Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO

Langere ontwerpfase voor Zuidasdok Amsterdam nodig

7 februari, 12:14
De ontwerpfase van het project Zuidasdok in Amsterdam duurt naar verwachting bijna een jaar langer dan gepland. Een woordvoerster bevestigt een bericht hierover in Het Financieele Dagblad. Ze verwacht dat de zogeheten herijking, de periode tussen het gunnen van het project aan de aannemer en het begin van de bouw, in het tweede kwartaal van dit jaar is afgerond.

Het was de bedoeling om deze fase al vorige zomer af te ronden, maar dat bleek te optimistisch voor het omvangrijke bouwproject. Een deel van de drukke ringweg A10 bij de Zuidas verdwijnt hierbij onder de grond, de weg wordt verbreed en er komen nieuwe openbaarvervoervoorzieningen. De klus moet in 2028 klaar zijn.

Beheerst uitvoeren
Dat er nu meer tijd nodig is, hoeft volgens de zegsvrouw niet te betekenen dat het project ook later is afgerond dan de verwachte einddatum. Of de vertraging tot extra kosten leidt, is nog niet bekend. Het project is begroot op 1,4 miljard euro.

“De voornaamste drijfveer is dat we het beheerst willen uitvoeren'”, zegt de woordvoerster. “Dit is een intensief gebruikt traject en je hebt te maken met het spoor, de weg, bedrijven en bewoners. We willen alle risico's zo goed mogelijk voorzien. Dat het dan soms iets langer duurt, dat is dan maar zo.”

Ontwerp en realisatie
Het ontwerp en de realisatie van het Zuidasdok worden uitgevoerd door consortium ZuidPlus, dat bestaat uit Heijmans, Fluor en Hochtief.  De architectonische vormgeving en landschappelijke inpassing is in handen van het samenwerkingsverband tussen Team V Architectuur, Zwarts & Jansma Architecten en Bosch Slabbers Tuin- en Landschapsarchitecten.

Er zijn al verschillende plannen om bouwhinder te beperken. Zo willen het bouwconsortium aan- en afvoer van mensen en materiaal waar mogelijk combineren en krijgt het bouwverkeer directe aansluitingen op de A10, om de stad te ontlasten.

De bouw van de tunnel moet volgens de wanden-dak-methode plaatsvinden, waardoor een groot deel van het werk onderdaks kan plaatsvinden.

Bron: ANP/Architectenweb

Andere nieuwsberichten

Junya Ishigami gekozen voor ontwerp Serpentine-paviljoen

15 februari, 3:48

Op maat gemaakt maar aanpasbaar woongebouw bij De Hallen

15 februari, 1:29

Demontabele parkeergarage met groene gevels voor TU Delft

15 februari, 11:13

Een monochrome basis voor boeken en kunst

14 februari, 5:14

Video: Raya Ani

15 februari, 4:17

CO2-plan corporaties: 100.000 woningen verduurzamen

15 februari, 1:45

Drie nieuwe partners bij MAS architectuur

14 februari, 11:26

Aedes: Bouw sociale huurwoningen steeds moeilijker

14 februari, 9:36

Finalisten EU Mies Award 2019 bekend

13 februari, 12:31

Woninginspecties met drones

13 februari, 11:34
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Arpa Nederland BV
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Trespa International BV
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
ASSA ABLOY Entrance Systems
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Cedral sidings
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
Gerflor Benelux
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel IJmuiden BV
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan