Copyright: Aad Hoogendoorn
V.l.n.r. Boijmans-directeuren Sjarel Ex en Ina Klaassen en de Rotterdamse wethouder Said Kasmi
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
V.l.n.r. Boijmans-directeuren Sjarel Ex en Ina Klaassen en de Rotterdamse wethouder Said Kasmi
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn
Copyright: Aad Hoogendoorn

Inhuizing Depot Boijmans van Beuningen van start gegaan

2 juni 2021, 9:54
De inhuizing van Depot Boijmans van Beuningen is gestart. In de komende drie maanden worden uit vijf externe depots ongeveer 151.000 kunstobjecten verhuisd naar het nieuwe depotgebouw, dat is ontworpen door MVRDV. Ook de openingsdatum van het spiegeldepot in het Rotterdamse Museumpark is bekend: zaterdag 6 november.

Bijna vier maanden lang rijden vijf dagen per week transportwagens vanaf de externe depots in binnen -en buitenland naar het nieuwe depot, meldt Museum Boijmans van Beuningen. Het gaat om schilderijen, tekeningen, sculpturen, designobjecten en andere kunstitems die zijn vervaardigd over een periode van zeven eeuwen.

In totaal worden 216 ritten gemaakt met 22 kubieke meter vracht om de 4.500 m³ aan kunst (inclusief twintig procent verpakkingsmateriaal) naar het gebouw te brengen.

Militaire operatie
Museumdirecteur Sjarel Ex omschrijft de inhuizing als een militaire operatie. Twee jaar voorafgaand aan de verhuizing is gestart met het opmeten van alle objecten in 3D, zodat zeker is dat ze in alle nieuwe stellingen en rekken passen. Vervolgens heeft ieder kunstobject een vaste standplaats toegewezen gekregen op een bepaald rek of bepaalde plank.

Alle voorwerpen kunnen rechtstreeks op deze van tevoren bepaalde plek in het nieuwe depot worden geplaatst, omdat de planken en stellingen al op de juiste hoogte zijn aangebracht. Op basis van het materiaal (zoals glas, keramiek, textiel, hout, metaal, plastic) en formaat hebben alle objecten een label met kleurcode gekregen, meldt Boijmans.

In totaal zijn er veertien kleuren die overeenkomen met de evenzoveel opslagcompartimenten in het depot. Bij aankomst van een kunsttransport is bij uitpakken direct duidelijk in welk compartiment het betreffende object thuishoort. Hierbij geldt dat kunstwerken die hetzelfde zijn, op dezelfde manier worden behandeld en een vrachtwagen altijd wordt gevuld met een bepaalde kleur.

Twee jaar later
De bouw van Depot Boijmans is in 2017 gestart, de officiële opening volgt twee jaar later dan gepland. Twee problemen tijdens de bouw zorgden voor vertraging. Eerst leken de heipalen niet goed te zijn ‘geland’, waarna uitvoerige tests moesten worden gedaan. Hieruit bleek dat de palen toch goed in de grond zaten.

Een tweede probleem ontstond na de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport, waar hetzelfde type betonvloer was toegepast. Om dergelijke problemen bij het Depot te voorkomen, is er een nieuwe vloer voor dit project ontworpen. Behalve de vertraging leverden de problemen een financiële strop van enkele miljoenen op.

In totaal is met de realisatie van het depot, inclusief inrichting, een bedrag van 90 tot 92 miljoen euro gemoeid,  vertelde Ex tijdens de 'zilveren opening' van het lege gebouw in september vorig jaar.
https://youtu.be/lhQKzcMII04

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Vandaag, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Vandaag, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Vandaag, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Vandaag, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Vandaag, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Vandaag, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

Gisteren, 14:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

Gisteren, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan