Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Bij de ondertekening van het raamcontract
Copyright: ProRail
Drie ingenieursbureaus aan de slag met herstel HSL-viaducten
16 september, 12:24
Arup, Movares en Arcadis gaan samen met ProRail aan de slag met de ontwerpopgave voor het herstel van negen viaducten op de HSL-Zuid. De spoorwegbeheerder heeft hiertoe een contract ter waarde van 25 miljoen euro met de bureaus ondertekend. Door problemen met het ontwerp van de viaducten tussen Schiphol en Rotterdam moeten treinen noodgedwongen langzamer over een aantal viaducten rijden.
Op het traject van de hogesnelheidslijn zijn verschillende problemen, waaronder schade aan spoorviaducten. Daarnaast is er sprake van verschuivingen en verzakking van de spoorbaan. Uit veiligheidsoverwegingen heeft Infraspeed tijdelijke snelheidsbeperkingen ingesteld, meldt ProRail.
“Daardoor kunnen treinen op de HSL-Zuid, ten noorden van de Groene Harttunnel, niet met de maximale snelheid van 300 kilometer per uur rijden. Constructieve maatregelen aan de viaducten zijn noodzakelijk om ontwerp- en realisatiefouten te herstellen. Constructieve maatregelen aan de viaducten zijn noodzakelijk om ontwerp- en realisatiefouten te herstellen”, aldus de organisatie.
De drie bureaus zijn uit meerdere kandidaten geselecteerd. “Van de inzendingen scoren Arup, Movares en Arcadis het beste op kennis, capaciteit én flexibiliteit. Bovendien zetten deze ingenieursbureaus internationale kennis en ervaring in”, vertelt Barend Klinge, tendermanager bij ProRail en verantwoordelijk voor de aanbesteding.
Arup krijgt naast de ontwerpopgave ook een coördinerende rol. “Daarmee wordt de integrale samenhang in het ontwerp en veiligheidsmanagement gewaarborgd en het proces bewaakt. Het is uniek bij ProRail dat een van de ingenieursbureaus een coördinerende rol heeft”, zegt Klinge.
Zes jaar
De contractduur van de raamovereenkomst is ongeveer zes jaar. Het gaat om de volgende negen viaducten tussen Hoofddorp en Leiderdorp: Bennebroekerweg, Hoofdwaterweg, Venneperweg, Leimuidertocht, Rijnlanderweg, A44 en Lisserweg, fietspad Alkemadelaan, N445 en de Zuidzijdevaart. De meest zuidelijke viaducten worden als eerste aangepakt om zo snel mogelijk een reistijdwinst te realiseren. Daarnaast biedt het contract ruimte om eventuele andere problemen aan de onderbouw van de HSL-Zuid aan te pakken, aldus ProRail.
ProRail heeft vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat m de viaducten weer geschikt te maken voor de oorspronkelijke snelheid. Hierna zou er voor de komende tachtig jaar geen ‘correctief onderhoud’ meer nodig moeten zijn aan de onderbouw, stelt de spoorwegbeheerder.
Trefwoorden
hsl-zuid
arup
movares
viaduct
spoor
infrastructuur
arcadis
prorail
Best gelezen
1
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
2
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
3
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
4
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
woensdag, 12 november
5
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Ministerie neemt juridische stappen tegen bouwers HSL-Zuid
25 augustus
Andere nieuwsberichten
Ontwerpend onderzoek van Bright, Bura en Polyfern naar mogelijke ontwikkeling van Almere Pampus
Vandaag, 16:45
Team Pampus* presenteert het Ontwerpend Onderzoek Masterplan voor Boven- en Ondergrond voor Almere Pampus.
BDG Architecten verbouwt Enschedese kwekerij tot De Stadskas
Vandaag, 15:22
Op de plek van de huidige kweekkas aan de Blijdensteinbleekweg verrijst een grotendeels houten gebouw met onder meer horeca, een winkelfunctie en uiteraard een kas.
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
Vandaag, 13:41
In de afgelopen tien, vijftien jaar is Rotterdam uitgegroeid tot een stad die veel toeristen trekt. Dat laatste was in de negentiende eeuw en in de eerste decennia van de twintigste eeuw ook al het geval.
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
Vandaag, 11:37
In het Limburgse Steyl is de Vlotterkering in werking gesteld. De kering, die het kloosterdorp veilig moet houden bij hoogwater in de Maas, fungeert in rust als een plek om te genieten van het zicht op de rivier.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
Vandaag, 14:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
Vandaag, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
Gisteren, 13:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
Gisteren, 09:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur