Interieur showroom "Thuis" van Dura Vermeer
30 juni 2021
Langs de A2 in Utrecht staat het nieuwe Dura Vermeer Inspiration Centre. Een multifunctioneel gebouw van ca. 7.500 m2 waarin verbinden, ontmoeten en samenwerken centraal staat. Met elkaar, met klanten, met kopers, met opdrachtgevers, met partners - iedereen is welkom. Deze visie op ontmoeten en inspireren komt tot uiting in het concept, de architectuur en het interieur.
In showroom THUIS, onderdeel van het Inspiration Centre, nodigt Dura Vermeer kopers van een nieuwe woning uit om zelf de indeling van het huis te bepalen. DuraVermeer ontwikkelt woningen volgens het ‘woonklaar concept’. Je huis is helemaal af. Je hoeft alleen nog maar je meubels en persoonlijke spullen te verhuizen. THUIS toont de huizenkoper tal van opties: voor uitbouwen, dakkapellen, wanden, elektriciteitspunten, keukens, badkamers, vloer- en wandafwerking en raamdecoratie. Hierdoor vind je alles onder één dak: je hoeft niet langs vele showrooms voor keukens, badkamers, wanden & vloeren, bouwkundige upgrades, raamdecoratie en maatkasten. En THUIS helpt je zorgeloos kiezen: de medewerkers denken met je mee en helpen je beslissen.
Fullservice interieurconcept
Claessens Erdmann ontwikkelde en realiseerde het interieurconcept voor THUIS. We startten met het in beeld brengen van de klantreis van de koper. Welke beslismomenten liggen er tussen het moment dat je bedenkt dat je een nieuwe woning wil tot verhuizing naar je nieuwe huis. THUIS wil de koper op deze momenten zo goed mogelijk bedienen. Resultaat is dat een koper een bezoek brengt aan THUIS, waarbij vier afspraken op één dag in de showroom gepland worden. Een afspraak over je toekomstige keuken, sanitair, bouwkundige elementen (aanbouw, dakkapel) en wand- vloerafwerkingen. De inrichting van de showroom is om deze 4 afspraken heen ontwikkeld. De specifieke retailkennis van Claessens Erdmann is ingebracht om te komen tot een optimaal concept waarbij service, interieur en de showroomproducten samenvallen.
Inrichting volgt klantreis
De layout van de showroorm heeft “de vier afspraken” als hoofdroute. Deze route is helder en doelgericht. In de secundaire route dwaal je tussen en raak je geïnspireerd door de opstellingen van keukens, sanitair, dakkapellen en wand-vloerafwerking. Er zijn plekken gecreëerd waar je je terug kan trekken om alle informatie uit de afspraken te verwerken of waar je producten uit kan testen.
Je komt letterlijk binnen in de keuken van THUIS. De entreebalie is een keuken die in gebruik is, waar dranken en snacks worden geserveerd door de gastvrouw/-heer. Maar het is ook een plek waar je als bezoeker diverse keukenapparatuur in gebruik kunt testen. Via een duidelijke structuur, route en heldere zichtlijnen vind je als bezoeker gemakkelijk wat je zoekt.
Huis als herkenbaar vormgevingselement
De uitdaging bij vormgeving van het interieur was dat het product dat getoond wordt ook gaat over interieur. De inrichting van de showroom moest daar de ruimte aan geven, zonder dat het een kakafonie aan elementen en stijlen wordt. En de ruimte moest met deze veelheid aan interieur elementen nog steeds leesbaar blijven.
We hebben dit opgelost door het concept van ‘follies’ toe te passen, vervreemdende objecten als stijlelement en identiteitslaag in de vorm van een huis. Met een puntdak, als de simpelste en meest herkenbare vorm. In een simpele maar met aandacht vormgegeven houten open constructie vorm. We pasten dit toe in het groot, centraal in de showroom die de locatie van de verschillende onderdelen in de showroom vindbaar maakt. En in kleinere vormen om de vindplek van servicebalies aan te duiden of om als een cocon een stilteplek te omsluiten.
In het interieur is gewerkt in 3 kleurgroepen: naturel, cognac, antraciet. Dit zijn kleuren uit de huisstijl van THUIS. Per kleurgroep zijn daar materialen bij gezocht, die contrast in zichzelf hebben: hard – zacht, warm – koud, glad – ruw. Materialen en texturen die bezoekers inspireren om het juiste interieur samen te stellen. De reden waarom mensen een fysieke showroom willen bezoeken.