Publiekslocatie Centrum is de grootste stadswinkel voor gemeentelijke dienstverlening van de gemeente Rotterdam. Het nieuwe serviceconcept van de gemeente omvat veel meer dan de bekende balie van burgerzaken. De Rotterdammer kan hier nu ook terecht voor gesprekken over belastingen, werk, inkomen en leerplicht. deMunnik-deJong architecten & Merk X kregen de opgave om de vestiging in het rijksmonumentale Stadhuis te renoveren en te transformeren naar het nieuwe concept van de gemeentelijke dienstverlening.
De bestaande indeling, kleuren en materialen waren niet afgestemd op de heldere structuur van de monumentale ruimte. De ruimtes waren verrommeld en de installaties voldeden niet meer. Bij vorige verbouwingen waren de balies weggestopt aan de zijkanten van de drie overdekte binnenhoven. De structuur van het oorspronkelijke ontwerp van het Stadhuis door Henri Evers uit 1914-1920 was hierdoor niet meer afleesbaar.
Het nieuwe ontwerp bouwt voort op het ontwerp van Evers en is in lijn met eerdere renovaties van het Stadhuis die door hetzelfde team zijn gedaan.
De servicebalies zijn teruggeplaatst in het centraal gelegen hof. Aan weerszijden van de servicebalies bevinden zich de twee wachtgebieden met speciaal ontworpen ingelegde tapijten en kroonluchters met een diameter van ruim 7 meter.
Het uitgebreide programma van de Stadswinkel omvat een groot aantal spreek- werkplekken. Om deze plekken visueel en ruimtelijk te verbinden met de Stadswinkel zijn er openingen gemaakt binnen de structuur van Evers’ ontwerp. De openingen zijn al dan niet voorzien van een pui uit staal en glas.
Léon Wielaard, vastgoedontwikkelaar bij Gemeente Rotterdam: “Het was een hele puzzel om alle gewenste diensten in te passen in de bestaande architectuur. deMunnik-deJong & Merk X hebben zich laten leiden door de oorspronkelijke, heldere structuur van Evers en deze verbonden met een eigentijds, uitnodigend interieur waarin veel mensen zich prettig voelen. De ruimte straalt grandeur uit en bergt tevens intimiteit in zich. Zo is het servicecentrum precies de plek geworden die wij voor ogen hadden: een efficiënte werkplek, uitnodigende publiekslocatie en overweldigend visitekaartje in één.”