Trappen + Liften - Intro
26 mei 2009, 13:12
Niveauverschillen in gebouwen worden overbrugd door roltrappen, binnentrappen, liften en in sommige gevallen door hellingbanen. Bij het ontwerp en de uitvoering ervan spelen aspecten als een minimaal ruimtebeslag, comfort, overzichtelijkheid en (brand)veiligheid een belangrijke rol.
Variëteit, in stijgpunten
Trappen
Wat betreft de onlangs op de markt gebrachte nieuwe trappen overheerst de trend van openheid en in veel gevallen een high tech-uitstraling. Een voorbeeld hiervan zijn de innovatieve design-trappen van EeStairs. De stalen ZigZaptrap valt op door de uitgesproken vorm en het transparante karakter van de met elkaar verbonden treden. EeStairs vervaardigt de trappen in opdracht zodat zij goed aansluiten op de specifieke omgeving. Ook de kleur en het type balustrade zijn af te stemmen op de wensen van de gebruiker.
Een andere noviteit van EeStairs is de Carbon Fibre trap, waarbij gebruik is gemaakt van de veelvuldig in de auto- en motorsport toegepaste koolstof vezels.
Ook Triangle van AVC Nederland excelleert door de luchtigheid van het ontwerp. Triangle is vervaardigd van een zeer sterk aluminium profiel. Door de driehoekige aerodynamische vorm van de treden lijken deze te zweven op de aluminium trapbomen. De verbinding is echter zo sterk dat zelfs treden met een breedte van 6 meter verwerkt kunnen worden. Met de vrijstaande plaatsing – de trap is slechts aan de bovenzijde met de vloer of het bordes gekoppeld – is een bijzondere ruimtelijke werking te creëren.
Ook het vergelijkbare aluminium trapsysteem Concorde is geïnspireerd op de vormgeving van de vliegtuigindustrie. Voor dit product is de maximale breedte van de treden echter 120 centimeter. Ook AVC Nederland maakt de trappen naar wens op maat, waarbij gekozen kan worden uit een groot assortiment balustrades, bordessen en leuningen, veelal in materiaalcombinaties van roestvast staal en glas.
In samenwerking met de fabrikant introduceerde de leverancier Level Trappen in 2008 de glascomposiettreden, een materiaalsoort die tot dan toe alleen voor binnenwanden werd toegepast. Het bedrijf is gespecialiseerd in designtrappen die in overleg met de opdrachtgever en onwerper zowel voor de particuliere markt als voor de utiliteitsbouw worden gerealiseerd.
Daarbij worden alle trappen driedimensionaal gevisualiseerd zodat de opdrachtgever een goed beeld krijgt van het gewenste resultaat.
Ook HOSCON levert een trap die zich onderscheidt door de vormgeving, in combinatie met het materiaalgebruik. De trapboom en de balustrade zijn gemaakt van geslepen roestvast staal en de treden van natuursteen China Black, evenals de in segmenten verdeelde cirkel die verwerkt is in de vloer.
De Brunova®-trap van Trappenmeesters® is een innovatief systeem vanwege de verwisselbare treden. De industrieel vervaardigde trappen zijn leverbaar in diverse houtsoorten of combinaties daarvan en worden voorzien van geluidsdempende constructies aan vloer en muren.
Ook Reno Stairs® laat met Multigarant® en Lamigarant® zien dat de verwerking van houtproducten in de trapindustrie nog steeds een belangrijk marktaandeel levert. Reno Stairs® heeft een traprenovatiesysteem ontwikkeld voor zowel dichte als open trappen. De overzettreden zijn bruikbaar voor elke trap en voor elke gewenste stijl. Deze overzettreden met antislipstrip worden bovendien steeds vaker gekozen als trapbekleding.
Liften
Wat betreft de diverse soorten leverbare liften dient een onderscheid te worden gemaakt tussen transportliften voor personen en / of goederen en (een toename van) kleinschaligere producten als trapliften, huisliften, schaarliften en plateauliften.
Met betrekking tot de eerste categorie heeft Böcker een lift ontwikkeld die met een cabine met een oppervlak van 4,20 bij 1,50 meter zowel geschikt is voor het transport van personen en goederen. Kenmerkend voor de Giant 2260 FC is de frequentiegeregelde aandrijving waarmee snelheden tot 60 meter per minuut zijn te bereiken, in combinatie met een hefvermogen van maximaal 2200 kilogram. De Giant 2260 FC wordt toegepast bij de in aanbouw zijnde Maastoren in Rotterdam.
Ook de Schindler 5400 combineert goede prestaties qua energieverbruik, snelheid en hefvermogen met relatief weinig ruimtebeslag. Schindler biedt de opdrachtgever bovendien veel vrijheid bij het selecteren van de afmetingen en het interieur van de cabine.
Met de vernieuwde Olympus-serie heeft KONE zich via een totaalaanpak toegelegd op het creëren van een zo optimaal mogelijke sfeerbeleving in de lift. Dit uit zich onder meer in de verlichting en het (milieuvriendelijk) materiaalgebruik, in een harmonische relatie tot het interieur van het gebouw. Met de KONE EcoDisc®-motor wordt het energieverbruik drastisch verminderd. De toepassing van LED-verlichting en een stand-by-modus dragen daar verder aan bij. Verder heeft KONE de putdiepte en uitloophoogte gereduceerd door het toepassen van nieuwe plafonds in de cabine. Hierdoor wordt het comfort van de passagiers verhoogd, krijgen architecten meer ontwerpvrijheid en wordt bespaard op constructiekosten.
ThyssenKrupp heeft een aantal kleinere hefinstallaties op de markt gebracht. Eén daarvan is de Geo Portable, een mobiel schaarplatform voor het overbruggen van hoogteverschillen tot 1 meter met een hefvermogen van 250 kg. De Levant is een design traplift die geschikt is voor alle rechte trappen, die verder goed beloopbaar blijven. De Levant kan zowel aan de linker- als rechterzijde van de trap geplaatst worden, voldoet aan alle Europese normen en beschikt standaard over diverse veiligheidsvoorzieningen.
Bron: ANP