Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
In de expositiezaal zijn vloerdelen uitgezaagd om de 68 palen doorheen te kunnen slaan
Bouwvakker plaatst een ankerbuis
'Nieuwe ankers NAi gaan voor eeuwen mee'
10 maart 2011, 16:10
De
heropening van het verbouwde NAi
op 1 juli vindt acht maanden later plaats dan gepland. Dat komt doordat er onverwacht problemen optraden met de trekpalen onder het gebouw. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de herstelwerkzaamheden.
Vlak voor de verbouwing van het NAi vorig jaar zomer begon,werden er scheuren ontdekt in de vloer en wanden van de kelder. Uit onderzoek bleek dat ze waren veroorzaakt door een te hoge waterdruk onder het gebouw, waardoor de palen die met hun trekkracht de druk compenseren niet meer functioneerden.
“De vloer stond helemaal bol”, zegt NAi-directeur Ole Bouman over de problemen. Als tijdelijke oplossing werd er voor 260 ton aan ballast op de keldervloer geplaatst. Ondertussen werden de oude trekpalen vervangen door 68 nieuwe ankers, die dieper reiken (26 meter) en dichter op elkaar staan.
Volgens Bouman had de scheurvorming niets te maken met de verbouwing, of met de bouw van de aangrenzende
parkeergarage Museumpark
. “Bij de nieuwbouw twintig jaar geleden is er op het scherp van de snede geopereerd en werd er onvoldoende veiligheidsmarge in acht genomen voor de palen om lange tijd mee te kunnen gaan.”
De nieuwe trekankers gaan ‘voor eeuwen’ mee, zegt de directeur van het NAi. Momenteel staat de kelder nog vol met de buizen waardoor de palen de grond zijn ingewerkt, maar die zullen voor de bouwkundige oplevering op 22 april zijn verdwenen.
Daarna wordt de kelder opnieuw ingericht als magazijn en voor een klein deel als ‘schatkamer’ waar belangrijke stukken uit het NAi-archief voor het publiek wordt ontsloten.
Het vervangen van de funderingspalen heeft in totaal 1,2 miljoen euro gekost. Daarnaast kostte de reguliere verbouwing (goed voor een bedrag van 4,8 miljoen) 50.000 euro extra. Er moest trillingsvrij worden geheid om te voorkomen dat de kelder opnieuw beschadigd zou worden.
Trefwoorden
verbouwing
ole bouman
nederlands architectuurinstituut
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
woensdag, 26 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
donderdag, 27 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Interview Saskia Simon – OMA
13 september 2011
Bouman hoopt op eigen koers Nieuwe Instituut
10 december 2012
NAi opent nieuwe tentoonstelling
18 mei 2011
‘Bezuinig een miljoen op het NAi’
3 mei 2011
NAi Museum opent Schatkamer
13 september 2011
NAi lanceert 'levende' architectuurpostzegels
28 maart 2011
2011: De belangrijkste gebeurtenissen
23 december 2011
Twee tentoonstellingen in vernieuwde NAi
15 maart 2011
Topstukken in nieuwe Schatkamer NAi
28 juli 2011
Oorzaak scheuren kelder NAi bekend
21 juli 2010
Nu al probleem bij verbouwing NAi
11 juni 2010
Verbouwd NAi moet drempel wegnemen
10 maart 2011
NAi Rotterdam gaat zeven maanden dicht
21 april 2010
Interview Saskia Simon – OMA
13 september 2011
Bouman hoopt op eigen koers Nieuwe Instituut
10 december 2012
NAi opent nieuwe tentoonstelling
18 mei 2011
‘Bezuinig een miljoen op het NAi’
3 mei 2011
NAi Museum opent Schatkamer
13 september 2011
NAi lanceert 'levende' architectuurpostzegels
28 maart 2011
2011: De belangrijkste gebeurtenissen
23 december 2011
Twee tentoonstellingen in vernieuwde NAi
15 maart 2011
Topstukken in nieuwe Schatkamer NAi
28 juli 2011
Oorzaak scheuren kelder NAi bekend
21 juli 2010
Nu al probleem bij verbouwing NAi
11 juni 2010
Verbouwd NAi moet drempel wegnemen
10 maart 2011
NAi Rotterdam gaat zeven maanden dicht
21 april 2010
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Gemeenteraad stelt gebiedsvisie voor Bussum-Zuid vast
Gisteren, 14:40
In het gebied komen onder meer duizend nieuwe woningen. Alle vijf deelgebieden worden volgens een eigen aanpak ontwikkeld, meldt SVP Architectuur en Stedenbouw.
BLAStprijs 2025 toegekend aan Nieuwe Mark
Gisteren, 13:32
Het project, naar een ontwerp van de stadsingenieurs van de gemeente Breda, behelst het doortrekken van de Mark aan de westkant van de Bredase binnenstad.
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
Gisteren, 11:40
De woontoren landt op straatniveau in het bestaande fabriekscomplex De Oliebron, dat getransformeerd zal worden om buurtgerichte functies te huisvesten.
StudioSK vernieuwt station Nieuwerkerk aan den IJssel
Gisteren, 10:59
Station Nieuwerkerk aan den IJssel staat aan de vooravond van een grote vernieuwing. Het station krijgt een opener karakter en wordt voorzien van houten perronkappen.
Utrecht wil met gebiedsplan natuur, bouwers en boeren helpen
Gisteren, 15:14
Belangrijkste doel van het ontwerp Utrechts Programma Landelijk Gebied is het weer op gang brengen van de vergunningverlening.
Betaalprobleem Vanke nieuwe klap voor Chinese vastgoedsector
Gisteren, 09:32
Vanke was ooit de grootste huizenbouwer van China, afgemeten naar verkoopcijfers.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
26 november, 4:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
26 november, 2:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur