'Cityslogans trekken geen bewoners'

13 oktober 2009, 10:51
Gemeenten die zichzelf presenteren door middel van citymarketing en een pakkende slogan trekken daarmee geen nieuwe bewoners of bedrijven aan. Dat stelt bijzonder hoogleraar City- en regiomarketing Gert-Jan Hospers van de Radboud Universiteit Nijmegen in zijn inaugurele rede, die hij donderdag uitspreekt.

,,Slogans zijn te algemeen. Allemaal Alphen of Zin in Zevenaar zegt niets over die plaats. Een stad moet niet zéggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk zijn'', zegt de economisch geograaf.

Deze zogeheten koude citymarketing moet bijdragen aan de economische groei van steden. De methode werkt volgens Hospers wel voor bezoekers, maar niet voor nieuwe inwoners of bedrijven.

,,Toeristen laten zich manipuleren door zo'n marketingcampagne, maar verhuizen daardoor niet naar een andere plaats'', stelt hij na onderzoek van cijfers en feiten over het verhuizen van mensen en bedrijven.

,,Binden is belangrijker dan aantrekken. Dus kan een gemeente zich beter richten op het verbeteren van bijvoorbeeld het woningaanbod, kinderopvang en recreatiemogelijkheden. Dit soort warme marketing heeft meer zin en scheelt gemeenten geld.''

Hospers is bezig een uitgebreid praktijkonderzoek naar citymarketing op te zetten.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Architectenweb symposium: klein maar fijn wonen?

Gisteren, 16:30

Rijksmonumentaal tankstation Groningen getransformeerd tot Dudok aan het Diep

Gisteren, 14:19

AFFR maakt volledig programma bekend en start kaartverkoop

Gisteren, 11:37

BNA roept in brandbrief aan demissionair minister op tot beter aanbestedingsklimaat

Gisteren, 10:13

CBRE: bouw seniorenwoningen loopt enorm achter bij doelstelling

Gisteren, 15:12

Drie ingenieursbureaus aan de slag met herstel HSL-viaducten

Gisteren, 12:24

ACM: onzekerheid woningcorporaties over kosten belemmert warmtenetten

15 september, 1:05

Open Monumentendag verwelkomt 1,8 miljoen bezoekers

15 september, 10:49

Aartsen wil doelen circulaire economie ‘actualiseren’

12 september, 10:38

Haarlem wil Frans Hals Museum verhuizen naar Egelantier

12 september, 9:16
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan