Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
'Bevoorraden emissievrije zones onmogelijk zonder regie overheid'
11 maart 2021, 11:07
De overheid moet direct duidelijkheid geven en de regie nemen bij de energietransitie van transport en logistiek, anders wordt het bevoorraden van bedrijven in een 'zero emissie zone' in 2025 onmogelijk. Dat zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Zo is volgens de brancheorganisatie snel aanleg nodig van publieke en private laadinfrastructuur voor vrachtwagens. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten vanaf 2025 zones mogen instellen waar alleen goederenvervoer is toegestaan met voertuigen die geen broeikasgassen uitstoten.
Ze moeten dat dan wel vier jaar van tevoren aankondigen, zodat ondernemers de tijd hebben zich voor te bereiden. Onder meer Amsterdam, Eindhoven, Groningen en Rotterdam hebben al bekendgemaakt dat ze een emissievrije zone willen. Voor vrachtauto's die voor 2025 zijn gekocht geldt in die zones tot 2030 een overgangsperiode.
Subsidie
Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, maar hoe zo'n regeling eruit gaat zien is nog niet duidelijk. Tussen 2021 en 2025 moet er subsidie beschikbaar komen. Elektrische vrachtwagens zijn op dit moment ongeveer drie keer zo duur als een die op diesel rijdt.
Volgens TLN rijden er nu 140 rond in Nederland en moeten dat er 5000 worden voor 2025. "Als je nu al een elektrische vrachtwagen bezit, heb je er weinig aan, want je kan hem bijna nergens opladen", zegt een woordvoerder.
Ook de netcapaciteit is op veel plekken niet groot genoeg om aan de elektriciteitsvraag te kunnen voldoen van de vrachtwagens. Volgens kennis- en innovatiecentrum ElaadNL is dat het grote probleem omdat het opschalen van netcapaciteit een traject is dat jaren kan duren.
"Als dit tijdens de formatie van een nieuw kabinet niet hoog genoeg op de politieke agenda komt te staan is het realiseren van de emissievrije zones volkomen onrealistisch. Het is een enorme opgave", aldus TLN. De regels laten wel ruimte voor maatwerk voor gevallen waarin 'een voortijdige investering niet proportioneel is'.
Niet ver
Daar komt bij dat elektrische vrachtwagens nog niet ver kunnen rijden op een volle batterij. Het is de bedoeling dat de elektrische vrachtwagens aan de rand van de stad in zogenoemde stadshubs worden ingeladen en dan de binnenstad inrijden. In lang niet alle gevallen kan het werk worden overgenomen door bestelauto's.
"Er gaan dertien bestelbusjes in een grotere vrachtwagen. Op die manier kunnen steden het aantal vervoersbewegingen dan weer niet verminderen", aldus een woordvoerder van TLN. In de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) begin februari een voorzet gegeven 'maar er moet nog veel gebeuren'.
https://youtu.be/a-uM_Ron12I
Bron: ANP
Trefwoorden
bevoorrading
transport
logistiek
stad
Best gelezen
1
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
2
Spectaculaire overkapping voor vernieuwd Arnhems busstation Kronenburg
maandag, 3 november
3
Oude werkplaats Rotterdamse haven getransformeerd tot 'basecamp' logistiek bedrijf
donderdag, 30 oktober
4
Groot Egyptisch Museum naar ontwerp van Heneghan Peng en West 8 officieel geopend
maandag, 3 november
5
Carlijn Kingma biedt voorproef nieuw werk in kunstgalerie Brutus
donderdag, 30 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs
16 juni
Metropoolregio Amsterdam krijgt innovatiecampus voor stadslogistiek
27 oktober 2020
Haagse binnenstad bevoorraad met schone auto's
6 maart 2018
Natuur & Milieu: hoop op stedelijke zero-emissiezones 2025 bijna vervlogen
30 juli 2020
Video: presentatie en debat Design Challenge ‘Out of the Box’
28 augustus 2020
'Nieuw Rijksbureau moet adviseren over gebouwde omgeving'
5 maart 2020
'Nederland aantrekkelijk voor logistiek vastgoed'
13 juni 2019
Studie naar hyperloop voor vracht tussen Amsterdam en Rotterdam
21 januari 2021
'Ministerie hield rapport over falen ruimtelijke ordening tegen'
10 februari 2020
Alleen nog elektrisch transport binnensteden
4 september 2017
Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs
16 juni
Metropoolregio Amsterdam krijgt innovatiecampus voor stadslogistiek
27 oktober 2020
Haagse binnenstad bevoorraad met schone auto's
6 maart 2018
Natuur & Milieu: hoop op stedelijke zero-emissiezones 2025 bijna vervlogen
30 juli 2020
Video: presentatie en debat Design Challenge ‘Out of the Box’
28 augustus 2020
'Nieuw Rijksbureau moet adviseren over gebouwde omgeving'
5 maart 2020
'Nederland aantrekkelijk voor logistiek vastgoed'
13 juni 2019
Studie naar hyperloop voor vracht tussen Amsterdam en Rotterdam
21 januari 2021
'Ministerie hield rapport over falen ruimtelijke ordening tegen'
10 februari 2020
Alleen nog elektrisch transport binnensteden
4 september 2017
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
Gisteren, 22:00
Tijdens de uitreiking van de Architectenweb Awards 2025, op woensdagavond 5 november 2025 in het Keilepand in Rotterdam, is Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2024.
Fenix, kunstmuseum over migratie, is Publiek gebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 21:55
Fenix, kunstmuseum over migratie, ontworpen door MAD, Bureau Polderman en EGM architecten, is op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 uiteroepen tot Publiek gebouw van het Jaar 2025.
Dijkmagazijn Scharwoude wint prijs voor Interieur van het Jaar 2025
Gisteren, 21:50
Dijkmagazijn Scharwoude, ontworpen door Common Practice, heeft op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 de prijs voor Interieur van het Jaar 2025 gewonnen.
Maggie’s Center Groningen onderscheiden als Zorggebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 21:45
Maggie's Center Groningen, ontworpen door Marlies Rohmer Architecture & Urbanism, is bij de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 onderscheiden als Zorggebouw van het Jaar 2025.
Corporatiewoning harder geraakt door klimaatverandering
24 minuten geleden
Bewoners van de onderzochte woningen hebben bijvoorbeeld vaker last van hittestress door warme nachten en krijgen vaker te maken met wateroverlast bij hevige buien.
Arons en Gelauff benoemt drie associates
4 november, 12:05
Eva Heldeweg, Gijs Beckman en Thom Zijlstra zijn benoemd tot associate partner bij Arons en Gelauff architecten.
DigiBouw 2025 – enkele tips
4 november, 11:14
Op 19 en 20 november 2025 vindt in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht de tweede editie van DigiBouw plaats. Enkele tips voor sessies die voor architecten van toegevoegde waarde zijn.
Limburg trekt vijftig miljoen uit voor woningbouw bij intercitystations
3 november, 5:13
De provincie Limburg trekt vijftig miljoen euro uit voor de plannen om tot 2040 ruim 30.000 woningen in de buurt van intercitystations te bouwen.
Corporaties lenen voor het eerst honderd miljard bij Waarborgfonds
3 november, 9:51
Daarmee kunnen woningcorporaties volgens koepel Aedes bouwdoelen voor de komende jaren halen en sociale huurwoningen verduurzamen.
Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen
31 oktober, 4:46
Binnen de Zuid-Hollandse coalitie heerst onvrede over de koers van de provincie voor woningbouw.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur