Groningen gaat spoorzone herinrichten

8 oktober 2009, 14:36
De ministeries van VROM en Verkeer & Waterstaat, de gemeente en de provincie Groningen, Prorail en NS Poort gaan samenwerken om het Groningse stationsgebied te ontwikkelen. De partijen ondertekenden deze week een intentieovereenkomst.

In deze overeenkomst is vastgelegd dat de spoorzone wordt ontwikkeld tot een levendig en aantrekkelijk gebied met woningbouw, cultuur, publieke voorzieningen en bedrijvigheid. Ook wordt de aanlooproute vanaf het station naar de binnenstad aantrekkelijker gemaakt.

Het gaat om het gebied dat begrensd wordt door de Verbindingskanaalzone, de bebouwing van de Parkweg en de Viaductstraat en het Emmaviaduct. Ook het station zelf zal een reorganisatie ondergaan, aldus Gerrit Lieffering van de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken (RO/EZ) van Groningen.

Belangrijke aanleidingen voor de herinrichting van het station en het stationsgebied zijn onder meer de komst van de tramlijn en de uitbreiding van de regionale treintrajecten. Door een verwachte toename van het aantal passagiers met 50 procent binnen 10 jaar, zal het transferpunt aan de voorkant van het station verbeterd moeten worden.

In het verlengde van deze ontwikkeling zou ook de Werkmanbrug, de brug die langs het Groninger Museum naar het centrum voert, moeten veranderen om de toename van passagiers te kunnen opvangen.

Ook het station en de perrons zullen een grondige herziening krijgen volgens Lieffering. Het is mogelijk dat de perrons in de toekomst via een tunnel of voetgangersbrug bereikbaar worden. Hij sluit niet uit dat het recente Stadsbalkon, de ondergrondse fietsvoorziening van KCAP, ook op de schop gaat.

Momenteel zijn er nog geen concrete plannen. De komende twee jaar zullen verschillende alternatieve plannen bedacht worden waaruit een visie gekozen wordt. Vanaf 2011 gaat de gemeente beginnen met de planuitwerking.

Groningen is een van de vijf geselecteerde voorbeeldprojecten van het nationale Programma Spoorzoneontwikkeling waarin het Rijk, NS en ProRail de lagere overheden ondersteunen met de ontwikkeling.

De ontwikkeling van binnenstedelijke spoorzonelocaties sluit aan bij de ambities van VROM's Mooi Nederland. Met dit programma wil het kabinet slim ruimtegebruik bevorderen en de verrommeling tegengaan. Binnenstedelijk bouwen is een belangrijke strategie om efficiënter met de ruimte in Nederland om te gaan.

In de Nederlandse binnensteden ligt ruim 500 hectare aan potentiële ontwikkelingsruimte op spoorzoneterreinen. Volgens VROM zijn de centraal liggende spoorzoneterreinen uitstekende locaties voor woningbouw en commerciële en maatschappelijke voorzieningen.

Bron: dienst RO/EZ Groningen en VROM

Andere nieuwsberichten

Acht lessen rond de renovatie van sociale woningbouw

12 april, 9:00

Team van vijf architectenbureaus maakt winnend ontwerp voor Havenstraat Amsterdam

11 april, 5:38

ING Research verwacht krimp in bouwsector, woningmarkt trekt aan

11 april, 2:59

Boijmans weer even open tijdens Rotterdam Architectuur Maand

11 april, 12:23

Instanties gaan samenwerken bij aanpak woningen aardbevingsgebied

11 april, 4:37

Schuilkerk Ons’ Lieve Heer op Solder is Europees erfgoed

11 april, 3:39

Gemeente Den Haag maakt afspraken voor verduurzaming

11 april, 10:01

Vrees in Zuid-Holland dat De Jonge regie op woningbouw overneemt

10 april, 4:17

Huren mogen niet harder stijgen dan loon óf inflatie plus procent

10 april, 9:40

Inschrijving projecten voor Glas Award 2025 geopend

9 april, 4:37
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan