Houten Bruggen Sneek

1 juni 2005
De uitnodiging om bruggen cq viaducten over de A7 in Sneek te ontwerpen in concurrentie met de grootste bruggenbouwers van Nederland hebben we opgevat als een enorme uitdaging. Vanaf dag 1 hebben we er een avontuurlijke zoektocht van gemaakt om te komen tot een specifiek Sneker ontwerp. We hebben ons, zeker in de beginfase, niet te veel laten afleiden door de beperkingen van techniek en het programma, weerstand biedend tegen voor de handliggende oplossingen, op zoek naar iets unieks . Uiteindelijk zijn de puzzelstukjes op hun plek gevallen en de juiste mensen op de juiste plaatsen terechtgekomen; een voorwaarde voor succes!

In de zoektocht naar een goed ontwerpteam heeft voor dit project een versmelting plaatsgevonden tussen Achterbosch Architecten uit Leeuwarden en Onix uit Groningen. Een vruchtbare samenwerking die heeft geleid tot het huidige ontwerp van de bruggen!

Verbinden van oevers.
De eenvoudige plank over de sloot is een elementaire verbinding cq brug, tussen A en B, teruggebracht tot haar oorsprong. Voor ons debat een belangrijk moment. Wij zijn ons gaan realiseren dat juist die oorspronkelijke vorm de basis zou moeten zijn voor de brug. Hierbij realiseerden we ons dat de "opgave" op het stedelijke en provinciale niveau van de A7 zou worden opgedeeld in de verbindingsbruggen van "Molekrite" en "Akkerwinde" en de Lemmerwegverbinding ( de ongelijkvloerse rotonde/ kruising). We gaan ons dus bezig houden met de "verbindingen" Molekrite en Akkerwinde.

Het onderzoek richt zich op het "slim" verbinden van de oevers. Hoe maken of ontwerpen we een constructie die iets te maken heeft met de plek, de situatie, de tijd etc? Er volgt een onderzoekstraject waarbij vele maquettes zijn gemaakt om te bevestigen of een "intelligente" constructie waar te maken is. Een avontuurlijke periode die heeft geleid tot een discussie over materialen, identiteit van de plek aan de A7 en in de stad, over Friese botenbouw en de waterstadsgedachten voor Sneek. Ook de discussie de brug of viaduct ook een gebouw kan zijn speelt een rol. Moet de brug een moment zijn om in stil te staan, een rustpunt zoals ook te zien is bij ophaalbruggen? Is de verbinding door de brug of over de brug?

Tweede fase onderzoek.
Vele overwegingen hebben uiteindelijk geleid tot een tweede fase in het onderzoek. Onze liefde uiteindelijk voor hout, van zowel Onix als AA heeft er toe geleid dat we deze mogelijke materiaaltoepassing nader hebben willen onderzoeken. Houten bruggen, grote overspanningen, en de Friese botenbouw beginnen meer een rol te spelen in onze houding naar de opgave waar we voor staan. Uit historisch onderzoek blijkt dat er veel bruggen in het verleden gebouwd zijn van hout. De z.g. "covered" bridges treffen we nog op veel plaatsen aan in de wereld en worden vaak nog tot op de dag van vandaag gebruikt voor verkeer.

De brug.
De overwegingen voortkomend uit het onderzoek, gedachten over de oorsprong van de bruggen, onze liefde voor hout en de identiteit voor de plek versmelten uiteindelijk in een ontwerp voor een houten brug Onderzoek naar vorm, afmeting en met name de duurzaamheid heeft geleid tot de basisvorm van de brug die traditie respecteert maar ook innovatief is. Twee identieke "vakwerken" die de overspanning dragen van oever A naar oever B met daartussen het wegdek om de voetgangers, fietsers en auto's te dragen. De " Spanten" zijn opgebouwd uit trek en druk "staven" en zuiver in hun constructieve opbouw. Constructief verwijzend naar de traditie van de "covered bridges" maar de consequenties van de huidige tijd dragend. In deze fase krijgt de houtconstructeur Emil Luning een belangrijke rol in het ontwerpproces en dagen we hem uit om tot het uiterste te gaan. Vakmanschap en durf is nodig in deze fase! De rechte spanten die onmogelijk groot worden moeten door het programma ( verkeer over de brug) worden aangepast. Uiteindelijk "buigen" ze voor het programma en ontstaat de primaire vorm van de brug, Het ontwerp is geboren. Voor ons, en voor Emil Luning, een enorme uitdaging omdat de brug nu wordt opgebouwd uit grote dubbel gekromde gelamineerde spanten die op innovatieve wijze worden verduurzaamd. Uniek en nooit eerder uitgevoerd. Het avontuurlijke onderzoekstrajekt kent uiteindelijk haar hoogtepunt in het tot stand komen van het schaalmodel. Hierin worden de gedachten en de papieren wereld over gebracht in een vaste vorm . Het is een magisch moment. Het overtuigt ,we kunnen de brug gaan maken.

Hans Achterbosch / Alex van de Beld
Achterbosch Architecten / Onix

Locatie

Trefwoorden

oever verbinding
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met Achterbosch Architecten

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Meer projecten van Achterbosch Architecten

Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
Achterbosch Architecten
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan