Copyright: De glazen verbindingsgang tussen beide musea. Joep Jacobs
Copyright: De glazen verbindingsgang. Joep Jacobs
Copyright: Gevel Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Joep Jacobs
Copyright: Gevel Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Joep Jacobs
Copyright: De binnentuin. Marc Bolsius
Copyright: Nieuwe zaal voor het NBM, door Bierman Henket architecten. Joep Jacobs
Copyright: Een van de gerestaureerde 'salonzalen'. Marc Bolsius
Copyright: De trap en de gevel die naar binnen doorloopt. Joep Jacobs
Copyright: De zaal met presentatieblokken door Van Eijk & Van der Lubbe. Inga Powilleit
Copyright: De museumwinkel, nog niet ingericht, naar ontwerp van de gebroeders Campana. Inga Powilleit
Copyright: De museumwinkel. Inga Powilleit
Copyright: Auditorium, ontworpen door H. en F. Campana, lichtontwerp Ingo Maurer. Inga Powilleit
Copyright: De glazen verbindingsgang tussen beide musea. Joep Jacobs
Copyright: De glazen verbindingsgang. Joep Jacobs
Copyright: Gevel Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Joep Jacobs
Copyright: Gevel Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Joep Jacobs
Copyright: De binnentuin. Marc Bolsius
Copyright: Nieuwe zaal voor het NBM, door Bierman Henket architecten. Joep Jacobs
Copyright: Een van de gerestaureerde 'salonzalen'. Marc Bolsius
Copyright: De trap en de gevel die naar binnen doorloopt. Joep Jacobs
Copyright: De zaal met presentatieblokken door Van Eijk & Van der Lubbe. Inga Powilleit
Copyright: De museumwinkel, nog niet ingericht, naar ontwerp van de gebroeders Campana. Inga Powilleit
Copyright: De museumwinkel. Inga Powilleit
Copyright: Auditorium, ontworpen door H. en F. Campana, lichtontwerp Ingo Maurer. Inga Powilleit

Museumkwartier van Bierman Henket voltooid

21 mei 2013, 17:43
De renovatie en nieuwbouw naar ontwerp van Bierman Henket, waarmee Het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch onder een – zeer ruim – dak zijn samengebracht, is afgerond. Op 24 mei wordt het ‘Museumkwartier'
officieel geopend
De wijze waarop beide musea zijn samengebracht onder een dak, is betekenisvol. Het Noordbrabants Museum en het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch hebben elk hun eigen collectie en identiteit. Dat blijft ook het geval nu ze op een locatie samen het Museumkwartier, zoals het complex ook wel wordt aangeduid, vormen. Wel sluiten de collecties op elkaar aan en zien beide musea mogelijkheden tot praktische en inhoudelijke samenwerking.

Dit is door Bierman Henket architecten vertaald in twee eigen gebouwen, die echter via een glazen gang langs een binnentuin met elkaar zijn verbonden. Beide musea hebben een eigen entree, maar de bezoeker kan ook binnendoor van het ene naar het andere museum. Een glazen gang loopt van entree naar entree, maar biedt ook vrije toegang tot het museumcafé, de winkel en de binnentuin.

Doorzichten
Het was een complexe opgave, die voor het architectenbureau in 2004 na het winnen van de ontwerpprijsvraag begon, vertelt Janneke Bierman. Niet alleen had Bierman Henket met de samenkomst van twee zelfstandige musea te maken, ook moest het bureau rekening houden met een oude monumentale binnentuin, de situering in de Bossche historische binnenstad en met het feit dat het project verschillende monumentale panden omvatte.

Bierman legt uit dat de achttiende-eeuwse gouvernementstuin een – letterlijk en figuurlijk – centrale plaats heeft gekregen in het ontwerp. Rondom liggen de verschillende gebouwen, die ook alle zicht bieden op de tuin. Ook zijn op verschillende plaatsen vanuit de gebouwen doorzichten gecreëerd op de Bossche binnenstad door het wegbreken van muren en het plaatsen van vensters met, uiteraard, glas dat de kunstwerken beschermd tegen daglicht.

Sfeer behouden
Het Noordbrabants Museum is sinds 1987 gevestigd in het Gouvernementspaleis uit 1768. Bij de verbouwing voor de museale functie voegde architect Wim Quist twee nieuwbouwvleugels toe. Bierman Henket heeft de oude paleiswoning en de toevoegingen van Quist gerenoveerd met als uitgangspunt om de sfeer van de gebouwen uit de verschillende eeuwen zoveel mogelijk te behouden.

Bij de renovatie van de achttiende-eeuwse gebouwen is vaak teruggegrepen op de historische kleuren en materialen, soms gezocht naar een contrasterende toevoeging. In de salons op de begane grond zijn bijvoorbeeld de oude marmeren schouwen en de (pafond)ornamenten teruggebracht. De Statenzaal is gerenoveerd met behoud van de houten lambrisering, schouw en kroonluchters. Dit is gecombineerd met een nieuwe, helderblauwe wandbekleding, voorzien van gestikte silhouetten, ontworpen door Kiki van Eijk.

De Quist-vleugel is gerestaureerd en uitgebreid met nieuwe museumzalen. De zaal direct grenzend aan de oorspronkelijke uitbreiding van Quist herhaalt de vorm van het sheddak. De volgende toegevoegde zaal is door Bierman Henket van een anders gevormd sheddak voorzien. De nieuwe zalen worden omringd door vijf museumwoningen, waarmee een blinde muur aan het aangrenzende plein wordt voorkomen. Bovendien
verweeft het complex zich daarmee sterker met de binnenstad.

Nieuwbouw
Het nieuwe gebouw van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch bestaat uit twee volumes, waarvan een schuin in het andere lijkt geschoven. Dit effect wordt versterkt doordat de karakteristieke groenglazen gevel in het interieur doorloopt rond het bovengeplaatste volume.

De uitkraging, die door de schuine plaatsing van de volumes ontstaat, volgt de lichte kromming van het straatje, waar de entree is gesitueerd. De gevel glinstert doordat de glazen tegels zijn gestructureerd en voorzien van een gezeefdrukt patroon. Door de variatie in vormen is nauwelijks een regelmaat in de gevel te vinden.

De ontvangsthal is ruim en licht door de grote glazen gevel. Twee sculpturale toevoegingen vallen meteen op: de spiralende trap naar de twee tentoonstellingsverdiepingen en het organische gevormde volume dat de balie, een auditorium en – daarachter gelegen – de museumwinkel bevat. Het volume is ontworpen door Humberto en Fernando Campana en is opgebouwd uit een stapeling van golvende multiplex platen. De wanden van het auditorium hebben de broers laten bekleden met een puzzel van koeienhuiden.

Licht
Is de grootste tentoonstellingszaal een redelijk traditionele ruimte, de kleinere expositieruimte van het
Stedelijk Museum ’s-Hertgenbosch vormt daarmee een verrassend contrast. Door het sheddak dat Bierman Henket heeft ontworpen, met afgeronde hoeken rond de ramen, heerst het daglicht in de ruimte.

Niels van Eijk & Miriam van der Lubbe, die de inrichting van deze zaal hebben verzorgd, spelen hierop in. Om niet direct overweldigd te worden door het licht en niet meteen de hele zaal te kunnen overzien, heeft het ontwerpersduo een kleine gang gemaakt. De bezoeker wordt als het ware de ruimte binnen gevoerd.

Voor de presentatie van de collectie ontwierpen Van Eijk en Van der Lubbe plexiglazen dozen in circa acht verhoudingen. Door stapelingen en plaatsing kunnen objecten met elkaar in verband worden gebracht. De transparantie sluit aan bij de helderheid van de zaal, maar maakt ook dat, aldus Van Eijk “het tentoongestelde vanaf alle kanten kan worden bekeken”.

Drie jaar bouwen
De restauratie, uitbreiding en nieuwbouw, naar ontwerp van het architectenbureau, zijn in 2010 gestart. Naar zeggen van de musea is het Museumkwartier gerealiseerd met minimale vertraging en binnen het vooraf vastgestelde budget. Aanstaande vrijdag wordt het Museumkwartier officieel geopend door Prinses Beatrix; zaterdag 25 mei gaan de deuren van beide musea open voor het publiek.

Met ruim vijfduizend vierkante meter expositieruimte, een opvallend grote museumwinkel, horeca en een bibliotheek is het complex een van de grootste musea van Nederland. Het ontwerp van Bierman Henket heeft ook een helder, licht en toegankelijk gebouw opgeleverd.

Andere nieuwsberichten

Manifest van de Scheggen overhandigd aan wethouder

13 december, 5:30

Terrassengebouw markeert entree Leidsche Rijn

13 december, 11:38

Winnaars De Prijzen Amsterdam 2019 bekend

13 december, 10:08

Nieuw algemeen ziekenhuis Curaçao in gebruik genomen

12 december, 5:17

Museum De Lakenhal gedocumenteerd in boek

13 december, 2:20

Kijktip: Jongens van de Bouw

13 december, 12:24

Planbureau: kijk niet alleen naar minder stikstof

13 december, 9:25

Bouwpartijen tekenen verklaring om stikstofuitstoot te reduceren

12 december, 5:03

Prestatieafspraken tussen gemeente en corporaties Rotterdam

12 december, 2:04

Amsterdamse muurschildering Keith Haring gerestaureerd

12 december, 10:53
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan