Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Bauhaus&
Copyright: KLUNDERBIE i.o.v. TextielMuseum
Leerlingen van de weverijwerkplaats in Dessau
Copyright: anoniem (erven Gunta Stölzl)
Wollen dekenstof, staaltje. Jaren '30, Wollen dekenstof, staaltje
Copyright: Wollen dekenstof, staaltje
Kitty van der Mijll Dekker in haar weefatelier in Nunspeet, circa 1935
Copyright: Collectie TextielMuseum
'Glasdoek progressieve randen in rood en blauw' (1935), Kitty van der Mijll Dekker
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Proefstalen cellofaanstof en koperweefsel (1931-1932), Kitty van der Mijll Dekker
Copyright: Joep Vogels/TextielMuseum
Meubelbekleding ‘Allegro’ (1925). Ontwerper: Gunta Stölzl
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Bauhaus Diplomarbeit, open weefsel voor katoenen beddensprei (1932), Kitty van der Mijll Dekker
Copyright: Joep Vogels/TextielMuseum
Greten Neter-Kähler in haar weefatelier, na 1945
Copyright: anoniem, collectie TextielMusuem
Bauhaus Dessau, onderwijsmateriaal van Lisbeth Oestreicher (circa 1926-1930)
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Krijn de Koning in het TextielLab bij getufte kleden voor een locatiespecifieke installatie, 2018
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Marijn van Kreij werkend in het TextielLab, 2018
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Koen Taselaar werkend in het TextielLab aan zijn wandkleed, 2018
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Detail wandkleed ‘A slightly inaccurate but nonetheless lightly entertaining story of the Bauhaus’
Copyright: Koen Taselaar
Bauhaus&
Copyright: KLUNDERBIE i.o.v. TextielMuseum
Leerlingen van de weverijwerkplaats in Dessau
Copyright: anoniem (erven Gunta Stölzl)
Wollen dekenstof, staaltje. Jaren '30, Wollen dekenstof, staaltje
Copyright: Wollen dekenstof, staaltje
Kitty van der Mijll Dekker in haar weefatelier in Nunspeet, circa 1935
Copyright: Collectie TextielMuseum
'Glasdoek progressieve randen in rood en blauw' (1935), Kitty van der Mijll Dekker
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Proefstalen cellofaanstof en koperweefsel (1931-1932), Kitty van der Mijll Dekker
Copyright: Joep Vogels/TextielMuseum
Meubelbekleding ‘Allegro’ (1925). Ontwerper: Gunta Stölzl
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Bauhaus Diplomarbeit, open weefsel voor katoenen beddensprei (1932), Kitty van der Mijll Dekker
Copyright: Joep Vogels/TextielMuseum
Greten Neter-Kähler in haar weefatelier, na 1945
Copyright: anoniem, collectie TextielMusuem
Bauhaus Dessau, onderwijsmateriaal van Lisbeth Oestreicher (circa 1926-1930)
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Krijn de Koning in het TextielLab bij getufte kleden voor een locatiespecifieke installatie, 2018
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Marijn van Kreij werkend in het TextielLab, 2018
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Koen Taselaar werkend in het TextielLab aan zijn wandkleed, 2018
Copyright: Josefina Eikenaar/TextielMuseum
Detail wandkleed ‘A slightly inaccurate but nonetheless lightly entertaining story of the Bauhaus’
Copyright: Koen Taselaar

Bauhaus& | Modern textiel in Nederland

TextielMuseum, Goirkestraat 96, 5046 GN Tilburg
De moderne en idealistische ontwerpopvattingen van de Bauhaus-opleiding hebben hun sporen ook in de Nederlandse textielvormgeving nagelaten. Het TextielMuseum in Tilburg presenteert van 25 mei tot en met 3 november 2019 de tentoonstelling 'Bauhaus& | Modern textiel in Nederland', die ingaat op de invloed van het Bauhaus in de Nederlandse textielvormgeving en de lijn van het verleden naar het heden toont.

In 2019 is het 100 jaar geleden dat het Bauhaus, de vooruitstrevende school voor ontwerpers, kunstenaars en architecten, in Duitsland is opgericht. Tot op heden werken de ideeën en de lesmethoden wereldwijd door en is het Bauhaus een begrip. De moderne en idealistische ontwerpopvattingen van de opleiding laten hun sporen ook in de Nederlandse textielvormgeving na.

Een handvol Bauhäusler, zoals de studenten worden genoemd – afgestudeerd in de weverij van het Bauhaus in Dessau – gaat in Nederland aan de slag. Zij inspireren latere generaties textielontwerpers en kunstenaars. In de expositie 'Bauhaus&' is de blik ook gericht op vier kunstenaars van nu, die in opdracht van het TextielMuseum nieuw werk maakten dat reflecteert op het erfgoed van de befaamde opleiding.

Bauhaus& de weefsters
Het Bauhaus in Dessau formuleert een radicaal andere kijk op vormgeving dan de gangbare ontwerpopvattingen van de 19de eeuw. In de weverijwerkplaats staan functionaliteit, (betaalbare) serieproductie en gebruiksstoffen hoog op de agenda. De tentoonstelling neemt je mee in de wereld van het weefatelier van het Bauhaus en toont de rijkdom aan weefsels, kleur- en materiaalexperimenten van Gunta Stölzl, Anni Albers, Otti Berger en van de leerlingen die later in Nederland gaan werken.

Door de ogen van de weefsters Kitty van der Mijll Dekker, Greten Neter-Kähler, Lisbeth Oestreicher en Otti Berger zien we wat het Bauhausonderwijs voor hen betekent en hoe zij de ontwerptheorie in hun eigen praktijk in Nederland vormgeven. Bijzonder lesmateriaal uit hun onderwijstijd, uit de collectie van het TextielMuseum, werpt licht op de werkwijze: het ontwerpen vanuit de techniek, met nieuwe materialen als cellofaan en ijzergaren.

Lang staan de weefsters van het Bauhaus in de schaduw van hun mannelijke collega’s als Paul Klee, Johannes Itten en Wassily Kandinsky, hoewel hun weefsels volledig beantwoorden aan het Bauhausideaal en grote populariteit genieten. Langzaam wint de erkenning voor deze vrouwen terrein en worden zij in musea als het MoMA en Tate voor het voetlicht gebracht.

Met deze tentoonstelling toont het TextielMuseum dat ook de Nederlandse weefsters een ereplaats verdienen.

Bauhaus& een latere generatie
Kitty van der Mijll Dekker en Greten Neter hebben hun sporen eveneens sterk nagelaten in het onderwijs. Ze zijn beide decennialang docent aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs (IvKNO), de latere Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Hun ideeën, gestoeld op de onderwijsmethoden van het Bauhaus, vinden een voedingsbodem bij een nieuwe generatie ontwerpers en kunstenaars als Herman Scholten, Margot Rolf en Maria Blaisse en zorgen er mede voor dat textiel een ‘moderne’ uitstraling krijgt.

De ‘zware’ en decoratieve textielproducten van de art nouveau en Amsterdamse School, die in Nederland lang populair zijn, worden vervangen door lichte, luchtige weefsels met abstracte dessins. Vanaf de jaren ’70 vindt ook een ontwikkeling naar een autonome textiele kunst plaats.

Bauhaus& TextielLab
Het TextielMuseum heeft de 100-jarige herdenking aangegrepen om vier kunstenaars uit te nodigen om in de werkplaats van het museum, het TextielLab, aan de slag te gaan. Saskia Noor van Imhoff, Krijn de Koning, Marijn van Kreij en Koen Taselaar gebruiken hier de high en low tech mogelijkheden om hun ideeën, geïnspireerd door het Bauhaus, vorm te geven.

Bauhaus& by TextielMuseum
In het kader van de expositie 'Bauhaus&' brengt het label by TextielMuseum een uniek stuk uit de collectie van het TextielMuseum opnieuw uit. Het is een bijzondere glazendoek die Kitty van der Mijll Dekker in 1935 ontwerpt voor de damast- en linnenweverij E.J.F. van Dissel & Zn. in Eindhoven.

In een tijd waarin droogdoeken doorgaans rood- of blauw geblokt zijn, wordt dit ontwerp direct door de pers geroemd. Hij is dan ook tientallen jaren een bestseller. De doek laat een geraffineerde combinatie zien van rode en blauwe strepen met kleurnuances op de plaatsen waar de strepen elkaar kruisen. Ook de asymmetrie wordt anno 1935 als baanbrekend beschouwd.

Het ontwerp is opnieuw geproduceerd in het TextielLab.

Andere evenementen

Cradle to Cradle Café - duurzame(re) gebouwen ontwerpen met AI
Mindlabs, Locomotiefboulevard 101, Tilburg
Ventilatieve koeling en zonwering
Safari Meeting Centre in Burgers’ Zoo, Antoon van Hooffplein 1, Arnhem
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Lezingen en expo: ‘Vrouwen van het AUP’
Noordzijde 31, 1064 GV Amsterdam
A-Imagination in Architectuur
Groot Heiligland 47, 2011 EP Haarlem
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan