Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio

UNStudio hoofdarchitect bij Qatari metronetwerk

18 september 2014, 11:48
Qatar Rail heeft UNStudio aangesteld als hoofdarchitect van het Qatar Integrated Railway Project (QIRP). In een eerste fase ontwerpt het architectenbureau naar verwachting 35 stations; de tweede fase omvat ongeveer 60 stations.

Het metronetwerk vormt een sleutelonderdeel en de spil van het openbaar vervoersnetwerk in en rond de stad Doha. Naar verwachting zal het volledige metronetwerk bestaan uit vier lijnen, die de Greater Doha Area (GDA) ontsluiten en de stad verbinden met de steden Al Khor en Al Wakrah-Mesaieed.

Het ontwerp van UNStudio legt een verbinding tussen het verleden en de toekomst van Qatar. Er is gezocht naar een vormentaal die zowel een visie laat zien op modernisering, als bestaande lokale karakteristieken behoudt, aldus het bureau.

Richtlijnen en suggesties
UNStudio heeft een set met ontwerprichtlijnen, architectonische details en materiaalsuggesties ontwikkeld.. Voor het QIRP is een "adaptief parametrisch systeem bedacht, dat het mogelijk maakt open, lichte en uitnodigende interieurs te ontwerpen voor alle individuele stations", aldus Ben van Berkel.

Het ontwerpsysteem is gebaseerd op onderling verbonden driehoekige basisvormen. De geometrie kan daarmee worden aangepast om programmatische functies te integreren en metrostations te laten aansluiten op de overige stedelijke infrastructuur.

Het ontwerp bouwt voort elementen uit de regionale architectuur en traditionele cultuurelementen van Qatar, uiteenlopend van het gewelf tot "de lichtheid van de Dhow boten en de silhouetten van nomadische tenten.

Identiteit op drie niveaus
Een belangrijk concept in het ontwerp vormt het creëren van identiteit op verschillende schaalniveaus: die van het netwerk, de vier lijnen en van de individuele stations. De identiteiten worden gecreëerd met terugkerende ontwerpelementen, sferen en specifieke materiaaltoepassingen.

Zo zullen terugkerende ontwerpelementen in de architectuur van de stations consistent in het netwerk terugkomen en herkenbaar zijn in het straatbeeld van Doha. De lijnidentiteit wordt zichtbaar doordat er op de stations verschillende sferen worden gecreëerd met behulp van de afwerking, die de thema’s van de metrolijnen verbeelden. Elk station krijgt weer zijn eigen ‘special features’, die gerelateerd zijn aan de lokale omstandigheden en het thema van de metrolijn.

Materialialisatie
De materialisatie kenmerkt zich door een sereen, bescheiden exterieur enerzijds en een rijk, verlicht parelmoer interieur anderzijds. Het exterieur van de stations verwijst naar het monolithische van de oude architectuur in Qatar, terwijl het interieur beweging uitdraagt en vloeiende vormen heeft, aldus UNStudio.

De grote binnenruimten van de stations zijn visueel onderverdeeld door authentieke Qatari versieringen en verschillende materialen toe te passen. Dit helpt reizigers met het intuïtief vinden van hun bestemming. De geïntegreerde lichtlijnen functioneren als natuurlijke bewegwijzering en dragen bij aan een bijzondere sfeer.

Het doel van het project is om het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren en de inwoners van Doha een comfortabel alternatief te bieden voor de auto. Een sterke identiteit draagt bij aan de herkenbaarheid van het QIRP in het straatbeeld, op de drukke kruispunten, als alternatief vervoer.

Andere nieuwsberichten

MVRDV transformeert monumentaal pand voor flagshipstore elektrisch automerk

Gisteren, 16:54

Openingslezing Rotterdam Architectuur Maand voor Elma van Boxel

Gisteren, 11:22

Festival What Design Can Do verkent thema design en klimaatrechtvaardigheid

Gisteren, 10:31

Stuur nu jullie project in voor de prijs voor Interieur van het Jaar 2024

Gisteren, 09:30

PBL: provincies zouden integralere plannen moeten maken op de langere termijn

2 uur geleden

Oorzaak instorten parkeergarage snel duidelijk, denkt architect

3 uur geleden

Historische Tramhuis in Rotterdam ondergaat transformatie

Gisteren, 14:37

Architect en Rietveld-kenner Bertus Mulder overleden

Gisteren, 12:54

Noord-Holland komt met subsidie voor extra woonlaag

Gisteren, 10:00

Minder nachtvluchten op Schiphol, ban op luidste vluchten in nacht

Gisteren, 09:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan