New York Times vernietigend over 'badkuip' Stedelijk

2 januari 2013, 15:31
De gerenommeerde kunstcriticus Michael Kimmelman heeft geen goed woord over voor het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam. De auteur van New York Times begrijpt niet waarom de uitbreiding eruit ziet als een badkuip. “Benthem Crouwel’s ontwerp lijkt een wanhopige Amsterdamse reactie op Bilbao.”

Het zijn harde woorden, waarmee Kimmelman zijn artikel opent. “Ik kan me zo een-twee-drie geen gebouw voor de geest halen dat er zo belachelijk uitziet als het nieuwe Stedelijk Museum.” De ontsteltenis van de recensent betreft met name de uitbreiding door Mels Crouwel, die in de volksmond De Badkuip wordt genoemd.

“Een bovenmatig stuk sanitair betreden om moderne kunst te bekijken is als zoiets als Bach uitgevoerd te horen worden door een man in clownskostuum”, schrijft Kimmelman. “Waarom een badkuip? Dat is de 170 miljoen dollar-vraag (de bouwkosten omgerekend naar Amerikaanse maatstaven, red.). De ontwerper van het gebouw heeft het niet uitgelegd.”

Nu kan dat komen doordat de uitbreiding niet bewust als badkuip is ontworpen. Architect Mels Crouwel zegt het bouwdeel als een grote symmetrische luifel te hebben voorzien. “Het is een verwelkomend gebaar. Bovendien maakt de schaduw van deze luifel het mogelijk een volledig glazen plint te maken”, aldus Crouwel in AWM 49.

Wel heeft Crouwel de term badkuip inmiddels uit de volksmond overgenomen, anders dan de meeste critici uit een soort van liefkozing.

Spektakelzucht
Kimmelman ziet het vernieuwde Stedelijk dat na jaren vertraging is gearriveerd uit het slotstuk van een tijdperk waarin geld- en spektakelzucht de boventoon voerden bij ontwerpen voor musea. “Vergeleken bij het opsmukloze, kostenefficiënte en bijna berouwvolle Parrish Art Museum van Herzog & De Meuron is het een stap terug in de tijd.”

Ook hekelt Kimmelman de zwarte, semitransparante doos tussen het Stedelijk en de Albert Heijn, waarin de installaties van het museum zijn ondergebracht. “Zelfs als de stad ooit weer bij zinnen komt, de idiote supermarkt verhuist en het ‘ezelsoor’ uit het Museumplein verwijdert, zal de schade moeilijk te repareren zijn.”

Kimmelman waardeerde het oude Stedelijk onder meer vanwege de befaamde monumentale trap (‘deze voelt nu als een doodlopende weg als je er naar beneden loopt’) en de krakende visgraatvloer (‘een schandaal dat deze is vervangen door alledaagse planken’).

Bilbao-effect
De criticus meent dat Amsterdam met de verbouwing en uitbreiding hoopte op een ‘Bilbao-effect’, omdat het Stedelijk werd overschaduwd door recente musea als het Centre Pompidou in Parijs en het Guggenheim Museum in Bilbao zelf. “Dit gonzo-ontwerp suggereert een wanhopige reactie op Bilbao”, schrijft Kimmelman.

Volgens de criticus is de stad er aan voorbijgegaan dat er voor een Bilbao-effect meer nodig is dan alleen een spectaculair en/of bejubeld nieuw gebouw. “Niet alleen het Guggenheim van Gehry heeft voor een ommekeer gezorgd in Bilbao, dat heeft decennia van stedelijke vernieuwing gekost. Het Bilbao-effect is een mythe.”

Klik [hier] voor het artikel van Michael Kimmelman. Eerder was de LA Times ook niet al te lovend over het nieuwe Stedelijk. In de LinkedIn-groep van Architectenweb zijn de meningen verdeeld. Een special over het Stedelijk Museum in het jaaroverzicht van 2012 is [hier] te vinden.

Andere nieuwsberichten

ORGA ontwerpt basisschool volgens biofilische principes

Vandaag, 17:03

Park Paviljoen De Hoge Veluwe is eigentijds landhuis

Vandaag, 15:06

Interieur door Hollandse Nieuwe biedt ontvangst op maat

Vandaag, 14:09

Neutelings Riedijk ontwerpt theater en hotel UID Amsterdam

Vandaag, 10:44

Ring Utrecht mag niet worden verbreed

Vandaag, 11:16

Rotterdam krijgt oeververbinding tussen Kralingen en Zuid

Vandaag, 09:54

Rotterdam start pilot met nieuw deelvervoer

Gisteren, 09:48

'Leegstand in de winkelstraat neemt weer toe'

Gisteren, 09:04

Nieuwbouwhuis wordt almaar duurder

15 juli, 9:58

Vestia krijgt 175 miljoen in derivatenzaak

15 juli, 9:29
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan