Overkapte snelwegen haalbaar

26 oktober 2006, 10:06
Op veel plaatsen in Nederland is de concentratie fijnstof en stikstofdioxyde rond snelwegen te hoog. Deze luchtverontreiniging kan leiden tot snelheidsverlaging op de snelweg en bouwstops in de omgeving. Het overkappen van een snelweg kan het probleem plaatselijk oplossen, zo blijkt uit recent DHV-onderzoek in samenwerking met NIO architecten.

DHV voerde dit onderzoek uit in opdracht van het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL). Dit programma werkt voor de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM aan innovatieve oplossingen om de luchtkwaliteit op en rond snelwegen te verbeteren. Door delen van een snelweg te overkappen met een lichtgewicht constructie van kunststof of glas kan de luchtverontreiniging de directe omgeving alleen via de 'tunnelmonden' bereiken. Met een goede luchtbehandeling ter plekke wint de directe omgeving van de snelweg aan luchtkwaliteit. Onderzocht is wat de kosten zijn voor het veilig overkappen van 1 km snelweg bestaande uit twee keer drie rijstroken met vluchtstroken en een op/afrit. DHV en NIO ontwierpen hiertoe twee overkappingen: het banaandak en het lamellendak. Het banaandak heeft een stalen frame met daarin opgeblazen kussens (‘bananen’) die de krachtenlijn van de spanten volgen. Het lamellendak is opgebouwd uit langwerpig in de lengterichting open te draaien panelen die open kunnen bij lage fijnstofconcentraties en bij calamiteiten.

Beide ontwerpen zijn realiseerbaar voor een bedrag van ca. 65 miljoen per kilometer. Dit is ongeveer de helft van wat een bovengrondse tunnel van die lengte kost. DHV en NIO adviseren wel aanvullend onderzoek naar ventilatie, brandwerendheid en rookgedrag in overleg met overheden en veiligheidsdiensten.

Bron: dhv / engineering 360 /foto's NIO architecten

Trefwoorden

snelweg

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december 2024, 4:37

Bouw 92 meter hoge Victoriatoren in Eindhoven gestart

19 december 2024, 11:41

Anne Schroën: aantal BNA-lidmaatschappen terug op oude niveau

19 december 2024, 10:38

Groosman en Voids winnen selectie deelplan Beekhof in Stadsoevers Roosendaal

18 december 2024, 12:29

Fijne feestdagen, en een mooi, gelukkig en succesvol 2025!

23 december 2024, 9:00

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december 2024, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december 2024, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december 2024, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december 2024, 9:43

Advies: Nederland kan zorgvuldiger omgaan met oude zonnepanelen

17 december 2024, 1:35
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan