Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV
Still uit de twee jaar geleden uitgezonden Pointer-documentaire 'Het kanaaldrama', die over de verzakkingen door werkzaamheden aan het Kanaal Almelo-De Haandrik gaat
Copyright: KRO-NCRDV

Nieuwe problemen rond kanaal in Overijssel 'slaan in als een bom'

Vandaag, 17:00
Omwonenden van Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel zijn ‘enorm geschrokken’ van het bericht dat het grootste deel van de oevers instabiel is. “Dit slaat in als een bom”, zegt bestuurslid Harry Broekhuizen van de Stichting Kant Nog Wal. Die organisatie zet zich al jaren in voor de inwoners van het gebied die na eerdere werkzaamheden aan het kanaal te maken kregen met verzakking van hun huizen.

De provincie Overijssel bracht vrijdag naar buiten dat een groot deel van de oevers en damwanden langs het 34 kilometer lange kanaal gerenoveerd of vervangen moet worden, omdat ze niet meer aan de normen voldoen. In eerste instantie ging het alleen om elf kilometer, waarvan de werkzaamheden al in voorbereiding zijn. Dat onderhoud kost ruim veertig miljoen euro.

Onderzoek wees volgens de provincie echter uit dat daarnaast nog eens ruim 32 kilometer van de oever snel aangepakt moet worden. Daarvan ligt 15,8 kilometer in het 'schadegebied'. Tussen 2011 en 2016 werd Kanaal Almelo-De Haandrik verdiept en verbreed, om het 34 kilometer lange kanaal toegankelijk te maken voor schepen met een gewicht van zevenhonderd ton. In de jaren daarna kreeg de provincie ruim vierhonderd schademeldingen binnen. De afhandeling daarvan loopt nog steeds. Oud-Kamerlid Arie Slob bemiddelt als een gedupeerde er niet uit komt met de provincie.

“Overijssel meldt nu dat er instabiele oevers zijn, dat vrachtverkeer misschien niet meer over de wegen langs het kanaal mag rijden. Daar schrikken de mensen erg van”, zegt Broekhuizen. “Wanneer stopt deze ellende? Met de komst van Arie Slob was net een beetje rust en vertrouwen gekomen. Maar de ongerustheid is nu weer volop aangewakkerd.”

Scheepvaart verbieden
Omdat het herstellen van alle oevers tientallen miljoenen euro's kost, overweegt de provincie om scheepvaart te verbieden. Het is een van de alternatieve opties die onderzocht wordt. “Het kanaal is uitgebaggerd om de scheepvaart te bevorderen. En dan nu dit. Het is een grote schande”, aldus Broekhuizen. “We willen als stichting weten of het wel veilig is als er geen schepen meer door het kanaal varen. Want er staat sowieso een enorme waterdruk op de wanden.”

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Den Haag gestart met herinrichting Spuiplein

Vandaag, 16:13

Rotterdams college legt bestemmingsplan park in Maashaven voor aan gemeenteraad

Vandaag, 15:20

UNStudio presenteert opgeleverd woningbouwproject in São Paulo

Vandaag, 12:03

Winnaars ARC24 Awards bekend

Vandaag, 09:28

Directiewijziging bij jubilerend Bogaerds Architecten

Vandaag, 13:55

PBL: voorzieningen en werk slechter met ov bereikbaar geworden

Vandaag, 10:29

Over de onafhankelijkheid van de jury van de Architectenweb Awards

Gisteren, 15:04

Provincies ontvangen toch ruim 1,5 miljard voor geschrapt NPLG

Gisteren, 13:46

Weer minder woningen in aanbouw in Amsterdam dan gehoopt

Gisteren, 10:35

Aantal opgeleverde nieuwbouwwoningen naar laagste niveau in jaren

25 september, 1:34
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan