De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op
De inzending van ALT leverde een 'troostprijs' op

Winnaars prijsvraag Julianaplein bekend

29 november 2010, 11:19
Afgelopen weekend zijn de winnaars van de ideeënprijsvraag voor de invulling van het Koningin Julianaplein in Den Haag bekendgemaakt. De categorie Publiek leverde een eerste en tweede prijs op, de categorie Professionals alleen een ‘troostprijs’.

De wedstrijd was uitgeschreven om inspiratie op te doen voor de invulling van het plein, nu het M-gebouw van Rem Koolhaas niet doorgaat. Doel was om met behulp van bewoners en professionals een rijke stationsomgeving te creëren, die er volgens de uitschrijvers met de komst van het M-gebouw niet ontstaan zou zijn.

“Er is nu input nodig van bewoners, van publiek en professionals om de verwevenheid tussen station en de binnenstad te kunnen begrijpen en om te bedenken welke kansen er zijn voor allerlei bedrijven, diensten en voorzieningen om die stationsomgeving een meerwaarde te kunnen geven”, zegt de organisatie achter de prijsvraag (Kridelahé, Den Haag Centraal en de Haagse Kunstkring).

“Welke kansen er zijn om een aantrekkelijke entree, een fijn plein, een rustpunt en een overstappunt te maken van waaruit Den Haag bereikt, verkend en beleefd kan worden”, zegt de organisatie achter de prijsvraag.”

Publiek
In de categorie Publiek zijn tien inzendingen ontvangen. De eerste prijs ging naar Koen Eykhout, die volgens de jury in twee A4’tjes vertelt waarom wandelen in Den Haag zo’n aangename bezigheid kan zijn. “door het dambordpatroon heeft de wandelaar verschillende routes om zijn bestemming te bereiken. De kunst is volgens de inzender rondom Den Haag CS de wandelroutes nu zo op te waarderen dat het station daarin een vanzelfsprekend onderdeel wordt.”

“De route Rijnstraat-Turfmarkt-Nieuwe Kerk moet daarom aangevuld worden met een route Bellevue-Muzenstraat en Bezuidenhoutseweg-Herengracht. Daartoe wordt afscheid genomen van het Koningin Julianaplein. Het gat tussen Rijnstraat en Nieuw Babylon wordt gedicht met een 22 meter hoog gebouw waarin een hoge passage de entree van het station vormt als verlenging van de stationshal.”

“Wat de jury vooral aansprak is het nadenken over het ‘haagse’ karakter dat in deze vestibule van de stad voelbaar aanwezig zou moeten zijn. En terzijde doet de inzender voorstellen om ook de andere zijde te verbeteren door de Theresiastraat direct op het Centraal Station te betrekken.”

De tweede prijs was voor Coby Koeleman, met haar voorstel om het plein als monumentaal bordes uit te voeren. “Haar toelichting pleit voor stedelijke hoogwaardige openbare ruimte en ze eindigt met de aanstekelijke zin: ‘Vrije ruimte, kortom, maakt blij!’ Door het busplatform door Stichthage heen te trekken tot aan de voorgevel worden ook de tram- en busreizigers betrokken op de open ruimte van Malieveld en Koekamp.”

“Deels onder het bordes bevindt zich een fietsenstalling en op het plein bevinden zich bankjes, lantaarns, bomen en ambulante handel. Het geheel is een combinatie van no-nonsense en gezond verstand dat een principiële tekortkoming van het station –en de lopende planvorming benoemt en oplost.”

Professioneel
In de categorie Professioneel waren dertien inzendingen ontvangen, maar werd geen eerste prijs toegekend. “En dat besluit is genomen omdat veel inzendingen zich hebben beperkt tot marginale invullingen van het KJ-plein, tot een rusteloos zoeken naar ongevraagde functies en naar een zoeken naar hippe, dan wel duurzame materialen. En dan is de pointe van de opgave gemist. Vandaar ons besluit om slechts een troostprijs toe te kennen aan een van de inzendingen.”

De ‘troostprijs’ is toegekend aan de inzender ALT. “Deze ontwerpers hebben het plein ingericht als een grote tuin. Daardoor ontstaat er een vanzelfsprekende en ervaarbare relatie met de groene ruimte aan de andere zijde van de Bezuidenhoutseweg. Ze noemen hun oplossing het fietsenbos. Rond de bomen kunnen de fietsen worden geplaatst. Dat levert weliswaar onvoldoende stallingscapaciteit maar het plan heeft sympathieke kanten.”

“In het fietsenbos worden een gigantisch vogelhuis en twee oversized mussen als decoratieve elementen toegevoegd. De oplossing en de kracht van dat zonderlinge beeld heeft een glimlach bij de jury opgeroepen: een sterk icoon voor een fraaie groene stad. Niettemin is dit naar het oordeel van de jury niet de hele oplossing van het probleem, maar slechts een kleine troost.”

ALT vult aan dat het 'nooit onze bedoeling is geweest om de ontwerpvraag van de jury te beantwoorden, maar juist te kijken naar een directe tussentijdse oplossing, die daarmee gelijk een verrijking voor de stad zou betekenen'. Klik [hier] voor een filmpje van de inzending.

'Uitdrukkelijke verzoek'
De resultaten van de prijsvraag zijn aangeboden aan het college en de gemeenteraad van Den Haag, “met het uitdrukkelijke verzoek zelfstandig stedenbouwkundige planvorming te starten in plaats van marktontwikkelingen af te wachten. Deze ideeënprijsvraag levert daartoe een breed scala aan ideeën en suggesties”, zegt de organisatie.

De gemeente heeft vorige maand overigens besloten om de grijze gevel van het centraal station te bekleden met een 'verticale tuin die een icoon van de stad moet worden'.

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan