Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Posad/APPM/Jacobs
Copyright: Posad/APPM/Jacobs
Copyright: Movares
Copyright: Movares
Copyright: consortium Mott MacDonald/MNO Vervat
Copyright: consortium Mott MacDonald/MNO Vervat
Copyright: Posad/APPM/Jacobs
Copyright: Posad/APPM/Jacobs
Copyright: Movares
Copyright: Movares
Copyright: consortium Mott MacDonald/MNO Vervat
Copyright: consortium Mott MacDonald/MNO Vervat

Drie goedkopere plannen voor IJmeerlijn

14 maart 2011, 15:39
De Werkmaatschappij Almere-Amsterdam heeft drie partijen geselecteerd die hun plan voor de IJmeerlijn mogen uitwerken. De gekozen plannen zijn één tot drie miljard euro goedkoper dan de eerste variant. Dat maakte de gemeente Almere maandag bekend namens de werkmaatschappij.

De IJmeerlijn is de voorziene verbinding via het IJ tussen Almere en Amsterdam. Vooral voor de eerstgenoemde stad is de komst van de verbinding van belang, omdat deze is ingetekend in de concept-structuurvisie Almere 2.0. Deze voorziet onder meer in de ontwikkeling van 60.000 woningen, waarvan het leeuwendeel ten westen van de stad.

De drie geselecteerde plannen voorzien alle in een metroverbinding. “Een metroverbinding leidt tot substantieel lagere kosten dan de aanvankelijk geraamde 5,3 miljard euro”, zegt de werkmaatschappij. Deze kostenverlaging is noodzakelijk voor een positief besluit van het kabinet, dat eind 2012 genomen wordt.

Goedkoper
Een metroverbinding is goedkoper omdat deze kan worden aangesloten op het bestaande metronetwerk van Amsterdam. Ook is de route korter en wordt bijvoorbeeld een dure passage via de Diemerzeedijk omzeild.

“Wat opvalt, is dat geen van de zes partijen kiest voor een spoorverbinding. De partijen constateren dat Almere per spoor goed wordt bediend, en zien de aanleg van een metro als een belangrijke aanvulling”, vertelt de werkmaatschappij.

“Om een spoorlijn niet helemaal uit te sluiten, is ervoor gekozen twee referentievarianten - een spoorlijn via de Hollandse Brug en een spoorlijn door Markermeer/IJmeer - te actualiseren. Vanuit de markt wordt de combinatie van openbaar vervoer en een weg niet hoog aangeslagen.”

Nieuw overstapstation
In het plan van Posad spatial strategies, APPM en Jacobs wordt NS-station Diemen verplaatst naar een nieuw overstapstation, op de kruising tussen de IJmeerlijn en de bestaande spoorlijn tussen Amsterdam en Hilversum. Door het metronetwerk op sommige plaatsen te integreren met het spoor, worden beide vervoersmogelijkheden complementair aan elkaar. Daarnaast voorziet het plan in drie nieuwe haltes, die elk nieuwe ontwikkelingskansen bieden.

Movares schenkt in haar plan veel aandacht aan de mogelijkheden voor de verbetering van de natuur en waterkwaliteit van het IJmeer. Het bureau voorziet onder meer in een slanke, milieuvriendelijke brug ‘die zowel de schoonheid als de kwetsbaarheid van het IJmeer’ respecteert.

Het consortium met Mott MacDonald en MNO Vervat bedacht een zo kort mogelijk tracé, via een afgezonken (in plaats van een geboorde, duurdere) tunnel. Deze komt uit op een nieuw eiland bij Almere Pampus, waar uiteindelijk ook woningbouw en natuurontwikkeling mogelijk is. Daarnaast wil het team Almere aantrekkelijker maken door het vestigen van ‘publiekstrekkers’.

September
De geselecteerde partijen hebben tot september de tijd om hun plannen uit te werken. Na de presentatie van die plannen zullen ze in samenspraak met het publiek worden verwerkt in een concept-Rijksstructuurvisie. Hierover zal het kabinet eind 2012 een besluit nemen.

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

Gisteren, 16:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

Gisteren, 14:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

Gisteren, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

Gisteren, 09:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

Gisteren, 13:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan