Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
‘Aanpassend beheer nodig in woonerfwijken’
29 september 2011, 17:00
Om te voorkomen dat woonerfwijken de volgende generatie probleemwijken worden, is ‘aanpassend beheer’ nodig. Meer variatie in woningtypen, aanpassingen in de ruimtelijke structuur en het toevoegen van extra functies kunnen toekomstige sociale problemen voorkomen.
Dat staat in het rapport ‘Sterke woonerfwijken. Voorkomen is beter dan herstructureren’, dat donderdag wordt aangeboden aan minister Opstelten van Veiligheid en Justitie. Veel bewoners van deze wijken uit de jaren ’70 en ’80 zijn tevreden, maar volgens de
G32
en het
Nicis Institute
zijn er ‘wel degelijk’ signalen die wijzen in negatieve richting.
“Zorg is er met name over de sociale veiligheid rond de talrijke experimentele woonvormen en
HAT-eenheden
uit vooral de jaren ‘80, gebouwd in tijden van bezuinigingen. De waarde van de woningen uit de jaren '70 en met name '80 blijkt structureel lager te liggen dan gemiddeld en de waarde ontwikkelt zich bovendien negatief”, zegt de G32.
Twintig procent van alle Nederlanders woont in deze wijken, die vooral bestemd waren voor gezinnen. Nog altijd trekken de wijken veel (jonge gezinnen), ook wegens de gunstige huizenprijzen. Toch zijn er zorgen over de genoemde problemen en zaken als gebrekkig woningonderhoud en achterstallig beheer van het groen.
Kleinschalige aanpassingen aan de wijken kunnen oplossingen bieden, staat in het rapport. Bijvoorbeeld bij de aanpak van de problematische plekken. “Straf beheren, woningen beheerst toewijzen, donkere gangetjes afsluiten, stevig verbouwen waar nodig en desnoods slopen zijn de opties. De meeste probleembuurtjes zijn klein van omvang en doorgaans in handen van één woningcorporatie, wat de aanpak overzichtelijk maakt.”
Herkenbaarheid
Het duidelijkste kenmerk van de woonerfwijken is de besloten ruimtelijke structuur. “Sommige elementen hieruit zijn achterhaald door maatschappelijke ontwikkelingen. Die moeten aangepast worden. Vergroot herkenbaarheid en vindbaarheid, zorg voor parkeerplekken, maar laat kwaliteiten van de verkeersluwe, speelvriendelijke woonerven in stand. Open de wijk naar buiten toe als nodig, met extra toegangswegen”, stellen de onderzoekers.
Ook is er behoefte aan meer variatie in de wijk. “Maak de woonerfwijk interessanter voor meerdere huishoudtypen. Laat eens een kavel vrij bebouwen in particulier opdrachtgeverschap”, staat in het rapport. “Voeg extra functies en gebouwen toe als nodig. Zorg voor een kwaliteitsimpuls voor het groen: liever minder en beter groen.”
“Stedenbouwkundig valt op dat veel woningen met hun rug naar de straat liggen. Dit vergroot de sociale onveiligheid. Oplossingen liggen in het verplaatsen van een schuur of het slopen van schuttingen”, zeggen de onderzoekers.
Zelforganisatie
Bewoners kunnen een actieve rol krijgen in de aanpak van hun wijk, denken de onderzoekers. “Anders dan in aandachtswijken waar veel bewoners vooral bezig zijn om dagelijks rond te komen, lijken er in de aandachtswijken veel kansen voor zelforganisatie en eigen initiatieven te zijn. Gebruik de potentie, levenservaring, interesse van deze bewoners en biedt mogelijkheden voor eigen inzet.”
Trefwoorden
woonerven
probleemwijken
nicis institute
g32
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Meer invloed burger op leefbaarheid
31 januari 2011
‘Wijkaanpak in zwaar weer’
8 april 2011
Debat Kamerleden: wijkenbeleid moet door
3 juni 2010
Bewoners probleemwijken voelen zich beter
4 mei 2011
'Betrek jongeren bij herstructurering'
5 april 2011
Zeven 'statements' voor stedelijke vernieuwing
19 januari 2010
Meer invloed burger op leefbaarheid
31 januari 2011
‘Wijkaanpak in zwaar weer’
8 april 2011
Debat Kamerleden: wijkenbeleid moet door
3 juni 2010
Bewoners probleemwijken voelen zich beter
4 mei 2011
'Betrek jongeren bij herstructurering'
5 april 2011
Zeven 'statements' voor stedelijke vernieuwing
19 januari 2010
Toon alles
Andere nieuwsberichten
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Gisteren, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Stad Villingen-Schwenningen kiest VenhoevenCS en RKW Architektur voor nieuw Zentralbad
Gisteren, 12:00
VenhoevenCS heeft, in samenwerking met RKW Architektur +, de aanbesteding gewonnen voor het nieuwe Zentralbad in Villingen-Schwenningen, Duitsland.
Compacter schoolgebouw in Klein-Zundert maakt veel groener schoolplein mogelijk
Gisteren, 10:30
In Klein-Zundert, een dorp in Noord-Brabant, heeft een uitgestrekte, eenlaagse school plaats gemaakt voor een tweelaagse, duurzame school met houten aula als hart. Door de compactere opzet van de nieuwe school kon de omgeving ervan vergroend worden.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur