Detroit wacht omvangrijke krimpoperatie

19 maart 2010, 14:51
Detroit staat aan de vooravond van een stedenbouwkundig project dat volgens Time Magazine wel eens het grootste kan worden uit de Amerikaanse geschiedenis. Onder leiding van gerenommeerde stedenbouwkundige Toni Griffin wil de stad gaan krimpen. Dat is volgens burgemeester Dave Bing noodzakelijk omdat het voormalige Motor City al jaren te maken heeft met een fors teruglopend aantal inwoners.

Waar de stad in 1950 nog kon bogen op 1,8 miljoen inwoners, is dit aantal langzamerhand gehalveerd tot ruim 900.000. Gevolg is een enorme leegstand in woonwijken, maar ook voormalige fabrieken en publieke gebouwen zoals het voormalige centraal treinstation. Zie voor een sfeerimpressie bijvoorbeeld dit artikel of deze fotoserie.

Burgemeester Bing wil de groeiende malaise een halt toeroepen door middel van een omvangrijke krimpoperatie. Er zijn bijvoorbeeld plannen om bewoners uit lege wijken te verplaatsen naar beter bevolkte buurten. Ook zal de verpauperde infrastructuur worden aangepakt, zo start nog dit jaar de aanleg van een tramlijn.

Bing geeft geen tijdschema of kostenplaatje van het project, maar volgens hem moet de stad kleiner worden om leefbaar te blijven.

Detroit heeft (uiteraard) geen geld om de gigantische opgave te financieren. De stad kan zelfs het salaris van de pas aangestelde stedenbouwkundige Griffin niet betalen. Hiervoor staat een particulier fonds borg, dat tevens de analyse heeft betaald die als basis dient voor Griffins werk.

Daarnaast betaalt de Kresge Foundation het ‘startgeld’ voor de aanleg van de vijf kilometer lange tramverbinding tussen de binnenstad en het Amtrak-station in het noorden van Detroit.

Kresge-president Rip Rapson gelooft dat deze constructie de manier is om de krimpoperatie te bekostigen. Een fonds of andere financier legt de financiële basis voor een project, waarna ‘het balletje moet gaan rollen’.

Trefwoorden

detroit krimp toni griffin

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Rotterdam Architectuurprijs 2025 voor Hart van Katendrecht en Milieupark + De HER

6 juni, 5:30

Nationaal Holocaustmuseum uitgeroepen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar 2025

5 juni, 9:00

Sweder Spanjer & Ramon Scharff ontwerpen uitbreiding Bunkermuseum Terschelling

5 juni, 4:46

MVRDV ontwerpt woontoren met palet aan kubusvormige buitenruimten

5 juni, 12:26

Sweco neemt Nederlands ingenieursbedrijf in slimme gebouwbeveiliging over

5 juni, 2:49

Organisaties dagen gemeenten uit: maak de stad insectvriendelijk

5 juni, 10:15

Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol

5 juni, 9:35

NSC wil toch bevriezing huren, ondanks annulering door minister

4 juni, 3:16

WRK architecten benoemt Matteo Bettoni tot associate architect

3 juni, 5:15

Mona Keijzer trekt huurbevriezing in

3 juni, 4:25
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan