P+R met herkenbare voetgangersentree
Copyright: René de Wit
hoofdtrappenhuis met bordestrap
Copyright: René de Wit
voetgangersentree
Copyright: René de Wit
in- en uitrit P+R
Copyright: René de Wit
positionering hellingbanen
Copyright: René de Wit
routing tegen de klok in
Copyright: René de Wit
transparante massa
Copyright: René de Wit
spel van houten lamellen
Copyright: Tychos Eye
bordestrap refereert naar landhuizen
Copyright: Harry Noback
overzichtelijk rondrijcircuit
Copyright: Harry Noback
spel van houten lamellen
Copyright: Harry Noback
herkenbare bewegwijzering en logische routing
Copyright: Harry Noback
licht en comfortabel
Copyright: Harry Noback
glooiende lijnen
Copyright: Harry Noback
gevelconcept van natuurlijke materialen
Copyright: Harry Noback
P+R met herkenbare voetgangersentree
Copyright: René de Wit
hoofdtrappenhuis met bordestrap
Copyright: René de Wit
voetgangersentree
Copyright: René de Wit
in- en uitrit P+R
Copyright: René de Wit
positionering hellingbanen
Copyright: René de Wit
routing tegen de klok in
Copyright: René de Wit
transparante massa
Copyright: René de Wit
spel van houten lamellen
Copyright: Tychos Eye
bordestrap refereert naar landhuizen
Copyright: Harry Noback
overzichtelijk rondrijcircuit
Copyright: Harry Noback
spel van houten lamellen
Copyright: Harry Noback
herkenbare bewegwijzering en logische routing
Copyright: Harry Noback
licht en comfortabel
Copyright: Harry Noback
glooiende lijnen
Copyright: Harry Noback
gevelconcept van natuurlijke materialen
Copyright: Harry Noback

P+R parkeergarage

31 juli 2018
Onderdeel van de ingrijpende herstructurering die stationsgebied Driebergen-Zeist ondergaat, is een nieuwe P+R-garage voor 582 auto’s.

Om de nieuwe P+R zorgvuldig in te passen in de natuurlijke omgeving is gekozen voor de toepassing van natuurlijke materialen en is de massa zo klein mogelijk gehouden. Door zijn ronde vormen voegt de parkeergarage zich perfect in de nieuwe stationsomgeving van Driebergen-Zeist. Het gebruik van ronde hoeken en houten bekleding zorgt voor een zachtere uitstraling.

Belangrijk uitgangspunt bij de vormgeving van de parkeergarage was de beperking van de bouwhoogte. De maximale toegestande hoogte was namelijk 21 meter, de hoogte van de omliggende bomen. Dankzij het compacte parkeersysteem is het gebouw met vijf lagen ruim onder deze grens gebleven.

herkenbaar
De voetgangersentree is duidelijk herkenbaar doordat ze los is geplaatst en heeft een optopping gekregen. Deze vormt een echte blikvanger vanaf het station! De in- en uitrit is dankzij een inham in het volume eveneens een goed zichtbare en tevens logische, bereikbare en zichtbare plek.

Aan de Odijkerweg heeft het gebouw juist een setback om het volume beter aan te laten sluiten bij de woonstraat. Vanaf hier loopt de massa trapsgewijs op wat versterkt wordt door de oplopende plint.

welkomsgevoel
Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. Deze heeft een directe visuele verbinding met het station, maar moet bij binnenkomst ook een welkomsgevoel geven. De hal refereert naar de verschillende landhuizen in de omgeving, die doorgaans van een grote doorgaande bordestrap voorzien zijn. Het karakteristieke spel van houten lamellen in de gevel is doorgetrokken in het interieur. De entree is overzichtelijk, transparant en herkenbaar en breekt met de schaal van de achterliggende massa.

veilig en comfortabel
Door veel licht en ruimte te creëren en het gebouw te voorzien van een herkenbaar bewegwijzering en een logische routing voor zowel automobilist als voetganger is een veilige, gebruiksvriendelijke en comfortabele parkeergarage ontstaan. De basis ligt bij de postionering van de hellingbanen en het feit dat men tegen de klok in draait. Hierdoor is er nooit sprake van kruisend in- en uitrijdend verkeer en ontstaat er een overzichtelijke rondrijcircuit.

duurzaam en energieneutraal
De parkeergarage is opgebouwd uit duurzame onderhoudsarme materialen die op een natuurlijk manier verouderen, zonder afbreuk te doen aan de esthetische kwaliteit. In het ontwerp zijn twee gevelconcepten verenigd. De plint is uitgevoerd met schanskorven en gaashek met begroeiing. Het overige deel is uitgevoerd in lariks lamellen. De houten delen worden op diverse plekken afgewisseld met smalle glasruiten, waarbij aan de buitenzijde openstaande luiken zijn gepositioneerd, om de schaal van het gebouw te breken.

Het ontwikkelde installatie-energieconcept zal, op basis van normaal gebruik over het gehele jaar gezien, evenveel energie opwekken als dat het verbruikt. Een belangrijke energie- en kostenbesparing is bereikt middels natuurlijke ventilatie van de parkeergarage. De resterende energievraag wordt middels zonnepanelen op het dak opgewekt. Hierdoor is de eerste CO2- en energieneutrale parkeergarage van Nederland gerealiseerd!

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met GROOSMAN architecten

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Meer projecten van GROOSMAN architecten

GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten
GROOSMAN architecten

Gerelateerde producten

Foreco Houtproducten
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan