Copyright: DPI Animation House
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: DPI Animation House
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers
Copyright: BoschSlabbers

Agenebbes strook wordt trotse stadsentree

15 september 2020
De Rotterdamsebaan is, naast de Utrechtse baan, de tweede route van en naar het centrum van Den Haag. Deze verbindt de A4-A13, via een tunnel onder de Vliet en de Binckhorstlaan, met de omgeving van zowel Station Hollands Spoor als Centraal Station.

De Rotterdamsebaan doorsnijdt de Vlietzone, een gebied dat door de jaren heen een opmerkelijke omkering heeft ondergaan. Van landgoederenzone langs de Vliet in een verder open polderlandschap is het getransformeerd tot een relatief groene enclave binnen het stedelijk weefsel van groot Den Haag. ‘Relatief groen’, maar het gebied was ook sterk versnipperd, recreatief weinig toegankelijk en sterk verrommeld. Het was zichtbaar dat dit gebied lange tijd bij zowel ontwikkelaar als bestuurder aan de aandacht is ontsnapt. Het resultaat was een caleidoscopische verzameling aan individuele elementen en functies, waarin elke vorm van samenhang ontbreekt, waar het geheel zo veel minder is dan de som der delen.

De opgave was de Rotterdamsebaan zodanig te ontwikkelen dat deze, ondanks de extra doorsnijding die het zal vormen, het gebied toch meer samenhang en een verbeterde toegankelijkheid brengt. Om de aanleg van de Rotterdamsebaan als middel te gebruiken dat weer eenheid in de verscheidenheid brengt en collectieve kwaliteit aan het gebied toevoegt. De aanleg van de Rotterdamsebaan opent de weg voor het ontwikkelen van een openbaar park, het recreatief toegankelijk maken van de Vlietzone en het upgraden van de Vliet met haar parallel gelegen wegen en paden.

“Het geheel is meer dan de som der delen.”– Wijnand Bouw, ontwerper BoschSlabbers

Geplooid maaiveld
De Rotterdamsebaan is de tweede stadsentree van Den Haag. Het is een groene poort; rijk beplante glooiingen bepalen het beeld en refereren aan het buitenplaats-verleden van de plek.

De aanleg van de Rotterdamsebaan heeft een impuls aan de ontwikkeling van nabij gelegen voorzieningen gegeven, waaronder attractiepark Drievliet. Drievliet is uigebreid en heeft meer ‘slecht weer’ voorzieningen in een hal ondergebracht. Deze is in het samenspel van groenstructuren en geplooid maaiveld geïntegreerd; de hal is vanuit de omgeving herkenbaar aanwezig zijn zonder over de omgeving te domineren. De nieuwe hal en het huidige Drievliet zijn verbonden met het nieuwe parkeerterrein door middel van een nieuwe fiets- en voetgangersbrug. Een flink aantal nieuwe fiets-en wandelpadenheeft de Vliet, Molenvlietpark, attractiepark Drievliet, de omliggende wijken en het buitengebied beter met elkaar verbonden.

Mooi detail
Daar aan de waterkant….Het Molenvlietpark is ontwikkeld in de scheg tussen de buitenplaats Drievliet, de Rotterdamsebaan en de Molensloot.

Een grote waterpartij die refereert aan de parkachtige aanleg van de buitenplaatsen langs de Vliet maakt in het park twee -in aard, beleving en vorm- totaal verschillende ruimtes; de weide en het rieteiland. Zij zijn ingekaderd door de bossen op de buitenplaatsen, de kade van de Molensloot en een glooiend grondlichaam dat zowel recreatiepark Drievliet als de Rotterdamsebaan afschermt. Het verkeer op de Rotterdamsebaan is vanuit het park nauwelijks zichtbaar.

Zocher en de weide kamer
De weide is een relict van de oorspronkelijk veel grotere polder. De vormgeving is geïnspireerd op de huidige Molenwei die in de 19e eeuw is ontworpen door de bekende landschapsarchitect Zocher.

De wei laat zich bereiken via bruggen vanaf de Molenkade, over het vlonderpad of vanaf de kade met het kabelpontje. Schelpenpaden ontsluiten de weide. Hollandse luchten spiegelen zich in de sloten waarin het water zo hoog staat dat het bijna naadloos overgaat in het aanliggend grasland, waar schapen geduldig grazen. Knotwilgen en elzen geven diepte aan de doorzichten over deze verstilde open ruimte.

Beslotenheid in de rietland kamer
Vanaf het talud langs de Rotterdamsebaan scheert een gebogen vlonderpad over het water door het rieteiland waarna het eindigt bij een zitelement in de weide. Hier wordt de wandelaar omsloten door hoog opgaand riet en geniet men een heel andere beleving dan in de open weide. Het rieteiland is een verzameling van kavels waar riet in meer of mindere mate groeit.

Interessant inzicht
250.000 regentonnen
Het Molenvlietpark is meer dan een prettig wandelgebied, het maakt ook dat de omgeving bij hevige neerslag droge voeten houdt. Het park is noodberging, het is zo ontworpen dat het 60.000 m3 water kan bergen, dat zijn ruim 250.000 regentonnen.

Meer informatie over de Rotterdamsebaan is te vinden op www.rotterdamsebaan.nl, de projectwebsite van BAM Infra en via de Rotterdamsebaan-app.

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met BoschSlabbers

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan