Kantoordakplein omgetoverd tot parkeerdak
6 februari 2020
In het veranderende landschap van werken verandert ook de plek om te werken, zoals kantoren. Flexibiliteit en open voor de omgeving zijn de trends en dat vraagt bij menig kantoorgebouw om herijking en vaak renovatie. Zoals bij het Adam Smith Building in de Riekerpolder in Amsterdam Zuid-West. Naast inpandige aanpassingen is er hier ook van de situatie gebruik gemaakt om aanvullende parkeerruimte te realiseren, ook voor het opladen van voertuigen. Gelukkig was daar bij de bouw van het gebouw constructief wel rekening mee gehouden, maar om het dakplein om te toveren in een parkeerdak is wel kennis van zaken nodig. Zoontjens bood de oplossing.
Het Adam Smith Building is in 2002 gebouwd. Laag- en hoogbouw zijn gecombineerd en met elkaar verbonden door een ruime hal, een atrium van zeven bouwlagen en verschillende loopbruggen. Onder het gebouw ligt een parkeergarage. Er zijn in totaal dertien bouwlagen met verschillende soorten kantoorruimtes. Het was gebouwd als kantoorgebouw zoals in die tijd nog gangbaar was: goede kantoorfaciliteiten voor een beperkt aantal huurders. Maar met de jaren is ook het gebruik van kantoorruimte veranderd naar flexibel werken en meer gemeenschappelijke ruimte voor allerlei verschillende huurders.
In 2015 zijn al de eerste renovaties uitgevoerd. De belangrijkste aanpassing hierbij, was de verwijdering van een loopbrug direct bij de hoofdingang die de eerste etage hoog- en laagbouw met elkaar verbond. Projectleider Martin Kok van bouwonderneming Dijkman Carbaat Bouw, die deze renovatie vier jaar geleden al uitvoerde, legt uit dat deze loopbrug teveel in het zicht liep, naar de smaak van de architect van de renovatie. “Daarom hebben we die loopbrug verwijderd en daarmee de entree visueel veel meer geopend naar het atrium toe. Verder hebben we destijds in het pand een restaurant gerealiseerd op de begane grond.”
Open-space
In 2019 is er verder gerenoveerd. Het restaurant is verplaatst naar de andere kant op de begane grond en sluit daarmee direct aan op het atrium. Dit is een andere trend in kantoorgebouwen: meer open-space ruimte creëren voor flexwerkers, meer bewegingsruimte en zitruimte voor de huurders en goed en gezond restaurant. De begane grond is nu een gastvrije, ruime community space waar huurders, bezoekers en gasten kunnen verblijven en elkaar ontmoeten, samen kunnen eten en vergaderen. En er is een gameroom met biljart en tafelvoetbalspel.
Nieuw parkeerdak
Daarnaast is er een parkeerdak gerealiseerd aan de achterzijde van het gebouw. Kok: “Dit dak bestond uit een terras met tuin, maar dit werd eigenlijk nauwelijks gebruikt, behalve als rookgebied. Er was een vraag naar aanvullende parkeerplekken en de eigenaar van Adam Smith Building wilde het voormalige terras meer integreren in het dagelijks gebruik en daarmee volledig onderdeel van het gebouw als geheel maken.” Allereerst heeft de constructeur onderzocht of dit dak auto’s kan dragen, en dat bleek mogelijk. Contexture Architect kwam met het idee om de daktuin te gaan gebruiken als extra parkeerdak. Het bureau heeft daarop een op- en afrit met brug ontworpen, zodat men van en naar dit parkeerdak kan rijden.
Pardak®80 systeem
Op dit dak is het Pardak®80 systeem van Zoontjens geïnstalleerd, vertelt Hans Mutsaers, key accountmanager bij Zoontjens. “Tot aan de dakbedekking heeft Dijkman Carbaat Bouw het dak vrij gemaakt, waaronder de verwijdering van de daktuinmeubels. De dakbedekking was nog perfect intact, dat was een mooi winstpunt. Daarop hebben wij isolatie aangebracht om hoogte te winnen en vervolgens hebben we ons Pardak®80 systeem aangebracht. Dit is een doorontwikkeling van het Pardak systeem, speciaal voor renovatiedaken en daken met een lagere verkeersintensiteit. Het systeem is namelijk relatief licht.”
Ruimte onder de tegels
Daarnaast valt dit systeem op omdat het hemelwater wordt afgevoerd onder de tegels door. Mutsaers: “Het regenwater valt op de tegels en loopt tussen de tegelnaden door naar de afvoer. Daardoor kunnen de huurders en bezoekers van het Adam Smith Building na een regenbui rustig uit de auto gaan zonder dat ze bang hoeven te zijn in een plas te stappen, want die blijven er niet meer liggen.” Bijzonder is ook dat deze tussenruimte niet alleen voor waterafvoer wordt gebruikt, maar ook voor leidingwerk, benadrukt Mutsaers. “Zoals op veel parkeerplekken zijn ook hier laadpalen voor elektrische auto’s gerealiseerd. Bij ons systeem is het mogelijk om tussen de isolatie en de tegels de stroomkabels neer te leggen. Daardoor zijn constructieve aanpassingen aan het dak voor deze leidingen niet nodig. En omdat die kabels met het afschot mee worden gelegd, heb je geen last met de hemelwaterafvoer.”
Lage exploitatiekosten
Pardak®80 bestaat uit een tegel in formaat 798x798x80 mm, gecombineerd met een tegeldrager, kruisstuk en spanelement. Door het opspannen van het tegelveld ontstaat stabiliteit op het parkeerdak, met als extra gevolg dat het nieuwe systeem geluidsarmer is. “Bovendien kunnen de rijvloer en de constructievloer onafhankelijk van elkaar bewegen. Dit voorkomt vermoeiing bij de oplegpunten. Daardoor zijn er lagere onderhoudskosten, zeker gezien over een tijdsduur van tien jaar of langer. De exploitatiekosten zijn dus, bij daken waar het systeem voor bedoeld is, zeer laag”, aldus Mutsaers.
Multifunctioneel dak
Dankzij de realisatie van dit parkeerdak zijn bij het Adam Smith Building 45 extra parkeerplekken gerealiseerd, naast de 188 bestaande parkeerplekken in de parkeergarage onder het gebouw. Op het parkeerdak is nog ruimte opengelaten om te kunnen verblijven tijdens bijvoorbeeld middagpauzes en feestjes. Er zijn groenvoorzieningen geplaatst en tussen de kolommen van de overstek van het dak staan nu tafels en tuinbanken voor de huurders om buiten te kunnen zitten. Zo wordt het dak multifunctioneel gebruikt!