'Ontwikkeling Zuidas kan stuk goedkoper'

3 november 2009, 17:23
Onderzoek naar de ontwikkeling van het prestigieuze Zuidasproject in Amsterdam heeft drie varianten opgeleverd, die een stuk goedkoper zijn dan het oorspronkelijke plan uit 2007.

Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk tussenadvies over dit miljardenproject van voormalig topambtenaar en oud-ambassadeur in China, Dirk Jan van den Berg (nu bestuurder TU Delft). De meest betrokken ministers krijgen woensdag een presentatie.

De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelde de kredietcrisis het Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten.

Van den Berg kreeg deze zomer opdracht om haalbare varianten in kaart te brengen. Het oorspronkelijke plan ging uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg aan de Zuidas, en de bouw van kantoren en wegen daarboven.

Het oorspronkelijke plan volgens het zogenoemde dokmodel, ging uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg aan de Zuidas, en de bouw van kantoren en wegen daarboven. De kosten daarvan waren voorzien op ruim 2,1 miljard euro.

De drie bekeken varianten gaan nog steeds uit van een dokmodel: te weten een dok 'onder de grond', een dok 'half in de grond' en een dok 'boven de grond'. In alle drie gevallen liggen de tunnels voor auto, trein en metro minder diep onder de grond.

De plannen leveren aanzienlijke besparingen op, in de orde van grootte van enkele honderden miljoenen euro's. Naarmate het dok hoger komt te liggen, is de uitkomst positiever. De technische risico's zijn daarnaast minder groot, bijvoorbeeld omdat de constructies van de infrastructuur en het vastgoed niet meer aan elkaar zitten.

Het is de bedoeling dat Van den Berg het advies verder uitwerkt. De gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en spoorbeheerder ProRail worden ondertussen geraadpleegd Eind dit jaar komt de rijksvertegenwoordiger met een definitief voorstel. Begin volgend jaar moet het kabinet dan knopen doorhakken.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Nieuwe Instituut organiseert tentoonstelling over Ma Yansong en MAD Architects

13 februari, 4:47

Dynamisch wolkenplafond leidt reizigers naar hun Eurostar-trein

13 februari, 3:45

Kinderdagverblijf met duurzaam karakter en natuurlijke uitstraling

13 februari, 1:11

Nobel I eerste opgeleverde gebouw binnen herontwikkeling terrein UZ Gent

13 februari, 11:38

BAM-topman verwacht dit jaar geen impact van stikstofuitspraak

Gisteren, 09:20

Renovatie Binnenhof pas in 2030 helemaal klaar

13 februari, 2:19

Keijzer komt na lang aandringen met aangepaste regiewet woningbouw

13 februari, 10:37

Onderzoeksbureau: veel minder nieuwe zonnepanelen geïnstalleerd

12 februari, 4:18

Onderzoek: klimaatneutraliteit in 2040 vergt ongekende inspanning

12 februari, 9:28

NSC wil deadlines bij woningbouwprojecten met conflict

11 februari, 5:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan