Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key
Copyright: grafie Ineke Key

Bijzondere constructie voor Letschertbrug

9 oktober 2012, 10:20
De Burgemeester Letschertbrug bij Tilburg, ontworpen door Queeste architecten, heeft een bijzondere constructie. Het is voor het eerst dat de brugconstructie in Nederland op deze wijze is uitgevoerd.

De opdracht was om een brug te ontwerpen met aandacht voor de ecologische en landschappelijke waarde van het gebied. De brug over het Wilhelminakanaal bestaat uit een verkeersbrug met twee identieke brugdelen, geflankeerd door een ecopassage. De brugdelen zijn bekleed met een beplating van composietpanelen. De panelen vertonen een willekeurige vezelstructuur in een zachtgroene kleur.

De constructie van de ecobrug bestaat uit staal. Het brugdek heeft een dubbele kromming. Bij het brugdeel wordt gebruik gemaakt van twee landhoofden, een kolom en een pyloon zonder achtertui. Deze bijzondere constructie betekent een complexe krachtswerking, waarvoor Arup de berekeningen heeft gemaakt.

De twee verkeersbruggen overspannen 120 meter tussen de landhoofden. Ze bestaan elk uit een tweebaans rijweg, die aan weerszijden van het water op een rij van zes kolommen ligt. De ovale kolommen zijn gemaakt van in het werk gestort beton.

Rechtstreeks
Voor de kern van de verkeersbrug is gestreefd naar een slanke en economische betonconstructie. Het brugdek is opgebouwd uit kokerliggers met inwendige pijlerbalken. Het brugdek rust daardoor rechtstreeks op de kolommen; in dwarsrichting ligt er van elke drie balken steeds één op een kolom.

Queeste architecten won in 2010 de Europese prijsvraag voor de Burgemeester Letschertbrug, die de gemeente Tilburg midden 2009 had uitgeschreven. De bouw van de brug nam begin 2011 een aanvang en is recent definitief afgerond.

Andere nieuwsberichten

Voorbereidingen The Capital in Waarderpolder Haarlem gestart

Gisteren, 15:55

UNStudio voorziet C&A-pand Eindhoven van opvallende glazen erkers

Gisteren, 14:20

Heembouw verzorgt circulaire renovatie van loods C-Bèta

Gisteren, 09:40

Team 4 Architecten neemt bureau Rik Lagerwaard over

Gisteren, 09:05

'Bouwproductie staat voor krimp van 15 procent'

Gisteren, 09:58

Ingetogen luxe voor Junshan Cultural Center van Neri & Hu

2 april, 2:54

De meeste 55-plussers willen niet meer verhuizen

2 april, 1:00

Invoering Omgevingswet wordt opnieuw uitgesteld

2 april, 9:59

'Burger wil meer informatie energiezuiniger maken woning'

2 april, 9:36

'Rijk, kom met noodfonds voor Kinderdijk en ander erfgoed'

1 april, 2:45
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan