New York Times vernietigend over 'badkuip' Stedelijk

2 januari 2013, 15:31
De gerenommeerde kunstcriticus Michael Kimmelman heeft geen goed woord over voor het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam. De auteur van New York Times begrijpt niet waarom de uitbreiding eruit ziet als een badkuip. “Benthem Crouwel’s ontwerp lijkt een wanhopige Amsterdamse reactie op Bilbao.”

Het zijn harde woorden, waarmee Kimmelman zijn artikel opent. “Ik kan me zo een-twee-drie geen gebouw voor de geest halen dat er zo belachelijk uitziet als het nieuwe Stedelijk Museum.” De ontsteltenis van de recensent betreft met name de uitbreiding door Mels Crouwel, die in de volksmond De Badkuip wordt genoemd.

“Een bovenmatig stuk sanitair betreden om moderne kunst te bekijken is als zoiets als Bach uitgevoerd te horen worden door een man in clownskostuum”, schrijft Kimmelman. “Waarom een badkuip? Dat is de 170 miljoen dollar-vraag (de bouwkosten omgerekend naar Amerikaanse maatstaven, red.). De ontwerper van het gebouw heeft het niet uitgelegd.”

Nu kan dat komen doordat de uitbreiding niet bewust als badkuip is ontworpen. Architect Mels Crouwel zegt het bouwdeel als een grote symmetrische luifel te hebben voorzien. “Het is een verwelkomend gebaar. Bovendien maakt de schaduw van deze luifel het mogelijk een volledig glazen plint te maken”, aldus Crouwel in AWM 49.

Wel heeft Crouwel de term badkuip inmiddels uit de volksmond overgenomen, anders dan de meeste critici uit een soort van liefkozing.

Spektakelzucht
Kimmelman ziet het vernieuwde Stedelijk dat na jaren vertraging is gearriveerd uit het slotstuk van een tijdperk waarin geld- en spektakelzucht de boventoon voerden bij ontwerpen voor musea. “Vergeleken bij het opsmukloze, kostenefficiënte en bijna berouwvolle Parrish Art Museum van Herzog & De Meuron is het een stap terug in de tijd.”

Ook hekelt Kimmelman de zwarte, semitransparante doos tussen het Stedelijk en de Albert Heijn, waarin de installaties van het museum zijn ondergebracht. “Zelfs als de stad ooit weer bij zinnen komt, de idiote supermarkt verhuist en het ‘ezelsoor’ uit het Museumplein verwijdert, zal de schade moeilijk te repareren zijn.”

Kimmelman waardeerde het oude Stedelijk onder meer vanwege de befaamde monumentale trap (‘deze voelt nu als een doodlopende weg als je er naar beneden loopt’) en de krakende visgraatvloer (‘een schandaal dat deze is vervangen door alledaagse planken’).

Bilbao-effect
De criticus meent dat Amsterdam met de verbouwing en uitbreiding hoopte op een ‘Bilbao-effect’, omdat het Stedelijk werd overschaduwd door recente musea als het Centre Pompidou in Parijs en het Guggenheim Museum in Bilbao zelf. “Dit gonzo-ontwerp suggereert een wanhopige reactie op Bilbao”, schrijft Kimmelman.

Volgens de criticus is de stad er aan voorbijgegaan dat er voor een Bilbao-effect meer nodig is dan alleen een spectaculair en/of bejubeld nieuw gebouw. “Niet alleen het Guggenheim van Gehry heeft voor een ommekeer gezorgd in Bilbao, dat heeft decennia van stedelijke vernieuwing gekost. Het Bilbao-effect is een mythe.”

Klik [hier] voor het artikel van Michael Kimmelman. Eerder was de LA Times ook niet al te lovend over het nieuwe Stedelijk. In de LinkedIn-groep van Architectenweb zijn de meningen verdeeld. Een special over het Stedelijk Museum in het jaaroverzicht van 2012 is [hier] te vinden.

Andere nieuwsberichten

Concurrentie voor het vliegtuig

2 minuten geleden

Kantoorinterieur met duurzame materialen en meubels op maat

1 uur geleden

Herzog & de Meuron ontwerpt eerste Zwitserse snelwegkerkje

4 uur geleden

Rotterdam akkoord met toetsingskader woningbouw bij Euromast

Gisteren, 14:55

Inschrijving Dutch Design Awards 2020 geopend

1 uur geleden

Grote grondhandelaar staakt activiteiten na miljoenenbeslag

Gisteren, 11:17

Renovatie De Nederlandsche Bank start nog dit jaar

Gisteren, 09:32

Dura Vermeer legt Uithoornlijn aan

21 februari, 2:56

Lelystad wil versneld 10.000 huizen bouwen

21 februari, 10:11

Hele oppositie steunt motie van afkeuring over marinierskazerne

20 februari, 4:48
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan