Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT
Copyright: EFFEKT / karres+brands
Copyright: EFFEKT / karres+brands
Karres+brands wint opdracht in Roskilde
1 september 2016, 14:04
Een team met onder meer
karres+brands
en
EFFEKT
heeft de prijsvraag voor de ontwikkeling en revitalisatie van het stationsgebied Ny Østergade in Roskilde, Denemarken, gewonnen. Het winnende voorstel maakt onder meer van het station een nieuwe ‘hub’ voor de stad.
Het braakliggende industrieterrein in het stationsgebied van Roskilde moet worden getransformeerd tot een levendig stadsdeel en infrastructureel middelpunt. Het team van karres+brands en EFFEKT (ontwerp en masterplan), en
WTM
,
ARUP
en
Alectia
(engineering) heeft een oplossing ontwikkeld waarbij het gebied wordt gebruikt om het noorden en zuiden van de stad weer met elkaar te verbinden.
Met de aanleg van de spoorlijn is de Deense stad in tweeën geknipt. Ten noorden van het spoor ligt het historische deel, met onder meer de kathedraal, die prijkt op de lijst van UNESCO; het moderne deel met nieuwe bedrijfslocaties en hedendaagse culturele hotspots ligt in het zuiden.
Verbindende infrastructuur
Het winnende voorstel voorziet in een hoogstedelijke mix van functies met een totaal oppervlak van 100.000 m
2
. Daarnaast worden nieuwe fiets- en voetverbindingen gemaakt onder het spoor die het noordelijke en zuidelijke deel van de stad veel beter met elkaar zullen gaan verbinden.
Een van de belangrijkste elementen van het ontwerp is de omvorming van het station tot een grote publieke ruimte. Het nieuwe stationsgebied zal daarmee een van de eerste projecten zijn die stad, station en stadsleven integreren tot een geheel. In plaats van een losstaand gebouw met een ticketbalie en een wachtruimte wordt het station, met de bijbehorende infrastructuur, onderdeel van het stedelijk weefsel.
“Comfort en naadloze overgangen zijn cruciaal voor het nieuw stationsgebied”, zegt Bart Brands, directeur van karres+brands. “Daarom hebben wij voor de Roskilde-passage een nieuw soort stedelijk landschap ontworpen, die vlot onder het spoor door gaat en alle vormen van transport met elkaar verbindt. De openbare ruimte zorgt voor een nieuwe relatie tussen de twee delen van de stad.”
Passage en plein
De integratie van stad en station wordt doorgevoerd tot op de perrons, door winkels, cafés en restaurant direct aan de perrons een plek te geven. Zodra de reiziger de trein verlaat, staat hij direct in het midden van de bruisende stad, legt karres+brands uit.
In plaats van een traditionele infrastructurele oplossing, zoals een tunnel of een brug over het spoor, heeft het team een groen en royaal plein ontworpen waar de spoorlijnen boven hangen. Het plein wordt volgens het team een van de belangrijkste verbindingen tussen de twee stadsdelen en zal een samensmelting zijn tussen winkels, cafés, station faciliteiten en plekken voor recreatie en ontmoeting.
De gekozen oplossing zorgt voor een duidelijke routing door het station, een goed overzicht over de stad en een zeer efficiënte en naadloze doorstroming voor de ongeveer 30.000 mensen die het station dagelijks doorkruisen. Tegelijkertijd biedt het ontwerp volgens karres+brands “grote groepen reizigers intieme plekken om te relaxen en te bezinnen”.
Masterplan
Het masterplan biedt ruimte voor nieuwe woningen, retail, een hotel, een warenhuis en een serie van nieuwe verbindingen en openbare ruimtes. De nieuwe verbindingen en openbare ruimtes worden verbonden met bestaande stedelijke gebieden en geven verschillende plekken een eigen karakter.
In het stationsgebied bevindt zich de belangrijkste openbare ruimte aan de zuidzijde van het spoor met winkels en horeca op de perrons. In het oosten en het westen zijn groene en recreatieve plekken gesitueerd te midden van verschillende buurten met kantoren en woningen.
De structuur van de nieuwe bebouwing, opgebouwd rondom nieuwe functies en openbare ruimte, bestaat uit verschillende typologieën van kleinschalige bouwblokken die refereren naar de historische bouwblokken bij de markt.
Tijdpad
De ontwerpprijsvraag is gestart in november 2015 met zeven teams. In maart 2016 zijn twee teams geselecteerd voor de tweede fase van de prijsvraag. Tijdens de twee fases van de prijsvraag zijn meer dan honderd bewoners betrokken bij het ontwerp voor input en ideeën. In komende periode worden de plannen verder ontwikkeld.
Trefwoorden
karres en brands landschapsarchitecten
roskilde
denemarken
station
infrastructuur
stationsgebied
wtm
effekt
alectia
arup
transformatie
karres en brands
Locatie
Best gelezen
1
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
2
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
3
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
4
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
5
Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2025 bekend
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
ADEPT + Karres en Brands ontwerpen nieuwe tuinstad voor Keulen
17 december 2021
Karres+brands in team 'dorp van de toekomst'
11 januari 2017
Karres+brands wint prijsvraag voor transformatie ziekenhuisterrein
8 december 2017
Drie nieuwe partners voor karres+brands
19 december 2017
Karres+brands maakt inpassingsplan IJsseldijk
30 november 2016
Deense architectuurprijs voor karres+brands
21 maart 2016
Team karres+brands maakt plan Weerwater
1 februari 2016
Nieuwe wijk bij station Holendrecht
13 mei 2016
Rockmuseum MVRDV in Roskilde geopend
29 april 2016
Officiële opening voor afvalcentrale Roskilde
2 september 2014
Roskilde Festival Højskole van MVRDV en COBE geopend
25 februari 2019
ADEPT + Karres en Brands ontwerpen nieuwe tuinstad voor Keulen
17 december 2021
Karres+brands in team 'dorp van de toekomst'
11 januari 2017
Karres+brands wint prijsvraag voor transformatie ziekenhuisterrein
8 december 2017
Drie nieuwe partners voor karres+brands
19 december 2017
Karres+brands maakt inpassingsplan IJsseldijk
30 november 2016
Deense architectuurprijs voor karres+brands
21 maart 2016
Team karres+brands maakt plan Weerwater
1 februari 2016
Nieuwe wijk bij station Holendrecht
13 mei 2016
Rockmuseum MVRDV in Roskilde geopend
29 april 2016
Officiële opening voor afvalcentrale Roskilde
2 september 2014
Roskilde Festival Højskole van MVRDV en COBE geopend
25 februari 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
Gisteren, 16:40
MoederscheimMoonen Architects levert nieuw, duurzame hoofdkantoor van moedermaatschappij TBP Group op.
Restauratie Bakenessertoren Haarlem bekroond met Lieven de Key Penning 2025
Gisteren, 15:56
De restauratie van de Bakenessertoren in Haarlem is onderscheiden met de Lieven de Key Penning 2025. De publieksprijs werd toegekend aan de verbouwing en uitbreiding van het Stedelijk Gymnasium.
Snitker/Borst wint tender voor woningen in houtbouw op vroegere schoollocatie Purmerend
Gisteren, 14:39
Snitker/Borst Architecten heeft samen met Mercuur Bouw en Ontwikkeling een houtbouwtender in Purmerend gewonnen, uitgeschreven door de Wooncompagnie. Het project omvat 35 duurzame en betaalbare woningen, verdeeld over twee appartementengebouwen.
SVP ontwerpt 75 woningen op plek Potterij de Zaalberg in Leiden
Gisteren, 10:33
In Leiden is een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van 75 woningen op de plek van de voormalige Potterij de Zaalberg. In het ontwerp blijft de historische geschiedenis van de plek langs de kade van de Oude Rijn voelbaar.
Landelijke ‘bouwbaas’ is geen goed idee, vinden deskundigen
Gisteren, 13:27
Zo'n nieuwe functie zou een ‘extra laag in het toch al topzware bureaucratische woonbeleid’ betekenen, staat in een advies.
Zuid-Holland vergunt weer projecten met forse stikstofreductie
Gisteren, 11:19
De provincie gaat vergunningen verlenen voor projecten die weliswaar voor stikstofuitstoot zorgen, maar na afronding wel veel minder dan in de oorspronkelijke situatie.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
18 november, 2:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
18 november, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
17 november, 1:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
17 november, 9:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur