Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Organisaties pleiten voor isolatietegoedbon
16 maart 2021, 13:55
Eigenaren van slecht geïsoleerde woningen moeten een isolatietegoedbon van 2000 euro krijgen. Dat vinden Natuur & Milieu, Koninklijke Bouwend Nederland, de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie, de Consumentenbond en Energie-Nederland.
Daardoor zouden er jaarlijks ruim 100.000 koopwoningen kunnen worden verduurzaamd. Omdat er nu nog geen budget voor is moet de regeling, die jaarlijks 208 miljoen euro zou kosten, worden opgenomen in het nieuwe regeerakkoord.
Het gaat om huizen met een energielabel dat lager is dan C, die een gemiddeld tot zeer hoog energieverbruik hebben. Daarvan zijn er volgens de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland 2,7 miljoen in Nederland.
2.000 euro
Om deze woningen zo snel mogelijk goed te isoleren, wil de 'isolatiecoalitie' dat eigenaren van deze woningen een isolatievoucher van 2000 euro krijgen. Dat geld mag dan alleen worden besteed aan isolerende maatregelen die aan de gestelde criteria voldoen en moet bovenop de bestaande subsidies voor verduurzaming komen.
De isolatietegoedbon moet onderdeel zijn van een Nationaal Isolatieprogramma, dat volgens de organisaties moet worden opgenomen in het nieuwe regeerakkoord. Als einddoel van dat programma moeten in 2050 alle woningen goed zijn geïsoleerd. Een motie van Gert-Jan Segers (ChristenUnie) en Jesse Klaver (GroenLinks) over het ontwerpen van zo'n programma werd in september vorig jaar aangenomen.
Voor het optuigen van een Nationaal Isolatieprogramma is nu nog geen budget beschikbaar, schreef demissionair minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) eerder deze maand in een brief aan de kamer.
Verplicht
Om het einddoel te halen moeten woningen vanaf 2030 ook verplicht goed worden geïsoleerd bij verkoop of renovatie, vindt de 'isolatiecoalitie'. Mensen die hun woning willen renoveren moeten een hogere hypotheek kunnen krijgen als deze slecht is geïsoleerd. Ook koopwoningeigenaren moeten worden verplicht goed te isoleren. Die verplichting geldt vooralsnog alleen voor verhuurders.
Bron: ANP
Trefwoorden
duurzaamheid
isolatie
energietransitie
Best gelezen
1
De Zwarte Hond ontwerpt woontoren met drie herkenbare niveaus in de Binckhorst
dinsdag, 16 juni
2
Rotterdam wil bijna 500 nieuwe woningen in Zevenkamp
dinsdag, 16 juni
3
Zes meter hoog frame zorgt bij De Teunis op Buiksloterham voor vrij indeelbare plint
woensdag, 17 juni
4
Omgevingsvergunning voor nieuwbouwproject op plek SoZa definitief
donderdag, 18 juni
5
Transformatie Sloterdijk krijgt verder vorm met bouw van 313 woningen
donderdag, 18 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
Manifest Nationaal Isolatieprogramma niet ondertekend door Vereniging Eigen Huis
14 september 2021
SCP: overheid moet verduurzamen woningen aantrekkelijker maken
30 april 2021
Brussel trekt 200 miljard uit voor slechtst geïsoleerde gebouwen
14 december 2021
Kabinet wil gasleidingen ombouwen voor transport waterstof
1 juli 2021
'Bevolking Zuid-Afrika lijdt onder Nederlandse energietransitie'
16 juni 2021
'Slim scherm zorgt voor grootste daling energieverbruik'
14 april 2021
Coronacrisis drukt energiebehoefte tot niveau van 1992
7 april 2021
CBS: milieusector groeit gestaag door energietransitie
2 april 2021
Gebruik van aardwarmte neemt toe
30 maart 2021
'Vier op de tien nieuwe windmolens gebouwd bij beschermd natuurgebied'
24 maart 2021
Manifest Nationaal Isolatieprogramma niet ondertekend door Vereniging Eigen Huis
14 september 2021
SCP: overheid moet verduurzamen woningen aantrekkelijker maken
30 april 2021
Brussel trekt 200 miljard uit voor slechtst geïsoleerde gebouwen
14 december 2021
Kabinet wil gasleidingen ombouwen voor transport waterstof
1 juli 2021
'Bevolking Zuid-Afrika lijdt onder Nederlandse energietransitie'
16 juni 2021
'Slim scherm zorgt voor grootste daling energieverbruik'
14 april 2021
Coronacrisis drukt energiebehoefte tot niveau van 1992
7 april 2021
CBS: milieusector groeit gestaag door energietransitie
2 april 2021
Gebruik van aardwarmte neemt toe
30 maart 2021
'Vier op de tien nieuwe windmolens gebouwd bij beschermd natuurgebied'
24 maart 2021
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Multifunctioneel Universitair Sportcentrum in Leiden geopend
Gisteren, 15:05
Het multifunctionele gebouw op Leiden Bio Sceniece Park is ontworpen door RoosRos Architecten. In het negenduizend vierkante meter omvattend complex zijn onder meer twee grote wedstrijdhallen met tribunes en een tentamenruimte opgenomen.
Woongebouw De Juffer aan plas bij Pijnacker opgeleverd
Gisteren, 11:54
Aan de Plas van Van Buijsen in Pijnacker is woongebouw De Juffer opgeleverd. Het gebouw, dat is ontworpen door WE architecten en ZUS, bestaat uit 23 luxe appartementen.
buroSALT neemt Fierloos Architecten over
Gisteren, 10:49
De twee Zeeuwse architectenbureaus bundelen hun krachten en zetten de bestaande samenwerking voort.
Archiprix levert vijf winnende inzendingen op
19 juni, 3:53
De jury kende twee eerste en drie tweede prijzen toe uit een totaal van 26 ingezonden projecten.
Meer woningen geïsoleerd, maar doel 2,5 miljoen blijft uit zicht
Gisteren, 12:28
Een ‘flinke versnelling’ is nodig, schrijft woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan in een brief aan de Tweede Kamer.
Bestuurders en bedrijven bezorgd om minder geld infrastructuur
Gisteren, 09:37
Het kabinet kwam vrijdag met een leidraad die moet helpen bepalen welke infrastructuurprojecten geld krijgen en welke niet.
Katwijkse raad zet deur open voor miljardenfabriek Eli Lilly
19 juni, 9:34
De overheden investeren tevens gezamenlijk ruim honderd miljoen euro in de bereikbaarheid van het gebied.
Juryprijs De Vernufteling 2026 voor waterzuinig wonen
16 juni, 3:10
De prijs voor het innovatiefste ingenieursproject, De Vernufteling 2026, is door de jury toegekend aan Aveco de Bondt voor een project waar duurzaam watergebruik in een woonwijk centraal staat.
Roos Bendien directielid en projectarchitect bij JAM*
15 juni, 4:22
Samen met Jeroen Mensink gaat zij richting geven aan de verdere ontwikkeling van het Amsterdamse bureau.
NSI stopt definitief met bouw houten kantoorgebouw Zuidas
15 juni, 10:12
Het plan voor een houten kantoorgebouw werd begin 2023 al voorlopig stopgezet vanwege onder meer oplopende bouwkosten.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur