Ambities CS te zeer naar beneden geschroefd

27 december 2004, 10:06
Architect vreest voor open en winderige perrons

De perrons van het vernieuwde Centraal Station in Rotterdam moeten het mogelijk zonder glazen overkapping stellen. Met een nieuwe kap is zo'n veertig tot vijftig miljoen euro gemoeid. Omdat nog steeds niet duidelijk is hoeveel geld exact beschikbaar komt voor de vernieuwing van het CS en directe omgeving, wordt door de architectencombinatie Team CS ook rekening gehouden met een uitgeklede ontwerpvariant zonder overkapping.

Architect Jan Benthem van bureau Benthem Crouwel - dat samen met West 8 en Meyer & Van Schooten het Team CS vormt - betreurt het als op een overkapping van de sporen moet worden bezuinigd. Een vernieuwing is immers vooral noodzakelijk omdat Rotterdam CS een station wordt voor RandstadRail en HSL. Vooral reizigers die gebruik maken van de Hogesnelheidslijn - veelal zakenlieden - rekenen op comfort, maar worden in Rotterdam straks mogelijk geconfronteerd met een open en winderige opstapplaats.

Tegenvaller
,,Het is een tegenvaller na de riante hal en tunnel. Alsof je ineens op station Amersfoort belandt. Dat hoort niet bij de ambitie die de HSL wil uitstralen,'' zegt Benthem in een interview met Smaak, blad voor rijkshuisvesting van de Rijksgebouwendienst. En: ,,De ambities worden naar mijn mening wel al te zeer naar beneden geschroefd. Het moet allemaal sober en doelmatig zijn.'' De zorgen van Benthem sluiten aan bij die van High Speed Alliance (HSA), de coalitie van NS en KLM die vanaf 2007 het vervoer op de Hogesnelheidslijn gaat verzorgen. Directeur Nol Döbken liet eerder weten het ambitieniveau voor het nieuwe Centraal Station in Rotterdam aan de lage kant te vinden. Volgens de HSA-topman moet een HSL-station allure en uitstraling hebben. ,,Die is in Rotterdam ver te zoeken,'' zei hij vorig jaar in het Rotterdams Dagblad.


Bron: bron : RD

Trefwoorden

overkapping

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Nieuwe Instituut organiseert tentoonstelling over Ma Yansong en MAD Architects

13 februari, 4:47

Dynamisch wolkenplafond leidt reizigers naar hun Eurostar-trein

13 februari, 3:45

Kinderdagverblijf met duurzaam karakter en natuurlijke uitstraling

13 februari, 1:11

Nobel I eerste opgeleverde gebouw binnen herontwikkeling terrein UZ Gent

13 februari, 11:38

BAM-topman verwacht dit jaar geen impact van stikstofuitspraak

14 februari, 9:20

Renovatie Binnenhof pas in 2030 helemaal klaar

13 februari, 2:19

Keijzer komt na lang aandringen met aangepaste regiewet woningbouw

13 februari, 10:37

Onderzoeksbureau: veel minder nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd

12 februari, 4:18

Onderzoek: klimaatneutraliteit in 2040 vergt ongekende inspanning

12 februari, 9:28

NSC wil deadlines bij woningbouwprojecten met conflict

11 februari, 5:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan