Geen akkoord over alternatief IJzeren Rijn

17 november 2008, 15:25
Bewindslieden uit Nederland, België en Duitsland hebben na overleg in Brussel maandag geen overeenstemming bereikt over de aanleg van een alternatief tracé voor een deel van de IJzeren Rijn. Dat liet de Belgische minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte weten.

De kosten voor een alternatief tracé zouden te hoog oplopen. Volgens minister Camiel Eurlings (Verkeer) is de eerder besproken tussenvariant nu weer terug op tafel. Die houdt in dat er een spoorlijn ten oosten van Roermond komt die vervolgens een tunnel onder natuurgebied De Meinweg ingaat. Daarna wordt die aangesloten op het oude bestaande tracé van de IJzeren Rijn.

,,In plaats van een tweesporige lijn met onbeperkte capaciteit gaan we nu voor een bescheiden lijntje met maximaal zeventig treinen per dag'', aldus Eurlings. ,,De tunnel zal enkelsporig zijn.'' Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. De Nederlandse verkeersminister had nog 100 miljoen euro extra geboden om te komen tot de aanleg van een alternatief tracé. ,,Dat bleek niet genoeg.''

Ook de Duitse verkeersminister van Noord-Rijnland-Westfalen Oliver Wittke was bereid de portemonnee te trekken, ook tevergeefs. Hij toonde zich zeer teleurgesteld dat een doorlopende goederenspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland nu zeker tot 2018 op zich laat wachten.

De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik, een doorn in het oog van de Antwerpse haven. Nederland hield de lijn de afgelopen jaren grotendeels op slot met als argument dat de natuur zou worden verstoord als er goederentreinen door natuurgebied De Meinweg bij Roermond zouden denderen. Volgens de Belgen beschermt Nederland de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute.

In 2005 kreeg België hulp van het Hof van Arbitrage in Den Haag. Op basis van een verdrag uit 1839 heeft België in dit geval recht op doorgang over Nederlands grondgebied. De kosten voor de tunnel moeten Nederland en België samen dragen.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Brede toekenning van monumentenstatus op ENCI-terrein Maastricht

17 april, 5:08

Bestemmingsplan Rijnhaven Rotterdam definitief

17 april, 3:08

Ingrijpende renovatie van een school voor speciaal onderwijs door EVA architecten

17 april, 12:30

MVRDV en Zecc Architecten transformeren Heerlense kerk tot stadsbad

17 april, 11:07

Emma Scholten benoemd tot partner bij Powerhouse Company

17 april, 4:12

Corporaties: huurbevriezing bedreigt bouw tienduizenden huizen

17 april, 9:11

Huurders kunnen uit minder huizen kiezen, ook in middensegment

16 april, 9:11

Minder geloof in afhandeling aardbevingsschade onder dit kabinet

15 april, 4:20

Joost Wetzel benoemd tot associate bij Mei architects and planners

15 april, 11:15

Engie: groen gas nodig want warmtenet werkt niet voor veel huizen

14 april, 1:23
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan