Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO
Copyright: A2STUDIO

Langere ontwerpfase voor Zuidasdok Amsterdam nodig

7 februari 2019, 12:14
De ontwerpfase van het project Zuidasdok in Amsterdam duurt naar verwachting bijna een jaar langer dan gepland. Een woordvoerster bevestigt een bericht hierover in Het Financieele Dagblad. Ze verwacht dat de zogeheten herijking, de periode tussen het gunnen van het project aan de aannemer en het begin van de bouw, in het tweede kwartaal van dit jaar is afgerond.

Het was de bedoeling om deze fase al vorige zomer af te ronden, maar dat bleek te optimistisch voor het omvangrijke bouwproject. Een deel van de drukke ringweg A10 bij de Zuidas verdwijnt hierbij onder de grond, de weg wordt verbreed en er komen nieuwe openbaarvervoervoorzieningen. De klus moet in 2028 klaar zijn.

Beheerst uitvoeren
Dat er nu meer tijd nodig is, hoeft volgens de zegsvrouw niet te betekenen dat het project ook later is afgerond dan de verwachte einddatum. Of de vertraging tot extra kosten leidt, is nog niet bekend. Het project is begroot op 1,4 miljard euro.

“De voornaamste drijfveer is dat we het beheerst willen uitvoeren'”, zegt de woordvoerster. “Dit is een intensief gebruikt traject en je hebt te maken met het spoor, de weg, bedrijven en bewoners. We willen alle risico's zo goed mogelijk voorzien. Dat het dan soms iets langer duurt, dat is dan maar zo.”

Ontwerp en realisatie
Het ontwerp en de realisatie van het Zuidasdok worden uitgevoerd door consortium ZuidPlus, dat bestaat uit Heijmans, Fluor en Hochtief.  De architectonische vormgeving en landschappelijke inpassing is in handen van het samenwerkingsverband tussen Team V Architectuur, Zwarts & Jansma Architecten en Bosch Slabbers Tuin- en Landschapsarchitecten.

Er zijn al verschillende plannen om bouwhinder te beperken. Zo willen het bouwconsortium aan- en afvoer van mensen en materiaal waar mogelijk combineren en krijgt het bouwverkeer directe aansluitingen op de A10, om de stad te ontlasten.

De bouw van de tunnel moet volgens de wanden-dak-methode plaatsvinden, waardoor een groot deel van het werk onderdaks kan plaatsvinden.

Bron: ANP/Architectenweb

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan