Een nieuw dorp, waar ruimte is voor zo’n 20.000 inwoners, brengt hoe dan ook meer verkeersdrukte met zich mee. Dat is ook een groot punt van zorg bij de tegenstanders. Niehof draait er niet omheen dat de auto, zeker met enkele snelwegen in de buurt, een belangrijk vervoersmiddel
zal worden. Het dorp en nieuwe landschap zijn in de basis ontworpen rondom de fiets.
“We zetten er nadrukkelijk op in dat de fiets het meest voor de hand liggende vervoersmiddel wordt”, zegt Niehof. “Voorzieningen in het dorp komen allemaal op fiets- of wandelafstand te liggen en we leggen aantrekkelijke en logische snelfietsroutes aan naar voorzieningencentra in de omgeving en OV-knooppunten in het gebied, zoals de stations van Gouda en Waddinxveen en metrostation Nesselande. Die liggen allemaal binnen vijf, zes kilometer afstand van het dorpshart. Daarnaast zou de Gouweknoop, die direct naast het dorp ligt, een fantastische locatie zijn voor een nieuw station. Een nieuwe OV-knoop op deze plek is daarom een prominent onderdeel van de plannen.”
Qua uitstraling zal het een eigentijds dorp worden, zegt Niehof. “We willen geen disneyficering, de focus ligt op hedendaagse architectuur en hoge standaarden wat betreft duurzaamheid, klimaat en groen. Het dorp wordt opgebouwd uit kleine buurtschappen rond een collectieve binnentuin, zodat er overzichtelijke gemeenschappen en buurtgevoel kunnen ontstaan. En het dorp gaat volledig voorzien in de eigen energievraag, inclusief die van alle mobiliteit.”
De bouw van het Vijfde Dorp, dat nog een naam moet krijgen, begint naar verwachting in 2024.