Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV

Nieuwe problemen rond kanaal in Overijssel 'slaan in als een bom'

27 september 2024, 17:00
Omwonenden van Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel zijn ‘enorm geschrokken’ van het bericht dat het grootste deel van de oevers instabiel is. “Dit slaat in als een bom”, zegt bestuurslid Harry Broekhuizen van de Stichting Kant Nog Wal. Die organisatie zet zich al jaren in voor de inwoners van het gebied die na eerdere werkzaamheden aan het kanaal te maken kregen met verzakking van hun huizen.

De provincie Overijssel bracht vrijdag naar buiten dat een groot deel van de oevers en damwanden langs het 34 kilometer lange kanaal gerenoveerd of vervangen moet worden, omdat ze niet meer aan de normen voldoen. In eerste instantie ging het alleen om elf kilometer, waarvan de werkzaamheden al in voorbereiding zijn. Dat onderhoud kost ruim veertig miljoen euro.

Onderzoek wees volgens de provincie echter uit dat daarnaast nog eens ruim 32 kilometer van de oever snel aangepakt moet worden. Daarvan ligt 15,8 kilometer in het 'schadegebied'. Tussen 2011 en 2016 werd Kanaal Almelo-De Haandrik verdiept en verbreed, om het 34 kilometer lange kanaal toegankelijk te maken voor schepen met een gewicht van zevenhonderd ton. In de jaren daarna kreeg de provincie ruim vierhonderd schademeldingen binnen. De afhandeling daarvan loopt nog steeds. Oud-Kamerlid Arie Slob bemiddelt als een gedupeerde er niet uit komt met de provincie.

“Overijssel meldt nu dat er instabiele oevers zijn, dat vrachtverkeer misschien niet meer over de wegen langs het kanaal mag rijden. Daar schrikken de mensen erg van”, zegt Broekhuizen. “Wanneer stopt deze ellende? Met de komst van Arie Slob was net een beetje rust en vertrouwen gekomen. Maar de ongerustheid is nu weer volop aangewakkerd.”

Scheepvaart verbieden
Omdat het herstellen van alle oevers tientallen miljoenen euro's kost, overweegt de provincie om scheepvaart te verbieden. Het is een van de alternatieve opties die onderzocht wordt. “Het kanaal is uitgebaggerd om de scheepvaart te bevorderen. En dan nu dit. Het is een grote schande”, aldus Broekhuizen. “We willen als stichting weten of het wel veilig is als er geen schepen meer door het kanaal varen. Want er staat sowieso een enorme waterdruk op de wanden.”

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Antonia Schreiber wint Kazerne Design Award 2025 met circulair pleistermateriaal

Gisteren, 12:15

Nai010 presenteert architectuurgids Gebouwen door Vrouwen in Rotterdam

Gisteren, 11:31

AFFR biedt voorpremière van film Universal Language tijdens Rotterdam Architectuur Maand

Gisteren, 10:15

Fenix, kunstmuseum over migratie, opent zijn deuren

Gisteren, 08:30

Ministerie onderzoekt oorzaak van daling nieuwbouwvergunningen

Gisteren, 13:29

PBL: klimaatplannen Hermans onvoldoende voor klimaatneutraal 2050

Gisteren, 10:04

MOB erkent noodzaak Binnenhofrenovatie, maar hekelt geitenpaadjes

14 mei, 5:51

Aantal vergunningen voor tijdelijke woningen weer fors gestegen

14 mei, 9:39

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: aanleg windmolens op land stokt

13 mei, 12:03

Sociale veiligheid TU Delft volgens peiling nog ver te zoeken

12 mei, 5:20
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan