Meridiaan College, Vestiging Het Nieuwe Eemland
20 september 2018
KLASSIEKE VLOER VERSTERKT MONUMENTALE KARAKTER HET NIEUWE EEMLAND
Patroon tegels perfect uitgedacht - Wachtend in de monumentale hal schuifelen leerlingen met hun iPhone langs. De ruimte ademt rust en regelmaat. De vloer is donkergekleurd met leistenen tegels, die prachtig passen bij de uitstraling van het trappenhuis met de ronde bogen. Maar zijn het eigenlijk wel leistenen tegels? Nee; het is de nieuwe norament arago rubber vloer van Nora Flooring Systems.
“Mooie vloer hè”, vraagt projectmanager bouwzaken Annette Berrevoets, terwijl we naar de kamer van rector Maaike Swets lopen, waar inmiddels ook accountmanager Peter Campo van Nora Flooring Systems is aangekomen. Het is de norament arago vloer, die perfect past bij de uitstraling van het monumentale gebouw. Maaike over vroeger: “Dit gebouw oogt klassiek, maar is een nieuw monument uit 1955. Het Nieuwe Eemland is oorspronkelijk gesticht door de orde van de Kruisheren. Deze kloosterorde stichtte hier een school voor jongens met als missie om onderwijs te geven. De paus is hier zelfs nog langs geweest. Dit gebouw heette oorspronkelijk het Constantijn College en nu dus Het Nieuwe Eemland als onderdeel van het Meridiaan College. We verzorgen hier voor ongeveer 1.200 leerlingen onderwijs vanaf mavo tot en met gymnasium.”
NAOORLOGS TRADITIONALISME
Het gebouw geldt in Amersfoort als een treffend voorbeeld van het naoorlogse traditionalisme, een stroming in de architectuur die voortbouwde op de ideeën van de Delftse School. Het complex is gebouwd in een robuuste, middeleeuws-Romaanse stijl met zuilen, kapitelen, pilasters, kantelen en torens met uivormige spitsen die byzantijns aandoen en verwijzen naar de architectuur van het oude Constantinopel. Omdat ze ook wel lijken op de eveneens byzantijns geïnspireerde torens van het Kremlin in Moskou, wordt het gebouw in de volksmond ook wel ‘Het Kremlin van Amersfoort’ genoemd. Maaike vult aan: “In 1986 is het gebouw op de gemeentelijke monumentenlijst geplaatst. Het unieke is dat we hier alles op het terrein hebben, inclusief een eigen sportterrein. Het monument is in recente jaren uitgebreid met een moderne sporthal en mediatheek, die prachtig aansluiten op het bestaande gebouw. Dat geldt wat minder voor het zogenaamde onderbouwgebouw dat ooit gerealiseerd is als apart onderkomen voor de onderbouw vanuit de toenmalige gedachte dat kinderen moesten wennen aan de overgang basisschool en middelbare school. Met de diverse uitbreidingen is het een bijzonder arrangement waarbij je overal binnendoor kunt komen.”
BYOD
“Het is een langgerekt volume dat meerdere vleugels kent,” gaat Maaike verder, “en dat is voor sommige nieuwe leerlingen even wennen. Voor de leerlingen is de grote Arena (kantine) op de begane grond het centrale hart, van waaruit iedereen uitwaaiert. Door de uitstraling van een kloostergebouw hebben we veel bruto meters ten opzichte van het onderwijsoppervlak. De meeste leerlingen vinden zo’n apart gebouw prachtig. Ons onderwijs hebben we nog vrij traditioneel ingericht. Je zult hier geen themapleinen of open leeromgevingen vinden en daar leent het gebouw zich ook niet voor. Wel beschikken we over een ruime studiezaal en een mediatheek waar leerlingen rustig kunnen werken en waar veel gebruik van wordt gemaakt. We dagen de docenten en leerlingen uit om in actieve werkvormen te denken; we werken met een 70 minuten lesrooster, waarbij differentiatie een must is. We werken sinds een aantal jaren met BYOD, Bring Your Own Device, dat betekent dat er overal met een device gewerkt kan worden. Het gebouw biedt structuur en rust, maar ook verrassende mogelijkheden. Bij veel scholen kun je een gang twee keer gebruiken, met lokalen aan weerszijden. Omdat wij in ons gebouw één rij lokalen hebben en de gangen door pilaren zijn onderbroken, kunnen we in de nissen werkplekken maken, waardoor leerlingen toch zelfstandig of in groepjes kunnen werken. Het mooie is ook dat de nissen structurerend werken. Het bijzondere van het gebouw maakt dat je er op verschillende manieren gebruik van kunt maken. Door de excentrische ligging en het gegeven dat we hier alles bij elkaar hebben wordt het ook als een veilige school ervaren. Als je hier het terrein op komt ben je thuis.”
RUSTIGE EN DONKERE KLEUREN
Maaike verder: “Annette en ik zijn vier jaar geleden begonnen en hebben een interieurarchitect in de arm genomen om een kleuren- en materiaalschema te bepalen. Die zitten in een kistje en dat noemen we ons heilige kistje, waarin het schema, de kleuren en materialen zitten, waar iedereen zich aan moet houden. Het was in het gebouw een ratjetoe met geel, blauw, rood en zelfs met roze deuren. We wilden een gebouw dat aan de binnenkant net zo voelde als aan de buitenkant. Met de leerlingenraad hebben we naar de ruimten gekeken en bedacht wat we wel en niet (meer) wilden. De leerlingen kozen voor de studiezaal rustige en natuurlijke kleuren zoals wit, houtkleuren en donkergrijs. Kleuren als rood of geel kwamen er niet meer in en alle frutsels moesten van de muur. Bij zo’n monumentaal gebouw hoort een vloer die bij de uitstraling past. De oude vloer was marmoleum en had niet de uitstraling die we wilden.”
KLASSIEK IN UITSTRALING
Annette kende nora: “De oude vloer was versleten en zat vol met krassen. Deze was aan vervanging toe en wilden we qua uitstraling laten aansluiten bij het monumentale karakter van het gebouw. Bovendien werkte de oude vloer akoestisch ook niet lekker. We kenden nora; wel wat duurder in aanschaf, maar juist voordeliger in de exploitatie. Bepalend in onze keuze is dat we echt voor de uitstraling hebben gekozen.” Peter reageert: “Norament arago paste precies; het is een natuurlijke tegel, modern klassiek in uitstraling en akoestisch erg goed met een contactgeluid van 10 dB. De tegel heeft een uitstraling van leisteen en heeft wat reliëf met een slipwaarde R10 wat prettig loopt. Een volledig gladde vloer werkt niet bij de uitstraling van dit gebouw.” Maaike: “We zijn gestart met alle verkeersruimten en de grote ontvangstruimte. Vanwege het akoestisch effect is inmiddels ook het muzieklokaal van dezelfde vloer voorzien, de toneelzaal volgt dit najaar. Vanwege de uitstraling maar ook omdat het de docenten opviel dat het zo aangenaam was.”
LEGMOTIEF
Peter: “Ook in het onderhoud werkt deze tegel goed omdat hij niet elk jaar in de was hoeft. En is er één beschadigd dan trek je hem eruit en vervang je hem door een nieuwe.” Annette knikt: “Ons doel was om alle verkeersruimten te beleggen en zodanig dat het oude patroon van rechthoeken in een vlak weer terugkwam. We gingen ervan uit dat degene die het gebouw had ontworpen er een beeld bij had; daar moet je niet aankomen.” Peter legt uit: “Er zit veel reken- en snijwerk in dit legmotief. Het hele patroon is opgebouwd uit halve of kwarten van een hele tegel.” Annette lacht: “Ik heb alles van tevoren tot in detail berekend en we hebben alles ineens besteld. Vervolgens hebben we alle tegeldelen gestructureerd op pallets neergelegd, waardoor het snel en efficiënt gelegd kon worden. Zo hebben we vooraf het totale legwerk voor de komende drie jaar uitgedacht. In totaal gaat het om 1.800 m² gefaseerd gelegd in de vakanties.” Maaike ten slotte: “Ik zie de rust in het gedrag van de leerlingen door de rustige en prikkelvrije omgeving.”
Bron: Schooldomein december 2018