Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room, doorzicht naar Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Green Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Blue Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room, doorzicht naar Pink Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room
Copyright: Arjen Schmitz
Forever Endeavour, Yellow Room
Copyright: Arjen Schmitz

Job Smeets (Studio Job) toont iets van zijn leven

3 mei 2022, 15:11
Museum W in Weert heropent vandaag, 3 mei, zijn deuren voor het publiek. Dat doet het museum met – naast een compleet vernieuwde collectiepresentatie – de bijzondere, zintuigen prikkelende openeningsexpositie ‘Forever Endeavour’, samengesteld door Job Smeets met Studio Job. De expositie is “best wel een kijkje in mijn leven”, zegt Smeets.

De goudkleurige gevel met nieuwe publieksentree is een ferme uitspraak van het gerenoveerde en vernieuwde museum over de koers die het vanaf nu wil varen. Zeker zo gedurfd en veelzeggend is de keuze van Museum W om Studio Job te vragen de openingsexpositie te verzorgen. Het kleurrijke en verbluffende resultaat laat binnen de visuele overdaad ook een veelzijdig beeld van Smeets zien.

De keuze om Job Smeets, met zijn in 1998 opgerichte Studio Job, uit te nodigen om de eerste wisseltentoonstelling te maken is een minder grote verrassing dan ze lijkt. Smeets is weliswaar geboren in België, maar groeide op in Weert – tot hij er als zeventienjarige “gillend wegrende om niet te willen terugkeren”, zoals hij zelf zegt.

Hij is inmiddels toch teruggekomen en, mede door de coronacrisis die Smeets en zijn jonge gezin net als iedereen aan huis kluisterde, is de expositie “best wel een kijkje in mijn leven”, vertelt hij. Dat is niet alleen omdat hij de verschillende ruimten heeft benaderd zoals hij zijn Antwerpse studio en zijn huis in Milaan heeft aangepakt; het is ook doordat de expositie veel materiaal uit zijn privécollectie omvat.

Verwonderkamers
‘Forever Endeavour’ (altijd streven) is geenszins een gewone design-expositie, maar een reeks ‘Wunderkammers’. De ruimten zijn tot de nok zijn gevuld, eigenlijk zoals veel van het werk van Studio Job zelf. In de kamers heeft Smeets, samen met zijn Studio Job en curator Patricia van der Lugt, een bonte inrichting gemaakt met de vele van de kenmerkende eigen ontwerpen, naast objecten die zijn jeugd in Weert vertegenwoordigen en hem hebben beïnvloed.

Zo treft de bezoeker bij binnenkomst in de eerste kamer meteen een vaandel van een lokaal blaasorkest en klinkt er carnalvalsmuziek uit een ouderwetse metalen luidspreker. “Afkomstig uit mijn oude school”, vertelt Smeets. In een andere ruimte hangt de werkkledij van edelsmid Eloy Werz, bij wie de jonge Smeets regelmatig in de werkplaats kwam. Het atelier Esser-Werz uit Weert was generaties lang beroemd om zijn (kerkelijk) edelsmeedwerk.

Van tekening tot object
De wanden van de expositieruimten zijn volledig bedekt met schetsen uit het oeuvre van Studio Job. Ze geven, uiteenlopend van eerste krabbels en zwart-witte technische tekeningen tot uitgewerkte en gekleurde tekeningen, voorzien van een Studio job-stempel een interessant inzicht in het werk. Regelmatig zijn in dezelfde ruimte ook de gerealiseerde stukken te zien.

Daaronder zijn regelmatig unicaten, zoals ‘Piece for Peace’ (2010) dat Studio Job voor het kantoor van Van Rompuy als eerste voorzitter van de Europese Raad maakte. De ‘Robber Baron Safe’ (2007)  is een gepatineerde en deels vergulde bronzen kluis met daarboven een clownshoofd, waarvan de neus de kluis opent. Het daadwerkelijk bruikbare en verder overdadig gedecoreerde object mag begrepen worden als een sneer naar de nouveau riche en hun vertoon van rijkdom en macht.

Niet toevallig hangt in dezelfde ruimte een grootschalige tekening ‘Aftermath’ (2009-2012). Het is het ontwerp voor een soort buffetkast, die is gedetailleerd met de vernietiging van architectonische iconen en monumenten; mensen creëren prachtige dingen – en vernietigen. Bij het bekijken van deze ‘kritische reflecties’ op rijkdom en de herkomst ervan rijst toch de vraag of dergelijke werken niet precies de over-de-top luxe spullen zijn, die de nieuwe rijken wensen en zich kunnen veroorloven.

Persoonlijk
Rondlopend door de kamers, overvol met historische objecten en ontwerpen van Studio Job, kan de bezoeker ook opeens een tegeltje van Bart van der Leck, een stoel van Donald Judd of een tekening van David Hockney ontdekken, maar ook een prent van Anton Pieck of een tekening van Willy Vandersteen.

Het zijn een paar voorbeelden van het vele werk uit de eigen collectie van Smeets, opgebouwd met kopen en ruilen. Daarbij hoeft het inmiddels niet meer te verbazen hoe makkelijk hoge en lage cultuur, popcultuur en toegepaste kunst zich (ook) in de privécollectie mengen.

Het verbaast wel hoe de overdaad aan indrukken, kleuren, vormen en ideeën als een vanzelfsprekende eenheid samenkomen. De kamers,  vol van verhalen, voelen niet onrustig aan. Ze geven daarbij een vermakelijke en zelfs verrassende blik in werk en leven van Job, met en zonder Studio.

De tentoonstelling ‘Forever Endeavour’ loopt tot 2 oktober 2022.

Andere nieuwsberichten

Nominaties Gouden Piramide 2024 bekend

Gisteren, 15:46

Een appartementengebouw met acht verschillende woningen

Gisteren, 14:50

'Gat' naast Hulstkampgebouw op Noordereiland opgevuld met woningbouw

Gisteren, 13:57

HOH Architecten maakt tentoonstelling in Shibaura House Tokio

Gisteren, 11:35

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

Gisteren, 16:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

Gisteren, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

Gisteren, 09:14

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

17 april, 3:27

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

17 april, 9:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

16 april, 4:48
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan