Stationseiland

10 maart 2008
De ontwikkeling van het Stationseiland vormt het sluitstuk van de ontwikkeling van de Zuidelijke IJ-oever in Amsterdam. Er is een stedenbouwkundig concept ontwikkeld door de dienst Ruimtelijke Ordening in samenwerking met Benthem Crouwel Architecten. Het Stationseiland wordt getransformeerd tot een reizigerseiland met een eenduidige opzet. Belangrijkste uitgangspunt is het logisch organiseren van alle (openbaar) vervoerverbindingen. De herontwikkeling beperkt zich daarom niet tot Stationseiland alleen maar heeft ook betrekking op de Prins Hendrikkade. De huidige busstations aan de Prins Hendrikkade worden ondergebracht in een nieuw busstation aan de IJ-zijde op het niveau van de sporen. Onder dit busstation komt een nieuwe stationshal, daaronder komt de huidige de De Ruyterkade in een auto-onderdoorgang te liggen en daaronder kruist de NoordZuidlijn. Om deze maatregelen aan de IJzijde mogelijk te maken wordt 40 meter land bijgemaakt en ontstaat een volwaardige entree tot het stationscomplex aan de noordzijde, de voormalige 'achterkant'. Naast het verhuizen van de busstations aan de stadszijde krijgt de hele binnenstad ook een nieuw éénrichtingscircuit: De Grote Stadshartlus. Dit betekent dat bij het Damrak en Prins Hendrikkade ter hoogte van het Stationseiland éénrichtingsverkeer tegen de wijzers van de klok in wordt ingevoerd. Doorgaand autoverkeer maakt gebruik van de nieuwe auto-onderdoorgang langs het IJ. De ruimte die zo aan de stadszijde vrijkomt wordt gebruikt om de openbare ruimte terug te geven aan de voetganger en meer water te maken. Meer water betekent dat het eiland weer duidelijk van de omgeving wordt gescheiden. De bruggen tussen eiland en omgeving benadrukken het eilandkarakter door opvallend materiaalgebruik. Ook de mogelijkheden voor vervoer te water worden uitgebreid. Toekomstige voorzieningen voor (rondvaart)rederijen worden ondergebracht in een familie van kassahuisjes, gesitueerd aan verlaagde kades. De inrichting van de openbare ruimte is functioneel, gericht op verplaatsing en doorstroming van reizigers. Meubilair en obstakels worden tot een minimum beperkt. Het materiaalgebruik voor eiland, Prins Hendrikkade en bruggen is hoogwaardig en deelt de ruimte zo min mogelijk op. Het eiland krijgt een duurzame bestrating van gezaagd graniet. De Prins Hendrikkade wordt gemaakt van rode baksteen aansluitend op de binnenstad. De bruggen vormen de verbindende elementen, uitgevoerd in grote granietplaten. De kades zijn van gemetseld basalt. Aan het stationscomplex wordt de IJhal toegevoegd. De programmatische invulling van het complex wordt met een hoog ambitieniveau geheel herzien en het Cuypersgebouw wordt gerestaureerd. Tevens zal het complex uiteindelijk fietsenstallingsruimte gaan bieden voor 10.000 fietsen.

(Montages in collage gemaakt door Benthem Crouwel Architecten, overige 3D visualisaties door Trazar)

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met 5F10

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan