Pleidooi voor betrouwbaarder wegen- en spoornet

19 mei 2009, 11:13
Het Nederlandse wegen- en spoornet moet betrouwbaarder worden gemaakt om incidentele, door slecht weer of door ongevallen ontstane files te verminderen. Dat kan door voldoende 'reservecapaciteit' in te bouwen en omleidingsroutes te creëren. Daarvoor pleit de Raad voor Verkeer en Waterstaat in een maandag uitgebracht advies aan verkeersminister Camiel Eurlings.

Dat betekent niet dat er louter meer asfalt of spoor moet komen, stelt een woordvoerster van de raad in een toelichting. ,,In sommige situaties kan het nuttig zijn om iets extra's te doen, zoals met opstelroutes zodat het verkeer wordt gedoseerd en gestructureerd. Zo moeten situaties worden voorkomen zoals die van vorige week woensdag, toen op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag een brandweerwagen kantelde en het verkeer uren vaststond.”

Verder moeten het wegennet en openbaarvervoersnet beter worden 'verknoopt', ofwel beter op elkaar worden afgestemd zodat mensen bij verstoringen als ongevallen gemakkelijker kunnen overstappen, aldus de woordvoerster.

Het advies heet De Randstad altijd bereikbaar, en is dus vooral gericht op de Randstad. De raad adviseert om het beleid ook te richten op voorzieningen tegen onverwachte, incidentele files.

De kosten van dat soort files, die nu 20 procent van het fileleed veroorzaken en snel groeien, zullen volgens de raad in 2030 4 miljard euro per jaar bedragen tegen nu al een miljard. ,,Extra capaciteit kan erkende knelpunten wegnemen of ontlasten, maar maakt het verkeers- en vervoersnet niet automatisch minder kwetsbaar voor verstoringen”, merkt de raad op.

Doorpakken
Volgens de raad is het beleid van minister Eurlings een goede aanzet, maar moet hij doorpakken. Eurlings ziet in het advies toch een ondersteuning van zijn beleid, zoals bijvoorbeeld de MobiliteitsAanpak die voorziet in extra geld voor wegprojecten zoals de A1 bij Apeldoorn en voor regionaal spoor in de vorm van onder andere de tram tussen Utrecht Centraal en de Uithof.

,,Het kán om nieuwe wegen gaan zoals de A4 Midden-Delfland als alternatief voor de A13 waar het verkeer vastloopt als er een vrachtwagen kantelt, maar ook om het opwaarderen van provinciale wegen door de maximumsnelheid te verhogen tot 100 kilometer'', aldus de minister in een eerste reactie.

Daarnaast wil hij naar Duits voorbeeld 'paralleltrajecten', zoals de A4 en de A44 tussen Amsterdam en Den Haag. Dit najaar moeten over al deze zaken besluiten worden genomen, aldus Eurlings.

Bron: ANP / Beeld: VID

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Belgisch-Nederlands team geselecteerd voor ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport

Gisteren, 17:44

Team Hegeman, RRog en KOW maakte winnend plan voor Van Hetenlocatie in Deventer

Gisteren, 16:11

Uitbreiding met bamboe gevel voor kantoorgebouw Deltares in Delft

Gisteren, 13:05

BNA kritisch op voorstellen commissie-STOER: “Slim bouwen is niet plafonds verlagen”

Gisteren, 11:33

Minder vergunningen voor nieuwbouwwoningen afgegeven in eerste vijf maanden

26 minuten geleden

Aantal windmolens met meer dan de helft gegroeid in tien jaar

1 uur geleden

Minister wil gemeente voorrang geven bij koop in kwetsbare wijk

Gisteren, 10:26

Rekenkamer: Limburg moet regie pakken in woningbouw

25 juni, 5:12

Gemeente Amsterdam mag darkstores weren in groot deel van de stad

25 juni, 12:30

Verbouwing Binnenhof mag van rechter doorgaan

25 juni, 10:41
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan