The Garage aan het Stadionplein
Copyright: Kees Hummel
Werk- en ontmoetingsplekken op de hellingbaan
Copyright: Bouwinvest
Werk- en ontmoetingsplekken op de hellingbaan
Copyright: Kees Hummel
Interieur van één van de kantoren
Copyright: Kees Hummel
Vides voorzien de kantoren van meer daglicht
Copyright: Kees Hummel
Vides voorzien de kantoren van meer daglicht
Copyright: Kees Hummel
Daktuin ontworpen door OKRA
Copyright: Kees Hummel
De verlichting en de lange zichtlijnen verwijzen nog naar de garagestructuur
Copyright: Kees Hummel
De kenmerkende glazen puien met stalen kozijnprofielen
Copyright: Kees Hummel
De plint opent zich nu naar het plein
Copyright: Kees Hummel
De dialoog tussen het gebouw en de omgeving is geïntensiveerd
Copyright: Kees Hummel
Citroëngarage Noordgebouw (Jan Wils)
Copyright: Archief Jan Wils
Copyright: Rijnboutt
Copyright: Rijnboutt
Copyright: Rijnboutt
The Garage aan het Stadionplein
Copyright: Kees Hummel
Werk- en ontmoetingsplekken op de hellingbaan
Copyright: Bouwinvest
Werk- en ontmoetingsplekken op de hellingbaan
Copyright: Kees Hummel
Interieur van één van de kantoren
Copyright: Kees Hummel
Vides voorzien de kantoren van meer daglicht
Copyright: Kees Hummel
Vides voorzien de kantoren van meer daglicht
Copyright: Kees Hummel
Daktuin ontworpen door OKRA
Copyright: Kees Hummel
De verlichting en de lange zichtlijnen verwijzen nog naar de garagestructuur
Copyright: Kees Hummel
De kenmerkende glazen puien met stalen kozijnprofielen
Copyright: Kees Hummel
De plint opent zich nu naar het plein
Copyright: Kees Hummel
De dialoog tussen het gebouw en de omgeving is geïntensiveerd
Copyright: Kees Hummel
Citroëngarage Noordgebouw (Jan Wils)
Copyright: Archief Jan Wils
Copyright: Rijnboutt
Copyright: Rijnboutt
Copyright: Rijnboutt

Herbestemming voormalige Citroëngarage

30 juni
Neem het Citroën Noordgebouw zoals het is gedacht. Wijzig de functie, voeg nieuwe functies toe. Moderniseer, actualiseer, laat wat onvervreemdbaar is intact. Open wat introvert is, organiseer daglicht tot in het hart van het gebouw. Beklemtoon de alzijdigheid. Maak van de garage een state-of-the-art multifunctionele omgeving voor werk en verblijf, een benchmark voor de herbestemming van jonge monumenten. Activeer de hellingbaan als het centrale, verbindende element tussen het interne programma en dat van de publieke ruimte, tussen binnen en buiten, tussen gebouw en stad.

Achteraf bezien, had in deze woorden de initiële opdracht van Bouwinvest aan Rijnboutt kunnen zijn vervat. The Garage is de uitkomst van een huwelijk tussen ambitieus opdrachtgeverschap, diepgaand architectuurhistorisch onderzoek, vakmanschap en een vernieuwende kijk op het herbestemmen van een rijksmonument.

Het rijksmonument Citroën Noordgebouw (1962) van de architect Jan Wils wordt geflankeerd door de andere voormalige Citroëngarage (1931) en het Olympisch Stadion (1928), beiden ook van Wils’ hand. Het ensemble vormt samen, gezien vanuit de Amstelveenseweg, een entree van Amsterdam. De transformatie vormt een benchmark voor de herbestemming van jonge monumenten. Het monument is als het ware herijkt. Architectuurhistorisch onderzoek toonde aan waar de werkelijke monumentale waarde in zat en vervolgens zijn er ambitieuze keuzes gemaakt. Zo zijn er vides aangebracht in de kern van het gebouw om de kantoren te voorzien van noodzakelijk daglicht. En de ooit zo gesloten plint opent zich nu op verschillende plekken naar het plein, waardoor de dialoog tussen het gebouw en de omgeving is geïntensiveerd.

Tegelijkertijd is er goed gekeken naar hoe de iconische Citroëngarage ooit gedacht was. Kenmerkend zijn de grote doorlopende glazen puien met minimale kozijnprofielen van staal. Geen probleem voor een onverwarmde werkplaats, maar voor de nieuwe kantoorbestemming moest de thermische kwaliteit drastisch verbeterd worden. Tal van onzichtbare maatregelen zorgen ervoor dat er een uitstekend binnenklimaat is ontstaan, terwijl het karakter van de gevel kon worden behouden. Ook zijn de borstweringen ontdaan van de in de loop der tijd aangebrachte golfplaten en voorzien van glasmozaïek, in lijn met Wils’ ideeën.

Op het dak is zeshonderd vierkante meter extra ruimte gewonnen en een glazen paviljoen geplaatst welke een prachtig uitzicht geeft over de stad en is omringd met een groene daktuin.

De twee nieuwe atria fungeren als verbindend element tussen de verdiepingen. Dankzij de vides wordt er meer daglicht in het hart van het gebouw gebracht zodat alle kantoren voorzien zijn van het noodzakelijke natuurlijke licht. De garagestructuur is nog steeds zichtbaar door de lange zichtlijnen en transparantie, maar de sfeer van de koude garage heeft plaats gemaakt voor een warm en modern kantoor, een plek waar mensen graag verblijven.

De karakteristieke hellingbaan, die jaren geleden toegang bood naar de showroom waar de Citroën occasions stonden opgesteld, vormt het wezenlijke kenmerk van het ontwerp. Op maat gemaakt meubilair maakt de werkplekken, vergaderruimte en auditorium geschikt voor collectief gebruik. Daarmee wordt de hellingbaan het centrale element dat vanaf de straat tot aan het gemeenschappelijke dakterras alle programmaonderdelen aan elkaar rijgt.

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met Rijnboutt

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan