig keer zo veel als bij de Noord/Zuidlijn.

Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport dat voorzitter Brinkman van de organisatie van bouwondernemers in opdracht van het kabinet en Amsterdam heeft geschreven. Het rapport wordt vandaag door de meest betrokken Amsterdamse wethouders besproken.

Brinkman had een tekort van circa zevenhonderd miljoen euro moeten dichten. Alleen dan zou het mogelijk zijn de sporen en wegen rondom station Zuid/WTC ondergronds te brengen en de ruimte erboven vol te bouwen met kantoren en woningen.

Om het gat toch te dichten, stelt Brinkman een groot aantal aanpassingen in het plan voor. Zo wil hij in het Zuidasgebied meer en hogere kantoren bouwen en sociale woningbouw schrappen.

Hij denkt ook geld binnen te kunnen halen door de tunnels voor wegen, metro en spoor op elkaar te stapelen. Dat levert bovengronds meer ruimte op om te bouwen. Ook stelt Brinkman bijvoorbeeld voor een aftakking naar Amstelveen te schrappen.

Een deel van de kosten voor het plan gooit Brinkman 'over de heg'. Zo zouden aanvoerwegen en openbaar-vervoerlijnen niet langer uit het projectbudget betaald mogen worden. Het rijk, de gemeente of de regio draaien daar voor op. De adviseur stelt dat de kosten immers ook gemaakt moeten worden als de Zuidas bovengronds blijft.

Bron: bron : parool

Trefwoorden

adviseur

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist

3 uur geleden

MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates

4 uur geleden

ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen

Gisteren, 16:30

The Rock Weespertrekvaart door Atelier PUUUR in gebruik genomen

Gisteren, 14:00

Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV

1 uur geleden

Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park

Gisteren, 14:15

Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt

Gisteren, 13:45

Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen

Gisteren, 13:15

Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag

Gisteren, 10:40

Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond

Gisteren, 09:00
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan