New York Times vernietigend over 'badkuip' Stedelijk

2 januari 2013, 3:31
De gerenommeerde
kunstcriticus Michael Kimmelman heeft geen goed woord over voor het vernieuwde
Stedelijk Museum in Amsterdam. De auteur van New York Times begrijpt niet
waarom de uitbreiding eruit ziet als een badkuip. “Benthem Crouwel’s ontwerp lijkt
een wanhopige Amsterdamse reactie op Bilbao.”


 

Het zijn harde woorden, waarmee Kimmelman zijn artikel
opent. “Ik kan me zo een-twee-drie geen gebouw voor de geest halen dat er zo
belachelijk uitziet als het nieuwe Stedelijk Museum.” De ontsteltenis van de
recensent betreft met name de uitbreiding door Mels Crouwel, die in de
volksmond De Badkuip wordt genoemd.

 

“Een bovenmatig stuk sanitair betreden om moderne kunst te
bekijken is als zoiets als Bach uitgevoerd te horen worden door een man in
clownskostuum”, schrijft Kimmelman. “Waarom een badkuip? Dat is de 170 miljoen
dollar-vraag (de bouwkosten omgerekend naar Amerikaanse maatstaven, red.). De
ontwerper van het gebouw heeft het niet uitgelegd.”

 

Nu kan dat komen doordat de uitbreiding niet bewust als
badkuip is ontworpen. Architect Mels Crouwel zegt het bouwdeel als een grote
symmetrische luifel te hebben voorzien. “Het is een verwelkomend gebaar.
Bovendien maakt de schaduw van deze luifel het mogelijk een volledig glazen
plint te maken”, aldus Crouwel in AWM 49.

 

Wel heeft Crouwel de term badkuip inmiddels uit de volksmond
overgenomen, anders dan de meeste critici uit een soort van liefkozing.

 

Spektakelzucht

Kimmelman ziet het vernieuwde Stedelijk dat na jaren
vertraging is gearriveerd uit het slotstuk van een tijdperk waarin geld- en
spektakelzucht de boventoon voerden bij ontwerpen voor musea. “Vergeleken bij
het opsmukloze, kostenefficiënte en bijna berouwvolle Parrish Art Museum van
Herzog & De Meuron is het een stap terug in de tijd.”

 

Ook hekelt Kimmelman de zwarte, semitransparante doos tussen
het Stedelijk en de Albert Heijn, waarin de installaties van het museum zijn
ondergebracht. “Zelfs als de stad ooit weer bij zinnen komt, de idiote
supermarkt verhuist en het ‘ezelsoor’ uit het Museumplein verwijdert, zal de
schade moeilijk te repareren zijn.”

 

Kimmelman waardeerde het oude Stedelijk onder meer vanwege
de befaamde monumentale trap (‘deze voelt nu als een doodlopende weg als je er
naar beneden loopt’) en de krakende visgraatvloer (‘een schandaal dat deze is
vervangen door alledaagse planken’).

 

Bilbao-effect

De criticus meent dat Amsterdam met de verbouwing en
uitbreiding hoopte op een ‘Bilbao-effect’, omdat het Stedelijk werd
overschaduwd door recente musea als het Centre Pompidou in Parijs en het Guggenheim
Museum in Bilbao zelf. “Dit gonzo-ontwerp
suggereert een wanhopige reactie op Bilbao”, schrijft Kimmelman.

 

Volgens de criticus is de stad er aan voorbijgegaan dat er
voor een Bilbao-effect meer nodig is dan alleen een spectaculair en/of bejubeld
nieuw gebouw. “Niet alleen het Guggenheim van Gehry heeft voor een ommekeer
gezorgd in Bilbao, dat heeft decennia van stedelijke vernieuwing gekost. Het
Bilbao-effect is een mythe.”

 

 

Klik [hier] voor het
artikel van Michael Kimmelman. Eerder was de LA Times
ook niet al te lovend
over het nieuwe Stedelijk. In de LinkedIn-groep van Architectenweb zijn de
meningen verdeeld. Een special over het Stedelijk Museum in het jaaroverzicht
van 2012 is [hier] te vinden.

Andere nieuwsberichten

Breekbaar licht
2 uur geleden
Studio Kustlijn wint prijsvraag Schalkwijk-Midden
3 uur geleden
Voormalig hoofdkantoor Luchtmacht te koop
Gisteren, 16:48
Syb van Breda ontwerpt radartoren voor Maasvlakte 2
Gisteren, 15:55

Nieuw Sint-Jansmuseum in Den Bosch
Vandaag, 11:47
Goed jaar voor bouwsector
Vandaag, 10:03
Zware straf voor ex-topman Imtech Duitsland
Gisteren, 17:22
Jong architectenbureau geeft bungalow transparantie
Gisteren, 17:17
Glansrol Amsterdam in opleving kantorenmarkt
Gisteren, 12:04
Investeerder wil meer woningen vrije sector
Gisteren, 09:31
OJMAR, S.A.
AluK Aluminium b.v.
Performance in Lighting Nederland
Nelissen Steenfabrieken
Aluprof Nederland
Sempergreen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND
Intal BV
Cladding Point B.V.
Q-railing
Tata Steel IJmuiden BV
Häfele Nederland
SLV Nederland
Grijsen Park & Straatdesign
ROCKWOOL B.V.
Sedus Stoll B.V.
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
MOSO International BV
Triflex BV
TRILUX - Simplify Your Light
Sika Nederland B.V.
Baars & Bloemhoff
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Ruys Vloeren B.V.
Tektoniek
MBI BV
AGROB BUCHTAL GmbH
Desso BV
Caparol
Arpa Nederland BV
ASSA ABLOY Entrance Systems
Gerflor Benelux
Bruil
Forbo Flooring
Tarkett Nederland
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
ROCKPANEL Group
Optigroen Dak-en Gevelbegroeiing
Metaglas B.V.
Holonite B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
Faay Vianen B.V.
ESPERO B.V.
Verosol Nederland B.V.
Derako International B.V.
ODS Jansen
Boon Edam Nederland B.V.
Renson
Gispen
Van Besouw Tapijt
OWA Benelux BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
EeStairs | trappen en balustrades
Kingspan Unidek B.V.
AGC Glass Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
VBI
Reynaers B.V.
Saint-Gobain Glass Nederland
VELUX Nederland B.V.
Trespa International BV
ROCKFON / ROCKWOOL B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan