Herinrichting Stedelijk Gymnasium Nijmegen
17 juni 2019
Het Stedelijk Gymnasium Nijmegen heeft verstand van verstand: Persoonlijke groei en intellectuele ontwikkeling van de leerlingen staan voorop, met ruim baan voor eigen initiatieven.
In speciale workshops heeft ZENBER designsessies gehouden met de leerlingen en docenten, waarbij zij zich hebben uitgesproken over ontwerp oplossingen, kleurenpalet en kunst en grafische elementen.
Het ontwerp is in de stijl van nu, met respect voor de bestaande historische elementen, en heeft als doel de onderwijsmethodiek te ondersteunen, stimuleren en faciliteren. Het is een transparant, sfeervol en veilig schoolgebouw geworden met een multifunctionele pauze- en studieruimte, waar de leerlingen zich thuis voelen. Door de toetreding van daglicht, en een ruimtelijkheid die wordt afgewisseld met knusse zones is het gebouw aantrekkelijker geworden voor de leraren en de leerlingen.
Ontwerpsessies met de leerlingen
Op basis van de speciale workshops ontwikkelde ZENBER een masterplan voor het hele gebouw, waarbij optimalisatie van de bestaande ruimte en de algehele look & feel, behoud van de historische elementen, verduurzaming van het gebouw, en verbetering van het binnenklimaat voorop stond. Bouwkundige aanpassingen zoals een nieuwe entree en aanpaste pui verbeteren de doorstroom en ruimtelijkheid van het gebouw.
Duurzaam ontwerp
In samenwerking met Van Kessel & Janssen Bouwconsultancy, Bongers/Jansen en Ed Peters Advies een duurzaamheidsplan opgesteld, met als resultaat dat de ventilatiecapaciteit èn de energieprestatie sterk is verbeterd. Alle verlichting in het gebouw is vervangen door LED verlichting. De efficiënte indeling van het gebouw is gunstig voor energieverbruik, en lesmeubilair is hergebruikt.
Optimalisatie
Met het oog op o.a. veiligheid en doorgang bij ontruiming was er behoefte aan een open, transparant gebouw. Specifieke vragen waren: een dynamische pauze- en studieruimte voor de bovenbouw waar de leerlingen in de pauzes en tussenuren kunnen verblijven, leren en samenwerken, een verbouwing en multifunctionele herinrichting van een aantal van de klaslokalen en een verbetering van de bestaande overvolle lockerruimte voor de onderbouw in de kelder.
Historische elementen intact gebleven
ZENBER heeft het oude karakter van het gebouw (het oudste deel dateert uit 1886) zoveel mogelijk intact gelaten door respectvol en efficiënt om te gaan met de bestaande ruimte. Bestaande details en ornamenten dienden als uitgangspunt voor de functionele toevoegingen. De karakteristieke zachtgele tegels op de wanden van het oude gebouw waren uitgangspunt voor de frisse gele kleur van de pauzeruimte. Deze kleur geel is eveneens kenmerkend voor de huisstijl van SGN en is doorgevoerd in de rest van het gebouw, o.a. om zones aan te geven binnen de transparante open ruimtes.
Vrijgekomen hoogte biedt ruimte voor entresol
Door klaslokalen op de eerste verdieping te verbouwen en efficiënter in te richten, kwam er op de begane grond ruimte vrij voor een dynamische pauze-/lunch-/studieruimte voor de bovenbouw. De bovenbouw heeft een eigen entree gekregen en ook de lockerruimte is verplaatst naar deze zone. Uitbreiding van vloeroppervlak is hier gerealiseerd door gebruik te maken van vrijgekomen hoogte: Er is een entresol gekomen die dient als een concentratiezone waar de leerlingen in rust kunnen werken.
Het verschil in hoogte en de diversiteit aan functionaliteit in het gebied maakt dat het gebied ruimtelijk en dynamisch oogt, en een aantrekkelijke plek is voor zowel leerlingen als voor docenten.
Lockerruimte
De lockers voor de leerlingen van de bovenbouw zijn verplaatst naar de nieuwe pauzeruimte, waardoor de lockerruimte in de kelderruimte – voor de leerlingen van de onderbouw - ruimer van opzet is geworden. De lockerruimte heeft een slimme transparante indeling waardoor de ruimte is niet alleen overzichtelijker is geworden, maar ook gezelliger door het gebruik van kleur en het toevoegen van zitelementen.