Het Streek Lyceum
25 juni
Het nieuwe gebouw voor Het Streek Lyceum in Ede stimuleert ontmoeting, gezondheid en verbondenheid binnen de schoolgemeenschap en met de wijk eromheen. Centraal daarin staat de royale aula als sociaal en ruimtelijk hart. Daarnaast is Het Streek een slim en bijzonder circulair gebouw. Atelier van Berlo en Ector Hoogstad Architecten werkten nauw samen aan het ontwerp.
Inpassing in de omgeving
Het gebouw is zorgvuldig gepositioneerd tussen de omliggende woonwijk en de Kenniscampus. Met zijn twee- en vierlaagse volumes verbindt de school die twee werelden met elkaar. De gevel, uitgevoerd in baksteen met terugliggende houten vlakken, geeft het ontwerp een gelaagd reliëf en ritmische uitstraling die aansluit op de schaal van de omgeving. Opvallend is het bouwdeel voor het Technasium: een transparant volume van glas en aluminium dat uit het gebouw steekt en rust op een van de kenmerkende heuvels op het terrein. Deze heuvels verwijzen naar de Veluwe en verankeren het gebouw vanzelfsprekend in zijn context.
Het overstek van het Technasium en de colonnade vormen samen een geborgen toegang tot wat de school zelf ‘de wereld van Het Streek’ noemt. In de entreehal worden bezoekers direct verwelkomd door een ronde balie, met zicht op de aula en een centrale trap die toegang biedt tot alle verdiepingen. De wens om ‘ontmoeting te ontwerpen’ wordt zo tastbaar gemaakt.
Multifunctionele aula
Centraal in het ontwerp bevindt zich de lichte aula, het kloppend hart van het schoolleven. Met hoogteverschillen, zithoekjes en zichtlijnen is dit een royale ruimte met veel intieme plekken voor samenkomst. Blikvanger is de multifunctionele houten wand die zich opent voor diverse vormen van gebruik. De grootste opening vormt een toneel dat bewust gelijkvloers is gehouden, terwijl een zitkuil het geheel tot een echt theater maakt. De loopbrug met balkon op het achtertoneel nodigt leerlingen uit voor een klassieke ‘Romeo & Juliet’ balkonscène. Daarnaast verbergt de houten wand uiteenlopende functies zoals een uitgifte voor de keuken, conciërge ruimte en diverse werkplekken voor leerlingen en docenten. De eikenhouten bekleding geeft de aula een warm en levendig karakter.
Ruimte voor ontmoeting
De aula leeft ook buiten schooltijd: hier komt de wijk samen voor kerkdiensten, theatervoorstellingen en sportevenementen. De grote glazen pui nodigt ouders, omwonenden en bezoekers uit om deel te nemen aan de activiteiten. Zo ontstaat een levendig en gedeeld domein voor leerlingen én buurtbewoners.
Die dynamiek zet zich voort in de rest van het gebouw: rondom de aula ligt een ring van verkeersroutes gecombineerd met werkplekken voor leerlingen, waardoor er altijd levendigheid is. Op de bovenste twee verdiepingen liggen de lokalen, werkplekken en leerlingpleinen rondom een patio, waardoor er extra daglicht binnenkomt. Elk vak cluster heeft een eigen zone in het gebouw, zo zijn de kunstlokalen strategisch aan de straatzijde geplaatst om dit onderwijs zichtbaar te maken voor de buurt.
Circulair ontwerp
Naast ruimtelijke kwaliteit, speelde ook duurzaamheid in dit project de hoofdrol. De gymzalen zijn in het midden van het gebouw gepositioneerd, waardoor een compacte hoofdvorm mogelijk is. Het compacte bouwvolume, de diepe penanten in de gevel, zonnepanelen en de gasloze installatie zorgen voor een energiezuinig ontwerp. Als gezonde ‘Frisse School’, met veel aandacht voor daglicht, CO2-gestuurde ventilatie en uitzicht op groen, draagt het gebouw bij aan de gezondheid en welzijn van leerlingen en medewerkers.
Het Streek is daarnaast het eerste gebouw met vier verdiepingen dat is gerealiseerd in Dry-stack, een systeem waarbij baksteen op een cementloze en dus circulaire manier is toegepast. De bakstenen gevel is hierdoor volledig herbruikbaar in de toekomst. Om die ambitie waar te maken heeft het ontwerpteam de nodige uitdagingen het hoofd moeten bieden. Zo werden de bakstenen letterlijk aan de lateien vastgeschroefd. Door de schroeven zichtbaar te laten, worden circulariteit en hergebruik een onderdeel van de beleving van het gebouw.
Diezelfde voorliefde voor innovatie en intelligente oplossingen was al bij de start van het ontwerpproces zichtbaar. In de tenderfase is slim nagedacht over de bouwvolgorde. Door een klein deel van de bestaande school vroegtijdig te ontmantelen ontstond ruimte om aan de noordzijde van de kavel de nieuwe school in één keer te realiseren. Dit bespaarde de kosten van tijdelijke huisvesting, verkortte de verhuistijd en beperkte de impact voor leerlingen en docenten. Ook konden materialen uit het gesloopte oude schoolgebouw worden hergebruikt bij de inrichting van de buitenruimte, bijvoorbeeld in de vorm van een groot insectenhotel.
Een sociaal en ruimtelijk hart
Het ontwerp is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met zowel leerlingen als medewerkers. Zo werd er in lesvorm onderzocht wat de indeling van het toekomstige Technasium moest worden, was er een workshop over kleuren en kozen buurtbewoners de boomsoorten die grenzen aan hun tuin. Deze betrokkenheid resulteerde in een herkenbaar gebouw dat echt past bij de mensen die het dagelijks gebruiken. Met de multifunctionele aula als middelpunt is Het Streek Lyceum uitgegroeid tot een plek van verbinding: een open leeromgeving als hart van de school én de wijk.