Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Iwan Baan
Copyright: De roltrap ( Iwan Baan)
Copyright: De roltrap ( Iwan Baan)
Copyright: De plaza ( Iwan Baan)
Copyright: De plaza ( Iwan Baan)
Copyright: De plaza ( Iwan Baan)
Copyright: De plaza ( Iwan Baan)
Copyright: De plaza ( Iwan Baan)
Copyright: Foyer grote zaal ( Michael Zapf)
Copyright: Foyer grote zaal ( Michael Zapf)
Copyright: Foyer grote zaal ( Michael Zapf)
Copyright: Foyer grote zaal ( Iwan Baan)
Copyright: Foyer grote zaal ( Michael Zapf)
Copyright: Foyer grote zaal ( Michael Zapf)
Copyright: Grote zaal ( Iwan Baan)
Copyright: Akoestische ruimteverdeler grote zaal ( Michael Zapf
Orgel grote zaal (oto: Michael Zapf
Copyright: Grote zaal met akoestische wandpanelen ( Iwan Baan)
Copyright: Foyer kleine zaal ( Iwan Baan)
Copyright: Kleine zaal ( Michael Zapf)
Copyright: Iwan Baan
Copyright: Michael Zapf
Ondanks alles is de Elbphilharmonie geslaagd
8 november 2016, 13:18
Afgelopen weekend is het openbaar toegankelijke deel van de
Elbphilharmonie
in Hamburg geopend. Architectenweb is naar de Duitse stad afgereisd en bekeek niet alleen deze ‘plaza’, maar ook de rest van het concertgebouw. Het moet gezegd, het door
Herzog & de Meuron
ontworpen bouwwerk maakte indruk. Vooral de grote zaal is een juweel.
Tekst Ronnie Weessies
Ondoordachte projectplanning, hoogoplopende conflicten met de aannemer en veel politiek drama. Dat Hamburg het nodige te verstouwen heeft gehad met de realisatie van de Elbphilharmonie, blijkt wel uit de cijfers. Het gebouw wordt in januari 2017 met zeven jaar vertraging officieel geopend en de bouwkosten zijn meer dan tien keer zo hoog uitgevallen voor de belastingbetaler.
Waar toenmalig burgemeester Ole von Beust in 2005 nog verkondigde dat het gebouw de stad hooguit 77 miljoen euro zou kosten, bedraagt de uiteindelijke rekening 789 miljoen aan publiek geld. Inclusief de bijdragen uit onder andere donaties hangt er zelfs een prijskaartje van 866 miljoen aan het bouwwerk. Door de affaire trad ‘Beust’ in 2010 terug als eerste burger van Hamburg.
Van een gebouw waaraan zulke verbijsterende feiten en getallen kleven, kun je moeilijk zeggen dat het de moeite waard is geweest. Dat zou oneerlijk zijn tegenover andere culturele instellingen en scholen in Hamburg, waarop is bezuinigd om de budgetoverschrijdingen te kunnen financieren. Bovendien lijkt het schier onmogelijk dat de baten van één gebouw opwegen tegen zoveel malheur.
Of toch niet? De Elbphilharmonie draagt een grote belofte in zich, die van een nieuwe topattractie voor een complete stad. Het gebouw is zo indrukwekkend dat naar alle waarschijnlijkheid alleen daarvoor al veel mensen naar Hamburg zullen komen. Op de plaza is zelfs een winkel geopend met parafernalia van het gebouw als beeldmerk, waaronder sleutelhangers en mokken.
Bevroren golven
De Elbphilharmonie bestaat uit een voormalig pakhuis, met erbovenop een glazen nieuwbouw die 110 meter de lucht in reikt. Het dak oogt als een verzameling bevroren golven, die de waterrijke plek langs de Elbe symboliseren (en onbedoeld ook de roerige jaren die aan de opening voorafgingen). Tussen de volumes bevindt zich op 37 meter boven zeeniveau de publieke plaza.
Om het contrast met de bakstenen sokkel te versterken, maar tegelijkertijd ook om een eenduidig beeld te scheppen, is de bovenbouw ontworpen als een massief volume. Op sommige plaatsen in de gevel zijn panelen gevouwen om lucht binnen te laten of openingen voor balkons te creëren. De 1100 glaspanelen zijn voorzien van een hittewerende laag basaltkorrels.
In het glazen volume zijn twee van de drie concertzalen ondergebracht, evenals 45 woningen en een 244 kamers tellend hotel. De onderbouw, het uit 1966 stammende pakhuis Kaispeicher A, huisvest naast de experimentele muziekzaal een parkeergarage en educatieve ruimtes. Ook bevinden zich hier de entrees voor diverse functies op maaiveldniveau.
Verwacht in de oudbouw geen royale entreepartij; er is slechts een veredelde brievenbus uitgespaard in een hoek. De ‘echte’ entree van de Elbphilharmonie bevindt zich op de plaza, verklaarde architect Pierre de Meuron tijdens een persconferentie vrijdag. Wie de roltrap naar boven neemt, moet eerst door een tourniquet; dat belooft een drukte van belang te worden straks.
De route met de 82 meter lange, concaaf lopende roltrap naar de plaza is wel een bijzondere ervaring. Halverwege de tocht verdwijnt zowel de in- als uitgang uit het zicht en wordt de tunnel een ruimte op zich. De langzaam voorbij trekkende stippen op de wanden en het plafond doen onderwijl denken aan het draaiende mechaniek van een speeldoos.
Plaza
Eindpunt van de roltrap is een groot venster dat een frontaal uitzicht biedt op de Elbe, met de stad en haven als achtergrond. Via nog een roltrap bereikt de bezoeker uiteindelijk de plaza, bovenop het dak van de oudbouw. Hier is het contrast tussen bestaand en nieuw het sterkst voelbaar; een vlakke vloer van baksteen tegenover een sculpturaal ontworpen betonnen plafond.
Op de plaza zijn naast de genoemde winkel onder andere een tweede entree voor het hotel en een café gevestigd. Aan weerszijden van de (overigens onverwarmde) publieke ruimte opent het plafond zich als een gewelf naar de stad en ontstaat een omkaderd uitzicht. Wie de omgeving van de Elbphilharmonie in haar geheel wil zien, moet naar buiten, de omgang op.
Vanuit de plaza leiden spiraalvormige trappen naar de concertzalen in de nieuwbouw. Zowel de zalen als de bijbehorende foyers hebben een eigen karakter. Er zijn twee overeenkomsten; een lichte eiken vloer die overal is doorgetrokken en de glazen foyerwanden die interessante, omkaderde perspectieven naar buiten bieden. Het wachten wordt zo zeker veraangenaamd.
Omdat de Elbphilharmonie als hoogbouw geldt, dienen de concertzalen te voldoen aan de bijbehorende voorschriften. Zo komt het dat de multifunctionele kleine zaal (550 plaatsen) niet volledig mocht worden bekleed met hout. Alleen de wanden zijn vervaardigd van dit akoestische materiaal, het plafond moest omwille van de brandveiligheid worden ‘vrij gelaten’.
Omgekeerde paddenstoel
De grote zaal mag met recht het hoogtepunt van het gebouw worden genoemd. De ruimte is ontworpen volgens de wijngaardtypologie die we van bijvoorbeeld de Berliner Philharmoniker kennen. Recht boven het podium hangt een indrukwekkende omgekeerde paddenstoel, die de centrale verlichting verzorgt en als akoestische ruimteverdeler fungeert.
Voor het akoestisch ontwerp is evenals in de kleine zaal samengewerkt met de internationale ster op dit gebied, de Japanner Yasuhisa Toyota. De wanden en plafonds bestaan uit 10.000 gipsvezelpanelen, die speciaal voor het project zijn ontwikkeld en allemaal een uniek ontwerp hebben. Naast dat ze het geluid geleiden, versterken ze ook de visuele impact van de ruimte.
Een ander pronkstuk is het orgel, wiens pijpen als een beweegbaar gordijn zijn geïntegreerd in de wand. Door de orgelpijpen te voorzien van een filmlaag, passen ze ook in de kleurstelling van de zaal. Pas op 11 januari 2017 zal duidelijk zijn of de akoestiek van de Elbphilharmonie zich kan meten met de wereldtop, maar met de uitstraling zit het meer dan goed.
Toch knap, ondanks alle problemen.
Trefwoorden
concertgebouw
hamburg
akoestiek
elbphilharmonie
yasuhisa toyota
herzog & de meuron
Locatie
Best gelezen
1
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
vrijdag, 19 december
2
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
maandag, 22 december
3
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
woensdag, 24 december
4
Negenhonderd woningen op historisch zorglandgoed in Vught
vrijdag, 19 december
5
2025 in negen renovatie-ontwerpen voor het Binnenhof
dinsdag, 23 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Studio Drift sublimeert architectuur Elbphilharmonie in lichtkunstwerk
5 mei 2022
Internationale competitie Centre for Music Londen gestart
15 mei 2017
Elbphilharmonie wordt officieel geopend
11 januari 2017
Video: documentaire Elbphilharmonie
11 november 2016
Elbphilharmonie vijf dagen 'te gast' in Amsterdam
10 oktober 2016
KCAP maakt masterplan Olympic City Hamburg
27 mei 2015
Hafencity-gebouw Erick van Egeraat geopend
19 januari 2012
Elbphilharmonie Hamburg 647 procent duurder
17 december 2012
Elbphilharmonie opent op 11 januari 2017
14 januari 2015
Elbphilharmonie pronkstuk HafenCity Hamburg
8 januari 2007
Hoogste punt Elbphilharmonie bereikt
28 mei 2010
Hamburg telt af naar opening Elbphilharmonie
19 juli 2016
Hoofdkantoor Spiegel Gruppe geopend
22 december 2011
Wolf D. Prix kraakt 'lege' Architectuurbiënnale
29 augustus 2012
Bayern München eert eigen stadion in Champions League-tenue
12 augustus 2020
Elbphilharmonie viert vijfde verjaardag – vijf dingen die je wellicht nog niet wist
5 mei 2022
Studio Drift sublimeert architectuur Elbphilharmonie in lichtkunstwerk
5 mei 2022
Internationale competitie Centre for Music Londen gestart
15 mei 2017
Elbphilharmonie wordt officieel geopend
11 januari 2017
Video: documentaire Elbphilharmonie
11 november 2016
Elbphilharmonie vijf dagen 'te gast' in Amsterdam
10 oktober 2016
KCAP maakt masterplan Olympic City Hamburg
27 mei 2015
Hafencity-gebouw Erick van Egeraat geopend
19 januari 2012
Elbphilharmonie Hamburg 647 procent duurder
17 december 2012
Elbphilharmonie opent op 11 januari 2017
14 januari 2015
Elbphilharmonie pronkstuk HafenCity Hamburg
8 januari 2007
Hoogste punt Elbphilharmonie bereikt
28 mei 2010
Hamburg telt af naar opening Elbphilharmonie
19 juli 2016
Hoofdkantoor Spiegel Gruppe geopend
22 december 2011
Wolf D. Prix kraakt 'lege' Architectuurbiënnale
29 augustus 2012
Bayern München eert eigen stadion in Champions League-tenue
12 augustus 2020
Elbphilharmonie viert vijfde verjaardag – vijf dingen die je wellicht nog niet wist
5 mei 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Kraaijvanger Architects aan de slag met renovatie Station Zuidplein
24 december, 9:00
Kraaijvanger Architects gaat van Rotterdams wederopbouwstation een toekomstbestendig, hoogwaardig stedelijk knooppunt maken.
Concrete ontwerpt woongebouw in Philadelphia met gevelkunst door tattoo-artist Henk Schiffmacher
23 december, 12:00
Concrete heeft in een Philadelphia (VS) met Fishtown Urby een volgende bijdrage aan het Amerikaanse woonconcept Urby opgeleverd.
Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt twee curatoren aan om thematische lijnen te ontwikkelen
22 december, 11:20
De Rotterdamse Academie van Bouwkunst stelt Margit van Schaik aan als curator Architectuur en Jutta Hinterleitner als curator Stedenbouw.
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!
24 december, 1:00
Op maandag 5 januari is de redactie van Architectenweb terug met het dagelijkse architectuurnieuws.
Provincie Zuid-Holland: stroom van zee via Hoek van Holland naar Rotterdamse haven
23 december, 5:00
"Zo kunnen de Rotterdamse haven en regio uitgroeien tot de stekkerdoos van Nederland", stelt gedeputeerde Arne Weverling.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur